Det nya 2-takts koncentratet Triboron

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Det nya 2-takts koncentratet Triboron

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Det nya 2-takts koncentratet Triboron

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 62 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 17, 2013 at 21:32 #60256

      nu är jag här ingen med den olja jag kör på. Agrololja från lantmänen körmed 1% ibland 1,5%
      det är för litte hårare körning,har gjort det i 7 år inga problem den ryker vid kallstarter sen blir det innen rök

        oktober 18, 2013 at 21:20 #60278

        @Dominik wrote:

        Jag har varit mycket kritisk i början så jag provade Triboron i motorsåg först. Jag funderade att effekten ökade lite, den startade bättre och luktar betydligt mindre, allt som lovat. Så började jag att använder Triboron i min 62-an, jag körde hittils 150 mil utan strul, jag tycker inte att bilen går bättre men absolut inte värre än med olja. För mig är det en stor fördel om bilen luktar mindre, folket blivit känsligare för det men på en träff ska jag använda vanlig olja.

        Hej Dominik,

        din Hamburger Triboron försäljare har berättat för mig, att du inte har köpt Triboron 2T-Koncentrat men Drivmedels-förstärkare. 2T-Koncentrat används mellan 0,5-1% istället för tvåtaktsolja, men Drivmedelsförstärkare bara som tillskott med 0,1%i bensin/oljeblandingen. Till 150mil körning skulle du har köpt åtminstone 1,0 l Triboron Koncentrat. Vad är korrekt?

        Hälsningar
        Hubert

          oktober 20, 2013 at 08:17 #60291

          @källkan wrote:

          nu är jag här ingen med den olja jag kör på. Agrololja från lantmänen körmed 1% ibland 1,5%
          det är för litte hårare körning,har gjort det i 7 år inga problem den ryker vid kallstarter sen blir det innen rök

          Kälkan:

          Vad du gör kan inte vara så fel. Det finns ett tyskt ordspråk: ”Den goda är fienden till det bättre”
          Men våga du med 1% av din olja att köra med en trimmat motor flera hundra km med 6000varv/min på motorvägen?
          Våga du att köra E85 med din olja? Är din besin/olja blanding över vintern stabiliserat? Förlänger din olja din motors livslängd? Om ja, så köpa jag också Agrololja.

          /Hubbe

            oktober 22, 2013 at 09:22 #60347

            @Hubbe wrote:

            Hej Dominik,

            din Hamburger Triboron försäljare har berättat för mig, att du inte har köpt Triboron 2T-Koncentrat men Drivmedels-förstärkare. 2T-Koncentrat används mellan 0,5-1% istället för tvåtaktsolja, men Drivmedelsförstärkare bara som tillskott med 0,1%i bensin/oljeblandingen. Till 150mil körning skulle du har köpt åtminstone 1,0 l Triboron Koncentrat. Vad är korrekt?

            Hälsningar
            Hubert

            Förstås jag använder 2T concentrat i tvåtaktaren (2%) utan drivsmedelförstärkare som jag bara ta i V4an

              oktober 22, 2013 at 19:26 #60374

              Dominik,

              2% Triboron Koncentrat till din Standard Saab? 0,5% Konzentrat och 0,1% Drivmedels-
              förstärkare är tillräcklig till din Bil. Vi måste diskuterar detta till helgen på Nordica veteran utställning.

              //Hubbe

                november 1, 2013 at 06:37 #58977

                Kompissen provade en flaska. berättelse här : http://www.saabisti.fi/saab-96-1964/triboron-nano-boron-two-stroke-lubricant/#.UnNL2_nxpqk

                Själv tror jag, att framtiden om vi vill körä med våra tt i stadsområden, är nånting typ triboron som gäller, kanske med E85 som Tommi skriver i sin artikel. Stor bubliken förstor inte våra öljebrännaren, tror jag.

                  november 4, 2013 at 18:50 #60697

                  Hej Tikkis,

                  det är ett nöje att läsa en seriös rapport från en finska Triboron användare. De annars provokerande bidrag av några diskussionsdeltagare hjälpa ingen intresserade läsare. I inget fall Frdrik.A. som startade denna tråd eftersom han är rädd att Triboron kanske inte är bra till vevaxellager.
                  Dom som arbeta inom smörjmedel industrin, skulle kunna skriva varför dom bästa oljan ha Bor som tillsätts.

                  /Hubbe

                    februari 11, 2014 at 18:28 #73929

                    @tikkis wrote:

                    Kompissen provade en flaska. berättelse här : http://www.saabisti.fi/saab-96-1964/triboron-nano-boron-two-stroke-lubricant/#.UnNL2_nxpqk

                    Själv tror jag, att framtiden om vi vill körä med våra tt i stadsområden, är nånting typ triboron som gäller, kanske med E85 som Tommi skriver i sin artikel. Stor bubliken förstor inte våra öljebrännaren, tror jag.

                    Hej Tikkis:

                    De Finska Bröderna Martti och Jussi Kohtanen kom på Monte Carlo Rallyt Historic 2014 med deras Saab 93B i mål.

                    Fredrik Ekendal kom på Svenska Rallyt Historic 2014 med sin Saab Sport i mål.

                    ____________________________________________________________________________________
                    Re: SVENSKA RALLYT HISTORIC

                    Oläst inläggav Rally » tis feb 11, 2014 11:59 am

                    Triboron som jag använde för andra tävlingen fungerar mycket bra. Fick många positiva komplimanger ifrån medtävlarna som slapp röken i tidskontrollerna. Även både sett och hört flertalet kommentarer att röken kar minskat. dessutom positiva saker som mer lättstartad, Varvar mer, slår ej igen på stiften lika lätt så är det svårt att säga något negarivt om Triboron.

                    Supernöjd med helgen som var på alla sätt!!

                    /Fredrik
                    ______________________________________________________________________________________________

                    Båda Team använd Triboron Produkter

                    Jag tycker några här på tråden är konstig, när man läser i denna och andra tråden om Triboron, så gör dom sina egna svenska produkter dålig. Som om bara amerikanska smörjmedel är bra?

                      februari 14, 2014 at 19:48 #173168

                      @Hubbe wrote:

                      @2takt_nicke wrote:

                      Röken och lukten är minst halva nöjet med att åka tt!
                      Glöm inte att bestycka upp i samband med triboron körningen .

                      Re: Vita tändstift
                      av Hubbe » mån okt 14, 2013 9:43 pm

                      2takt_nicke:

                      Aldrig hört talas om, att vid körning med Triboron någon rekomendera upp-bestyckning.
                      Vem är Dom?
                      När man halvera inblandingen till det halva, så är jå mer bensin i bensinblandingen. Detta är kanske en slags upp-bestyckning?

                      /Hubbe

                      2takt_nicke:

                      Jag väntar på ditt svar.

                      /Hubbe

                      För 2 år sedan på två hjul mässan i Stockholm hade Triboron en monter jämte Max mc.
                      Då ställde jag alla möjliga konstiga frågor till säljaren.
                      Även i montern var det ett gäng som åkte moped dragracing, satt och tjötade en stund om Triboron.
                      Dom körde på 2t koncentratet samt lite drivmedelsförstärkare. Dom rekomenderade mig att gå upp något i låg och huvud, just pga av att Boren i medlet sänkte friktionen i delarna som gjord att motor roterade lättare.
                      alltså tex högre tomgångsvarv trots samma inställning som före Triboron, upp-betycknin löste detta.

                        februari 14, 2014 at 21:27 #173171

                        Kan nog vara vettigt. Dessutom så varvar motorn mer eftersom den går lättare. Låter helt otroligt men är faktiskt sanningen!

                        /Fredrik

                          februari 15, 2014 at 13:11 #173187

                          @2takt_nicke wrote:

                          @Hubbe wrote:

                          @2takt_nicke wrote:

                          Röken och lukten är minst halva nöjet med att åka tt!
                          Glöm inte att bestycka upp i samband med triboron körningen .

                          Re: Vita tändstift
                          av Hubbe » mån okt 14, 2013 9:43 pm

                          2takt_nicke:

                          Aldrig hört talas om, att vid körning med Triboron någon rekomendera upp-bestyckning.
                          Vem är Dom?
                          När man halvera inblandingen till det halva, så är jå mer bensin i bensinblandingen. Detta är kanske en slags upp-bestyckning?

                          /Hubbe

                          2takt_nicke:

                          Jag väntar på ditt svar.

                          /Hubbe

                          För 2 år sedan på två hjul mässan i Stockholm hade Triboron en monter jämte Max mc.
                          Då ställde jag alla möjliga konstiga frågor till säljaren.
                          Även i montern var det ett gäng som åkte moped dragracing, satt och tjötade en stund om Triboron.
                          Dom körde på 2t koncentratet samt lite drivmedelsförstärkare. Dom rekomenderade mig att gå upp något i låg och huvud, just pga av att Boren i medlet sänkte friktionen i delarna som gjord att motor roterade lättare.
                          alltså tex högre tomgångsvarv trots samma inställning som före Triboron, upp-betycknin löste detta.

                          2takt_nicke:

                          Om en motor varvar högre i tomgång, så får den vanligen för mycket luft eller för lite bensin. Men varvar motorn högre på grund av minskat friktion, så ville jag minska spjällöppningen på förgasaren. Jag känner nu många Saab tvåtakts förare som kör med Triboron produkter, tills nu har ingen upp-bestyckat sina förgasare. Kanske är det värt att testa? Det är alltid viktigt att har koll på avgastempen eller lambdavärdet.

                            februari 15, 2014 at 13:32 #173188

                            Låter intressant men antar att ni som tävlar kör med mer än <1%

                              februari 15, 2014 at 20:02 #173218

                              0,5 % i tanken och resten sköter separat smörjningen som i som kör historiskt måste ha i funktion om vi ska följa reglerna. Ett bra tips är att kolla om dina konkurrenter fuskar med detta om du vill ha något att lägga protest på.

                              Kommer att gå ned till 0,2-0,3% nästa gång jag tankar.

                              I min blandsmorda maxtrimmade 66:a motor kommer jag att köra på 1%. Jag har börjat med 1,5% & går stegvis nedåt.

                              /Fredrik

                                februari 16, 2014 at 16:45 #173248

                                Hubbe – som sagt inget jag själv har provat . Men jag säljer Triboron på jobbet har har det på lager!
                                Lambda på en 2taktare? Finns inte många sonder som klarar detta..

                                  februari 16, 2014 at 18:04 #173251

                                  2tackt-nicke:

                                  Du har inte testat Triboron? Men nu är det dags! Med 1% Triboron Koncentrat har du intet problem med lambdasonden.
                                  1% Triboron innehåller bara 0,2%olja. Var i Sverige jobbar du? Norr om Stockholm?

                                  //Hubbe

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 62 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.