Det regnar in i min 96:a

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Det regnar in i min 96:a

Detta ämne innehåller 12 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-02-02 09:32.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4861

    saabsus
    Deltagare

    Som i rubriken, när bilen står ute i regn så samlas vatten, ibland mycket, på golvet höger fram.
    Jag har satt in en gummimatta med höga kanter och ibland är den nästan full.
    Någon som vet var vattnet tränger in? Det ser ut som om det rinner ned längs torpedplåten, men jag är inte säker.
    Jag har för mig att jag stött på samma problem tidigare i en 95:a som jag ägde för några år sedan.

    Mvh
    Susanne

    #31613

    kapten_nilsson
    Deltagare

    @saabsus wrote:

    Som i rubriken, när bilen står ute i regn så samlas vatten, ibland mycket, på golvet höger fram.
    Jag har satt in en gummimatta med höga kanter och ibland är den nästan full.
    Någon som vet var vattnet tränger in? Det ser ut som om det rinner ned längs torpedplåten, men jag är inte säker.
    Jag har för mig att jag stött på samma problem tidigare i en 95:a som jag ägde för några år sedan.

    Mvh
    Susanne

    Hej,
    Jag har fått det berättat för mig att framrutan kan läcka. Men jag har ingen egen erfaren om detta. Dock hade jag själv läckage så det blev blött på höger frammatta. Men det var ett genomförningshål i torpedväggen som inte var tätt. Precis bredvid säkringshållaren.

    #31654

    08-masen
    Deltagare

    Svejs!

    Hade samma problem och trodde på vindrutekanten eftersom inget annat syntes. Lyfte på gummlisten och tyckte marginalen var snål där, pumpade in tät-massa. Det fortsatte likadant i alla fall tog blom-vattenkannan och hällde försiktigt, inget kom så till slut hällde jag på dörr-rutan och DÄR kom det in vid tätlisten visade det sig, det rann ner på insidan av dörrklädsel ut på tröskeln och lade sig i en pöl i hörnet. Tröskeln var aldrig blöt någon gång så jag anade inget.

    Låna gummans vattenkanna och spill lite succesivt på olika ställen så kommer det !

    Lycka till !

    #31655

    cabmange
    Deltagare

    😮

    #31663

    Janne Hagnell
    Moderator

    Lägg dig på golvet när det regnar och kika upp under instrumentpanelen så bör du se om det läcker vid rutan. Täta i så fall med lämplig fogmassa i RIKLIG mängd (det ska bli en del att torka bort på utsidan. Tänk också på att trasig eller avsaknad av spännlist gör listen otät nästan hur mycket guck du än använder. :ugeek:

    #31665

    mats a
    Deltagare

    Dessutom är det så att på lite sikt kommer plåten i nedre hörnen att rosta bprt. Där samlas vatten, så mest radikalt är att trycka ut rutan och kontrollera/laga rostskador i rutramen.

    #31666

    soulmannen
    Deltagare

    Jag bygger på med ett förslag till, på min så läckte det in där vindrutetorkarna går igenom karossen.

    #31688

    saab v4-ever
    Deltagare

    Torkarspindlarna är ett bra tips. På en V4:a hade torkaraxeln ärgat fast i hylsan så att hela hylsan snurrade i karossen. Det läckte rejält på passagerarsidan…
    //H

    #27350

    John Ahlberg
    Deltagare

    Min 75:a är även den inkontinent. Det verkar ganska godtyckligt vilken av golvmattorna pölarna hamnar på och ofta är båda blöta. Vindrutan är klart misstänkt men höger vindrutetorkare svajar misstänkt så antingen är bussningen glapp eller så har den ärgat fast. Har inte kollat närmare på detta nu när jag skriver detta. Att vindrutor läcker i listerna (både på ytter och innerkanten) är inte ovanligt på gamla bilar och då ska man faktiskt vara glad att det rinner ut på golvet och inte direkt in i karossens håligheter som på vissa äldre fiat…

    #38734

    John Ahlberg
    Deltagare

    Först idag blev det ork över att fixa vattenläckaget. Höger torkararmbussning hade mycket riktigt ärgat ihop så att hela bussningen vrider sig i karossen med följden att muttern till tätningsbussningen gängar ut sig. Axeln sitter fast hårt och gick inte att vrida loss med tång på plats. Frågan är om det öht går att få loss utan att vrida sönder bussningen?

    Verkstadshandboken säger att det finns en munter inne i luftintaget och att leden till torkararmen bara är att dra isär. Med bussningen lös kanske chansen är lite större att få loss axeln men bilen är en fulfixad rosthink och den enklaste åtgärden är förstås att låta felet vara och bara dra lite på muttern till tätningsbussningen då det behövs.

    Andras erfarenheter och mekartips mottages tacksamt!

    Var hittar man förresten torkarblad till 96:orna? De ser ut att vara 340mm men jag har inte hittat så korta blad på mackarna eller hos de större bildelsmånglarna.

    #38735

    skomakarn
    Deltagare

    @08-masen wrote:

    Svejs!
    …………………………
    Låna gummans vattenkanna och spill lite succesivt på olika ställen så kommer det !

    Lycka till !

    HON srev under med Susanne 😳

    #37435

    markus a
    Deltagare

    Ja, vad du gör, så täta inte med silikon i alla fall.

    /M

    #38915

    rallysaaben
    Deltagare

    Eller se det som något positivt, du har rinnande vatten i v4an, inte alla som har sån lyx. 😀

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng