Det nya 2-takts koncentratet Triboron

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Det nya 2-takts koncentratet Triboron

  • Detta ämne har 60 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-14 19:49 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 61 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7929
    fredrik.a.
    Deltagare

    Lyckades bli övertalad på saabmarknaden i Kråkvilan om att 2-takts koncentratet Triboron ska va så bra. Den skulle inte lukta eller skada motorn och den skulle dessutom öka effekten, jag har kört med detta medel i 15 mil nu med min -62a, jag tycker den beter sig som vanligt och går inte varm och den luktar inte som utlovat. Men jag börjar fundera på hur pass bra den smörjer kullagren i vevaxeln, jag har ju en renoverad GT vev i och den vill man ju inte ska haverera. Jag har sökt en det på nätet om folks erfarenheter, men då handlar det mest om mopeder och snöscootrar, en skrev att ett lager skurit, men det är ju inte säkert det har med medlet att göra. Så nu är jag nyfiken på om det finns erfarenhet i ämnet på detta forum, törs ni köra på det i era Saab tvåtaktare?

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #60211
    pelle s
    Deltagare

    Nu tror jag du öppnar Pandoras ask…

    #60212
    Karl Ask
    Moderator

    Jag gillar lukten. :ID
    Så jag kör med olja.

    #60213

    @Pelle S wrote:

    Nu tror jag du öppnar Pandoras ask…

    +1

    Mycket starka känslor kring denna produkt!

    #60216
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Christian Haugsöen wrote:

    @Pelle S wrote:

    Nu tror jag du öppnar Pandoras ask…

    +1

    Mycket starka känslor kring denna produkt!

    Jepp, här ser vi kanske hur denna tråd kommer att bli?
    viewtopic.php?f=7&t=8715

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #60218
    Lollo
    Deltagare

    Hubbe kör med detta och tycker det funkar bra, ja håller mig nog till olja ändå.

    #58232
    2takt_nicke
    Deltagare

    Röken och lukten är minst halva nöjet med att åka tt!
    Glöm inte att bestycka upp i samband med triboron körningen .

    #57906
    dominik
    Deltagare

    Jag har varit mycket kritisk i början så jag provade Triboron i motorsåg först. Jag funderade att effekten ökade lite, den startade bättre och luktar betydligt mindre, allt som lovat. Så började jag att använder Triboron i min 62-an, jag körde hittils 150 mil utan strul, jag tycker inte att bilen går bättre men absolut inte värre än med olja. För mig är det en stor fördel om bilen luktar mindre, folket blivit känsligare för det men på en träff ska jag använda vanlig olja.

    #60223
    hubbe
    Deltagare

    @Fredrik.A. wrote:

    Lyckades bli övertalad på saabmarknaden i Kråkvilan om att 2-takts koncentratet Triboron ska va så bra. Den skulle inte lukta eller skada motorn och den skulle dessutom öka effekten, jag har kört med detta medel i 15 mil nu med min -62a, jag tycker den beter sig som vanligt och går inte varm och den luktar inte som utlovat. Men jag börjar fundera på hur pass bra den smörjer kullagren i vevaxeln, jag har ju en renoverad GT vev i och den vill man ju inte ska haverera. Jag har sökt en det på nätet om folks erfarenheter, men då handlar det mest om mopeder och snöscootrar, en skrev att ett lager skurit, men det är ju inte säkert det har med medlet att göra. Så nu är jag nyfiken på om det finns erfarenhet i ämnet på detta forum, törs ni köra på det i era Saab tvåtaktare?

    Fredrik.A.:

    ”en skrev att ett lager skurit, men det är ju inte säkert det har med medlet att göra”

    Jag läste också denna tråd, men användaren skrev ju att en skev vevaxel var orsaken till lagerhaveri.

    /Hubbe

    #60225
    hubbe
    Deltagare

    @2takt_nicke wrote:

    Röken och lukten är minst halva nöjet med att åka tt!
    Glöm inte att bestycka upp i samband med triboron körningen .

    Re: Vita tändstift
    av Hubbe » mån okt 14, 2013 9:43 pm

    2takt_nicke:

    Aldrig hört talas om, att vid körning med Triboron någon rekomendera upp-bestyckning.
    Vem är Dom?
    När man halvera inblandingen till det halva, så är jå mer bensin i bensinblandingen. Detta är kanske en slags upp-bestyckning?

    /Hubbe

    2takt_nicke:

    Jag väntar på ditt svar.

    /Hubbe

    #60229

    Jag köpte en flaska Triboron 2-takt injektion, för separatsmorda motorer på Saabfestivalen. Har kört med den i utombordaren sedan i somras. Jag var mest intresserad av mindre rök och det löftet uppfyller den ju.

    Jag uppfattar inte att triboron marknadsförs som nåt slags mirakelmedel i stil med dom där motorpillren det skrevs om i en annan tråd. Har hört att vissa upplever att den går bättre efter ett tag men borde inte det bero på att det sotar mindre med triboron? Efter ett tag borde ju en del gammal sot ha bränts bort iom att man inte tillför så mycket ny sot?

    #60238
    rallysaaben
    Deltagare

    Är det ingen som kan köra en repa på strippen, sen åka och bromsa bilen, sen hälla i detta medel,” köra in” motorn 50 mil, sen åka och bromsa igen, sen en repa till på strippen, och sen meddela resultatet här?

    dvs meddela alla avgasvärden, motoreffekt, vridmoment, stripptiderna, osv då borde det vara någorlunda bevisat hur bra detta medel funkar.

    /Anders

    #56766
    Dicst
    Deltagare

    Att bromsa vid två så olika tillfällen blir svårt att få vettiga data ur om det inte är enorm skillnad på testresultaten. Skulle tro att skillnaden är inom felmarginalerna hur man än gör även om bilen är ”helt lika” i sin set-up. Enda chansen är isåfall (tror jag) att köra en motor i bänk och testa skillnaden vid ett och samma tillfälle med först det ena bränslet och sedan det andra. På en förbränningsmotor finns så mycket parametrar som spelar in att det är nästan som att spela på lotto varje gång det fullbordas en förbränningscykel. Annat är det med diesel som är i princip klonat cykel efter cykel.

    Vad jag vet genom min tidigare tjänsteutövning har detta test gjorts för ett antal år sedan på andra typer av motorer med liknande oljeprodukter (alltså ej Triboron) av ett känt svenskt maskinvaruföretag, men testresultaten var hemliga och jag är bunden att inte föra information vidare om sammanhang, etc. Dock fick jag intrycket att det var positivt resultat samt att dessa produkter innehöll bor som verksam komponent.

    Triboron är ett smörjmedel som i vissa applikationer ersätter olja på ett effektivt sätt, nåt mer mirakel än så är det inte.
    Ser fram emot att få hårdtesta detta under nästa säsong. Iskörning tar hårt på materielen…

    #58613
    rallysaaben
    Deltagare

    Som jag skrivit förut så är jag inte skeptisk mot att bor fungerar, det är ju helt enkelt en friktionssänkare, det är väl bara bra för motorn ANTAR jag!?
    Men jag är skeptisk mot HUR STOR skillnad det verkligen gör, alltså är det värt pengarna?

    /Anders

    #60253
    Dicst
    Deltagare

    @Rallysaaben wrote:

    Men jag är skeptisk mot HUR STOR skillnad det verkligen gör, alltså är det värt pengarna?

    Precis, det är ju det man vill veta UTÖVER att inget pajar i motorn.
    Om man nu bara ser till tvåtakt och antar att det fungerar att blanda i så låga doser som det anges för en modern motor på en gammal Saabmotor, så blir det ju ganska låg kostnad per liter bränsle jämfört med en schysst TT-olja. Det kostar ju lätt några tusenlappar om det INTE går, och eftersom alla motorer är individer ska man nog akta sig för att blanda efter nån annans rekommendationer rakt av utan att ha gjort en egen bedömning först.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 61 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng