- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-20 19:55 av .
- FörfattareInlägg
- 18 september, 2007 kl. 12:31 #16737
kallsund
DeltagareHejsan.
Vet att ämnet har avhandlats mången gång i forumet. Har läst lite av det men inte allt.
Var dock inne på en biltillbehörsfirma idag och frågade, i förbigående, en äldre, erfaren, expedit om lite råd. Enligt honom skulle jag ha vanlig motorolja, alternativt en GL-4 olja. Absolut inte en GL-5 olja (som jag såklart har nu).Den därna QS-oljan som rekommenderas, är det då en GL-4 klassad historia?
Skulle bli tacksam om ngn. kunnig har en kommentar eller två till ovanstående.
mvh.
Kalle19 september, 2007 kl. 06:25 #111915patrik w
DeltagareHej!
JAg försökte sätta mig in i ämnet för ett tag sedan och hittade ett antal trådar på anslagstavlan om detta.
Denna gav mest information:
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=54277&page=1&gonew=1#UNREAD
19 september, 2007 kl. 13:20 #111930kallsund
DeltagareHej.
Tack för tipset. Det får nog bli Quaker State nästa gång. Kör sedan förra sommaren med Biltemas växellådsolja och har inte haft några bekymmer med vare sig frihjul eller växling, men det kanske är dumt att chansa om den inte anses hålla måttet.Vet någon nåt om biltemas växellådsolja?
mvh
Kalle19 september, 2007 kl. 14:07 #111931stefan
Deltagaregenerellt kan man också säga så här: Förr när det var mest mineral oljor i omlopp så använde man GL5 i hypoidslutväxlar och GL4 i växellådor och transmissioner. En GL5 ska helst undvikas i transmissioner om det finns gulmetaller i denna eftersom tillsatserna som gör en hypoidolja stryktålig fräter på just gulmetaller.
Saab laborerade en del med motorolja i sina lådor och det går bra det också men det har även sina nackdelar.
Idag däremot när det finns dyra fina syntetoljor så kan man med fördel använda dessa då de från början klarar både GL4 och GL5 utan några udda tillsatser. En syntetolja med korrekt viskositet kan alltså i en växellåda göra sån skillnad att det märks på växlingarna.19 september, 2007 kl. 15:49 #111935Simon
DeltagareHar en fråga i den eviga diskussionen om mineral vs. syntetolja. Det rekommenderas mineralolja till min 900:a, men vad händer om jag häller i syntetisk olja? Kommer packningar att lösas upp som en del säger och bilen kommer läcka som ett såll på grund av det eller? :confused:
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92
Saab 9-5 Aero SC -0519 september, 2007 kl. 16:05 #111937stefan
DeltagareHerrsiba wrote:Har en fråga i den eviga diskussionen om mineral vs. syntetolja. Det rekommenderas mineralolja till min 900:a, men vad händer om jag häller i syntetisk olja? Kommer packningar att lösas upp som en del säger och bilen kommer läcka som ett såll på grund av det eller? :confused:sök och du skall finna otaliga trådar om detta och det bästa kanske är att fortsätta i en annan tråd om just motoroljor?
19 september, 2007 kl. 20:37 #111950mellow yellow
DeltagareVisst men när skall sökfunktionen egentligen fixas till ??? 😡
Nu när vi nu fått ny webmaster (instämmer i hurrar-ropen ALL heder åt Martin :applause:) måste detta måste bli huvudprojektet :banghead:
Jag tror att det finns VÄLDIGT många medlemar vars enda kontakt med klubben är just forumet och då är det väl inte mer än rätt att lägga några kronor på att fixa till sökfunktionen :lecture: Våga ta hjälp av ett proffs 🙂
Ledsen att jag kapar tråden men nu måste det hända något :worshippy:
19 september, 2007 kl. 20:55 #111952emul
ModeratorNu vill jag inte vara sån, men den funkar utmärkt nu! Klicka på ”Sök” däruppe, skriva vad man vill hitta, och sen välja hur gamla inläggen får vara. Standard är endast en vecka, det kan vara värt att hålla koll på vad man väljer!
Slut OT.. 😉
20 september, 2007 kl. 19:55 #111988mellow yellow
DeltagareMittåt :sad2: man skall alltid kolla en gång extra :blush: MEN vad bra att det funkar nu blev hel nöjd har saknat detta länge 🙂
Ber även om ursäkt för trådkapningen :blush:
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.