EDU1 jämfört EDU2

Forum Modellspecifika forum 9000 EDU1 jämfört EDU2

  • Detta ämne har 9 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-07 12:42 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6520
    martin h
    Deltagare

    Hej!

    Jag har funderingar på att få i en EDU2 i min 9000i -88. Jag har gjort en del efterforskningar och då har det dykt upp några frågetecken:

    Vad jag förstår så finns det två varianter, EDU 1 eller EDU2 som fanns fram till -89. EDU1 är vanligast på i-bilar och visar bara förbrukning och batterispänning. EDU2 visar även utetemp, låg kylvätskenivå, låg oljenivå, check engine (kräver dock att man kopplar in givare för detta). Från 1990 så är det EDU 3 som gäller. EDU 3 verkar vara programerbar för motorvarianter(olika spridare) men hur är det med EDU2? När jag tittar i EPC så är det samma nr på en EDU 1 och EDU2 till 9000i, men ett annat nummer till turbon. Det måste väl vara fel då EDU2 (i) har flera kabelpiskor?

    Fråga 2. Går det att programera om/ändra om en EDU2 till turbo att passa till spridarna på en insprutningsbil?

    Hoppas någan av er har lite information om detta.
    /Martin

    #52463
    saabaero
    Deltagare

    Jag tror att det går att programmera även din EDU.
    Har programmerat en EDU från en bil med gamla bränslenivågivaren och den funkar nu i en bil med nya givaren.

    Lite osäker hur länge gamla givaren hängde med ?

    Förutom att programmera EDU mot rätt motor/utrustningsnivå kan man även justera spridarkonstanten för att anpassa mot en annan spridarstorlek.

    #52623
    martin h
    Deltagare

    Jag tror att det är bara den EDU som finns från 1990 som går att programera om. När jag läser i verkstadshandböckerna så poängteras det som anledningen att ta fram en ny EDU. Den benämns EDU3, men funktionaliteten går att välja mellan EDU1 och EDU2. Det är precis som du säger att den går att programera för olika styrsystem (LH eller Trionic), spridare, justera bränslemätarens utslag, momentana bränslemätningen etc.
    Den programeras med ISAT, och EDU:n har inga löst hängande kablar.

    Den gamla EDU som finns i (minst) fyra varianter (EDU1 och EDU2, för manuell och automatlåda) tror jag inte går att konfigurera om. EDU1 har två kabelpiskor, medans EDU2 har tre st, direkt inlöda på korten.

    Se bild på en EDU1: https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html?product_id=3855&category_id=36

    Någon som vet om alla turbo före -90 hade EDU2, eller om det ansågs som ett tillval även på turbon?

    /Martin

    #52625
    martin h
    Deltagare

    Här är för övrigt bilder på EDU3 överst, och EDU2 med sina tre kablar underst:

    #52626
    saabaero
    Deltagare

    Har du kollat om epc ger nått?

    #52634
    martin h
    Deltagare

    Jo, i EPC så är det en ny EDU från 1990. Dock är det troligtvis ett fel i EPC då det står samma nr på både EDU1 och EDU2 av en viss variant:

    Article : Display
    PartNo : 9519000
    Usage : 1986-1989, I, EDU 1
    och
    Article : Display
    PartNo : 9519000
    Usage : 1986-1989, M, EDU 2
    Det var därför jag först trodde att det gick att programera om dem, men när jag nu insett att EDU två har en kabelstam mer än EDU 1, som går direktin på kortet, så tror jag mer på att det är fel i EPC.

    Dock finns bara en artikel åt gången från och med 1990, Den vidareutvecklas dock något under åren så den får nytt nr.

    #52638
    saabaero
    Deltagare

    Jag har aldrig programmerat nån EDU med kabelpiskor 🙁

    Verkar ganska sannolikt att EDU´n med fler funktioner även har fler kablar 🙂
    För att modernisera din bil krävs såklart att du har givarna också.
    Yttertempgivaren till EDU delas med ACC men det är nog inget bekymmer att montera.
    Samma med nivåvakterna – bara å montera.
    Om du grottar ner dig i elschemat skulle jag tro att du kan reda ut hur det ska kopplas.

    Till EDU 2 finns väl inte DCC heller ?
    När du ändå rotar kanske det är lika bra att bygga om till en EDU3 med DCC och sen programmera så det funkar ?

    #53069
    martin h
    Deltagare

    Jo, DCC finns till EDU2. Det är den med knappar för bensinvärmaren. (tror den nyare heter SCC)

    Problemet med att bygga om till EDU3 är att det är en annan bensinmätare i tanken. Resistanserna är helt annorlunda. Att transformera om dessa värden går så klart (t.ex. me en strömgenerator), men det är ett klurigt jobb. Annars måste även tanken med soppapump/mätare samt temp/tank-instrumentet bytas. Det känns inte riktigt värt det.

    Nu tänker jag etanolkonvertera bilen genom att sätta ditt turbons spridare, samt modifiera tempsensorn som styr kalstartsfunktionen i LH, så då kommer en EDU2 från turbon att visa rätt.

    /Martin

    #53071
    saabaero
    Deltagare

    Har för mig det står EDU3 bak på min som är kopplad till DCC 😕
    SCC kom väl -93 eller möjligen -92.
    EDU utan kabelpiska kom väl redan i slutet av 80 -talet ?

    Helt säkert har jag löst tankgivarproblemet med omprogrammering av EDU.
    Innan programmering var värdena i EDU typ inverterade. Den EDU´n kom från en 80-talsbil och hade ingen kabelpiska och blev monterad i en MY90
    Efter programmering visar EDU rätt värden :DR

    Kan det vara så att brytpunkten för EDU ligger vid 88A/88B som mycket annat ?

    #53080
    martin h
    Deltagare

    Enligt EPC så kom EDU3 -90, och jag har skrotat både en -89 och en -90. Den från -89 har EDU1 och den från -90 har EDU3. Det är också -90 som den nya tanken/soppapumpen kom med integrerad mätare och då även nya instrument i instrumentpanelen (temp, hastighetsmätare, varvräknare).

    DCC fanns nog ett tag in på 90-talet, och då ihop med EDU3 som du säger.

    /Martin

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng