Effekt & Moment

Forum Övrigt SSR Effekt & Moment

  • Detta ämne har 19 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2001-05-26 23:40 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11298
    fuling
    Deltagare

    Som skadad tekniker så är jag intrserad av siffror.
    Så jag undrar om ni har några bromsprotokoll på era trimmade motorer/bilar som jag skulle kunna få del av. Först och främst V4 men 2T är också intresankt.

    #79157
    roger
    Deltagare

    Jadu fuling..
    du får nog vänta tror jag, jag har faktiskt aldrig hört eller sett nått bromspapper på en V4:a… men det finns kanske någon som gjort det??

    #79158
    fuling
    Deltagare

    Jag har faktisk på min gamla motor.

    #79159
    roger
    Deltagare

    Hej..
    Ok, men det är nog inte vanligt..
    Mvh Roger

    #79160
    roger
    Deltagare

    Hej..
    Du kanske vill delge oss ditt bromsningspapper?
    Mvh Roger

    #79161
    fuling
    Deltagare

    r/min P[kW] Mv[Nm]
    3000 40 127
    3500 51 140
    4000 60 143
    5000 75 143
    6000 79 125
    6500 81 119
    6800 84 118
    7000 81 111
    Är det någon som inte tror på siffrorna får ni komma och titta på pappret.

    #79162
    anonymous
    Deltagare

    Hej, OK en V4 men vad hade du gjort med den? Borrat?, vilken förgasare, kam, topp etc.

    #79163
    jakob a
    Deltagare

    Intressant! Mer sånt… :-9
    Får man fråga vad motorn innehöll, och vilket reglemente den var trimmad för?

    #79164
    fuling
    Deltagare

    Nu vill jag ha något också :-)))))))
    Sen kan jag tänka mig att berätta mera.

    #79165
    fredrik
    Deltagare

    75Hk & 104 Nm ur 900cc 2-takt = 55Hk på drivhjulen. Finns det någon annan som har bromsat sin 2-taktare?
    Fuling har sett papprena!

    /Fredrik

    #79166
    saab skruvarn
    Deltagare

    92,9 kW på hjulen vid 5870 varv/minuten. Nm = 162.
    Jämn ökning på effektkurvan ända till 5870 varv och efter 6500 brant nedförsbacke.

    Motor: 1815 cc med högkompressionskolvar, topplockspackningar med kopparringar, Saabs eget X-insug med Weber 45:or, kamaxel 7.6 eller 7,9 gjord av Erik Waldenström (Din Rallyboutique), rejält portade dubbelblåstoppar med stora ventiler, dubbla ventilfjädrar.

    Tyvärr har denna V4 motor ”sjukledigt” just nu….(en kolv sprack, har någon extra??)

    Saabhälsningar från Finland

    #79167
    fuling
    Deltagare

    Gustav Juslin:
    Intresant. Kan du inte av göra en liten tabell, lika som min.
    Fredrik:
    Kan du ta en kopia på ditt bromsprovet och
    ge till mig?
    Min gamla motor:
    1700 borrad 0,5mm, std kolvar, 7,6kam, 42/37toppar, 1st Weber 45DCOE sittande på en plenumkammare(fågelholk).
    Motor dog av olderdom, byter man alla lager & 2st kolvringar så kan det nog bli motor igen.

    [This message has been edited by fuling (edited 14 May 2001).]

    #79168
    saab skruvarn
    Deltagare

    Fuling:
    Tyvärr höll svarta färgen på att ta slut då det skrevs ut och endast de högsta värdena blev skrivna med kulspetspenna. Effektkurvan i sig själv syns nog men har inga siffror.
    Men som sagt, jämnt upp till cirka 6500 varv och därefter nedförsbacke.
    Kan tilläggas att maxvarv var 7800 i minuten.

    Var säkert en njutelsefull 1700 motor att köra med du hade!

    #79169
    fuling
    Deltagare

    Det var tunnsått med svar, riv i era gömmor och se vad ni kan hitta.
    Får jag bara effekten vid olika varvtal i en
    liten tabel vore jag jätte glad.

    #79170
    ulf
    Deltagare

    Era jämförelser haltar en aning eftersom det inte anges i vilken bänk/rullande landsväg siffrorna kommer.
    Bromskurvor kan inte jämföras från en bänk till en annan utan ett jämförelsetal. Det finns tyvärr inte 2 bänkar som ger samma siffror. En motor med 90 kW på driven kan ge 70 kW i en annan bromsning.
    Vår förra rallybil hade bromsats på 3 ställen. När man jämför kurvorna kan man inte tro att det är samma bil.
    En bänk är bra värdemätare på förändringar vid trimning. Man får så att säga svart på vitt hur en ändring på motorn fallit ut men effektvärdet är ganska ointressant.

    Stirra er inte blinda på effektkurvor.

    /Ulf

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng