Dubbel(ports) trubbel!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Dubbel(ports) trubbel!

  • Detta ämne har 16 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-15 10:54 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5947
    saabotoren
    Deltagare

    Hej!
    Har lite (läs: stora)problem med min Solex TDID med manuell choke som sitter på en 1.7.
    Har bytt insugspackning efter konstens alla regler och passade på att göra rent samt byta membran och packningar i förgasaren. Bilen går ryckigt och tändstiften blir överhettade efter en kort provtur. Jag blir inte riktigt klok på hur ”volymskruven” funkar. Skruva ut för magrare blandning eller? Kanske är jag fast i moppe åldern…
    Som om det inte vore nog så pendlar tomgången ordentligt. Har säkert att göra med att det rinner bensin från högra munstycket! Om jag skulle ha fått flottören i fel läge, vilket inte är omöjligt då jag ”freestylade” lite med inställningen, borde det inte rinna ur båda munstyckena, och ur överfyllnadsröret? Har sett att andra på forumet har haft problem med liknande, men man kom aldrig fram till något på den tråden.
    Mycket tacksam för minsta lilla tips då både jag och bilen längtar ut ur garaget!

    #44524
    stefan
    Deltagare

    om du själv har konstaterat att det rinner bensin från nåt munstycke så lär du nog börja där…………..låter mest som flottörnivån är helt åt fanders

    #44531

    Min senaste Fiat flödade över en skvätt varje gång jag stängde av motorn. Var oftast ett helsicke att få igång den varm. Först när jag såg vad som faktiskt hände förstod jag att flottörnivån spökade. En lätt justering och problemet var helt borta. Någon direkt skillnad i bränsleförbrukning märkte jag inte efteråt. Har för mig att tomgången kunde vara lite lynnig ibland också. På en annan Fiat längre tillbaka i tiden hade jag i flera år väldigt orolig tomgång tills jag slutligen upptäckte att centrifugalförställningen i fördelaren var helt utsliten och glapp.

    #44570
    saabotoren
    Deltagare

    Jag var ute och rotade lite nu i kväll, har ingen VHB till Saab V4, men hittade ett mått på någon engelsk sida. Mellan 17-19 mm stod det där. Sedan hittade jag något annat mått som var 14-17mm. Jag antar att det är trottelns rörelse, lite vagt var man mäter det, vid nålventilen, eller längst ut på flottören. Hur som helst, jag antar att det är ett mått på hur mycket flottören hänger ner, ju mer man böjer metallflärpen, ju tidigare stänger nålventilen och ju lägre hänger ”flötet”. Tror jag ialla fall. Eftersom jag tyckte det var lite luddigt så struntade jag i det. Jag kollade istället, som jag brukar, med tryckluft på lågt flöde att nålventilen stängde tillförslen när flötet var i nivå med kanten till packningsytan på den övre delen av förgasaren. Och det gjorde den. Men jag böjde den lite ändå för att vara på den säkra sidan. Skruvade i hop den och upptäckte att det fortfarande rinner soppa. Tror inte att det har med nålventilen att göra eftersom förgasaren inte flödar i traditionell mening. Det har något med lågfarts och tomgångs delen att göra eftersom det bara rinner på den högra sidan. Vilket i princip bara är ett munstycke och ett emulsionsrör. Satt det inte nån mässingspryl på högersidan? Får gå ut och riva lite imorgon!

    #44636
    micke-srs
    Deltagare

    Tjenare, måttet i flottören är 17-19 mm, det finns en bild i vhb, har inte så jag kan lägga in den nu. Svårt att förklara hur du skall mäta men ska lägga upp den när jag har möjlighet. Håller själv på att renovera min 32tdid 2ports, har strulat en hel del.

    Du kan nog prova med att blåsa igenom kanalerna med tryckluft, kolla även om ytorna mellan de tre förgasardelarna fortfarande är plana eller om dem har böjt sig som på min, luft rör sig där den inte skall!

    Jag är novice så kommer följa tråden som en hök 🙂

    #44643
    saabotoren
    Deltagare

    Ok, väntar med spänning på en bildbeskrivning! Kan säga att min idé med mässingsprylen på förgasaren var en återvändsgränd. Det jag trodde var någon slags kulventil var bara ett reduceringsmunstycke, typ. Funderar på det där med fördelaren som JohnA nämnde (tack för det tipset förresten), jag hade en gammal Ford, tror jag att det var, som också ryckte vid acceleration, och det visade sig efter mycket krånglande att fjädrarna i fördelaren var utmattade. Men jag får ta en sak i taget. Det vore korkat av mig att börja rota både i bränslesystemet och i tändsystemet. Ska gå ut en stund och stirra hotfullt på förgasaren och mumla saker som: Slägga…mummel…sophink…mummel…Weber… osv så kanske den kommer på lite bättre tankar och lagar sig själv!

    #42117

    Jag brukar hota med microvågsugnen. Då skärper sig det mesta!

    #44648
    soulmannen
    Deltagare

    Weber låter som en klokt hot 🙂

    #44651
    markus a
    Deltagare

    Korsinsug med SU tycker jag låter najs 🙂

    /M

    #44654

    Det kan vara värt att plocka bort flottören och undersöka nålventilens skick. Ibland kan konan vara nedsliten och då händer det lätt att den inte stänger lika tvärt och säkert vilket medför att bränslenivån kan variera ganska mycket. Alltså stiger på tomgång och sjunker när man belastar motorn. Tror t.o.m. jag vid något tillfälle varit med om att en sliten flottörnål varit så usel att den inte tätade alls och då är det knappast konstigt om det flödar över vid låg belastning.

    Jag är långt ifrån en förgasarspecialist men om det kommer bensindroppar ur huvudmunstycket när motorn går på tomgång antar jag det är ett tecken på skenande bränslenivå i flottörhuset. Allt eller åtminstone det mesta av bensinen borde gå genom tomgångsmunstycket vid tomgång. Åtminstone om man inte skruvat igen blandningsskruven för mycket.

    Detta med blandningsskruven har jag inte lyckats bli klok på men om man stänger den helt går det ändå att få tomgång genom att ställa upp spjället istället. Tomgången blir då ganska orolig, vilket borde bero på att huvudmunstycket är dåligt på att hantera så små bränslebehov exakt. Vid låga lufthastigheter borde blandningen också bli ganska mager utom då bensinen plötsligt skvätter till.
    Men här spekulerar jag bara, mycket i hopp om att någon mer insatt ska berätta hur det exakt beter sig.

    #44659
    retic
    Deltagare

    Jag har också fått lite bekymmer med en dubbelports solex. Det visar sig enbart varma sommardagar och då i samband med varmkörd motor som varit avstängd endast ett litet tag. Tydligt att den surar ner sig då man får mala på med starten ett tag innan den går igång. Efter att man fått igång den så går den dåligt ett tag efter då den rycker och allmänt går ojämnt. Jag har märkt att det är värre ifall man parkerar bilen i ett uppförslut.

    Problemet började märkas för någon sommar sedan och tycks bli värre med tiden men fortfarande endast förekommande varma sommardagar. En varm vårdag för några veckor sedan tog jag och lyfte bort luftrenarlock och luftfilter i inspektions syfte efter att ha kört den varm. Dock så var ute temperaturen långt under det som brukar vara sommartid och då problemet är som värst. Efter några minuter så började det droppa bensin ur accpumps munstycket. Det kom ca 30 droppar för att därefter upphöra. Det kom även ett antal droppar från ett munstycke beläget intill accpumps munstycket. Då jag efter att droppandet upphört provstartade bilen så gick den igång direkt. Tydligt var att den mängden inte var tillräcklig för att ställa till med startproblem men så var det inte heller en stekhet sommardag.

    #42135
    mas1
    Deltagare

    Ånglås kanske….

    #42136
    markus a
    Deltagare

    Det där varmsommardagproblemet, då skulle jag ta och kolla att inte flottörhusventilationen är igensatt.

    /M

    #44767
    micke-srs
    Deltagare

    Tjenare här kommer en bild på flottörnivån till en solex 32tdid 2-port förgasare 🙂

    #44853
    saabotoren
    Deltagare

    Lysande! Ska ut och ge förgasaren en omgång ikväll! Tackar!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng