Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Det nya 2-takts koncentratet Triboron
- Detta ämne har 60 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-14 19:49 av .
- FörfattareInlägg
- 16 februari, 2014 kl. 18:53 #173256
2takt_nicke
DeltagareHar ännu inte provat. Många kunder frågar hur det funkar, tanken var att köra en dragracing moped i bromsbänken en längre period och sedan plocka isär för kontroll av slitage.
Är ju inte samma stökiometri i en 2t, en spolförlust kommer alltid ut. Finns ju klart anpassade sonder.
Jag jobbar på http://www.ovesmotor.se16 februari, 2014 kl. 22:31 #173273hubbe
Deltagare2takt_nicke:
Ring till Triboron 08840175 och fråga efter Tommy Lindblom, han vet allt om slitage, bromsbänkning, moppe- och dragracing.
De spolförlust i en 2t brinner bort ungefär 25 -30 cm efter kolven. Ta bort avgaskröken och titta invändig på färgen. I det ljusa området är spolförlusterna bränt bort. Eller ta en infraröd-temp-mätare och letar efter den varmaste biten på avgaskröken, där är spolförlustarna bränt bort. Där kan du montera lamda sonden eller avgas-temp-givaren. Inga problem med Triboron, eftersom det finnas knappt några sotrester. Lamda värde är ungefär 0,85 vid full gas.
17 februari, 2014 kl. 15:58 #61803benny
DeltagareJag funderar själv o testa Triboron, tyvärr är det ganska högt liter pris, hade kanske vart bra med 4l förpackning även för ej självblandade.
Nedan i kröken ser varmast ut, betänk att det är yttemp, tjock gods i grenröret som tar sin tid att värma upp.
Bilden är tagen på ca 2000rmp utan last.17 februari, 2014 kl. 19:24 #1732942takt_nicke
DeltagareKöp av mig Benny… vi ordnar bra pris!
17 februari, 2014 kl. 20:18 #173297hubbe
DeltagareBenny:
Min egen Saab erfarenhet med Triboron är, att starte en blandningssmord motor med en halv liter Triboron Koncentrat till 40-45 l bensin, därefter funka det också bra med 1:100 Triboron Injektion(till separatsmörning) som är billigare an Koncentratet. Om du tävla, så ville jag i alla fall rekommendera första tankning 1:80 och sen 1:100 Koncentrat.
Din fina bild bekräfta det jag skrev till 2takt_nicke. I grenröret finns fortfarande spolförluster som först brinna bort i kröken.
Precis som du beskriver ”Nedan i kröken ser varmast ut, betänk att det är yttemp, tjock gods i grenröret som tar sin tid att värma upp” Det är därför jag rekommenderar en titt in i kröken. I det ljusaste område ( det varmaste område) montera man antingen lamda- eller tempgivaren.
Lambda sond och Triboron fungera bra ihop.28 februari, 2014 kl. 20:39 #173643mikael jardstam
DeltagareRoligt att höra om dom som testat Triboron.
Jag har en liter ståendes som jag inte vågat prova än.
Får prova i rallybilen framöver, renare gång och bättre sprutt är inte fel 🙂3 mars, 2014 kl. 07:27 #173718hubbe
DeltagareMikael Jordstam:
Triboron istället för tvåtaktsolja bidrar också till mer acceptans av våra tvåtakt Saab.
Har du en blandning smörjd motor eller en Sport / MC?//Hubbe
4 mars, 2014 kl. 20:50 #173753mikael jardstam
DeltagareJag blandar i bränslet.
Långnos -65motor.4 mars, 2014 kl. 21:39 #173757hubbe
DeltagareOm du har en Triboron flaska med en liter innehåll, så är det förmodligen 2-Taktsinjektion, tänkt till separat smorjd motorer. Du kan också änvända detta till blanding smorjd motorer, men du måste blanda i första omgången 1,5% och sen 1% i bensinen till en otrimmat motor.
6 mars, 2014 kl. 18:50 #62446mikael jardstam
DeltagareDet står för injection eller för direktblandning på flaskan. 20:1-50:1
Jag har nog haft den i fem år. Fick den på en prisutdelning och visste inte vad det var.7 mars, 2014 kl. 17:48 #62506hubbe
Deltagare@Mikael Jardstam wrote:
Det står för injection eller för direktblandning på flaskan. 20:1-50:1
Jag har nog haft den i fem år. Fick den på en prisutdelning och visste inte vad det var.Det låter inte bra, kan du visa en bild på dekalen?
13 mars, 2014 kl. 09:30 #173985hubbe
DeltagareHej:
I nästa nr. av tyska veteran tidningen ”Oldtimer Markt” berätta chefredaktören om sina erfarenheter med Triboron i 2T-Saaben.
28 mars, 2014 kl. 10:04 #174488rally
DeltagareJag tar med Triboron till Saab klubbens årsmöte 29/3 som jag kan sälja till 30% rabatt
/Fredrik
31 mars, 2014 kl. 10:26 #50705John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareTror mig ha läst och hört tillräckligt för att prova Triboron utan oro. Att minska både åsynen av rökridån och den faktiska miljö- och hälsovådan vore absolut trevligt. Det har talats så mycket om blandningsprocent så jag är helt förvirrad.
Det som intresserar mig är hur totala bränslepriset skiljer sig mellan en alldaglig 2T-olja och Triboron om man kör en standardmotor i alldaglig trafik.Om jag fattat rätt blandar man Triboron i bensinen I STÄLLET FÖR den vanliga 2T-oljan, och att man till en början ”kör in” motorn med en högre koncentration tills slitdelarna fått ett skyddande skikt?
Finns några tester eller åtminstone kvalificerade gissningar om hur Triboron skiljer sig miljö- och hälsomässigt mot ”vanliga” 2T oljor? Om jag även fattat detta område rätt ger t.ex. vegetabiliska oljor inte nödvändigtvis mindre farlig rök än vad en mineralolja ger.
Mitt Saab 2T-projekt ruvar fortfarande i garaget men när skapelsen väl tittar ut kommer jag behöva argument som i vissa läger kan försvara mitt val av tvåtaktsmotor i nya bruksbilen före en katalysatorrenad 4T. 😀 Om nu Triboron fungerar så fint på att minska sotandet, är det i så fall gott nog för att rädda livet på en katalysator efter tvåtaktaren? Jag antar att svaret är i stil med ”det är bra, men inte SÅ bra”.
15 maj, 2014 kl. 18:03 #175586 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.