effekt skillnad

Forums Övrigt SSR effekt skillnad

This topic contains 15 replies, has 7 voices, and was last updated by 2008-01-14 18:15.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #15163

    trionic
    Deltagare

    Hej.Finns det nån som har erfarenhet av det dubbla dubbelports insuget med weber 40 dcnf ,hur stor är effekt skillnaden jämfört med weber 45 och korsinsug ?
    /mogge

    #100393

    fuling
    Deltagare

    Iof inte med 40DCNF utan 2x Solex 40-42 CCJ men det är nog ingen större skiland effekt mässigt.

    1530cc V4 motor
    http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg26.htm

    1740cc V4 motor
    http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg27.htm

    Min 1775cc snurra med 2x 40DCNF ger ca 145-150hk.
    Hmm det enda som nog är lika med åvanstående är insuget.

    ps
    Ta ALLTID alla effektsiffror med en STOR nypa salt.

    #116917

    fuling
    Deltagare

    Solex 40-42 CCJ

    Skall vara Solex 40-42 CCI

    #116919

    fredrik
    Deltagare

    Japp Johan det gör vi också! Även dina……..

    Annars så vet jag att du får bättre vrid med korsinsuget. Topp Effekten är nog likvärdig

    /Fredrik

    #116927

    lg tlr
    Deltagare

    Fuling:

    Det är med dubbelblås toppar?
    och var är den bromsad?

    På den tiden jag åkte V4 i skogen så gav
    min Rally V4 med 1840cc 2×45 och dubbelblås (Ström) ca 150 motor hk i Sellholms bromsprovare.

    //LG

    #116957

    fuling
    Deltagare

    LG:
    Om det är min motor du menar

    citat:
    Det är med dubbelblås toppar?
    och var är den bromsad?

    Nej, jag åker enkelblås med delad avgasport och 4-1 grenrör.
    Min maskin var bromas i Uppsala av Autokinito.
    Effekten(ca 145-150hk) är rimlig för att frakta en 95 med std tj-vikt på 10,16s på 201m.
    Och 15,65s på 402m.

    #116967

    perhaninge
    Deltagare
    fuling wrote:
    ps
    Ta ALLTID alla effektsiffror med en STOR nypa salt.

    Är det någon mening med att bromsa bilen igentligen ?
    Har själv bromspapper på min bil som jag tar med en STOR nypa salt, enligt allt man läser på forumet så är det rena fantasisiffror.
    Det finns räknesätt att ta fram effekt på 201, 402m som verkar mer tillförlitligt.
    Varför bromsa är min fråga ?

    #116970

    emul
    Moderator

    Rimligen är väl det intressanta att se var effekten ligger procentuellt sett för att se vrid över växlarna?

    #116974

    fuling
    Deltagare

    Varför bromsa är min fråga ?

    Varför? Jo
    1. Bestycka förgasre, ställa tänding, mappa sprut/tänding mm
    2. Få en effekt/momentkurva, nivån är inte viktig utan formen på kurvan.
    Allså se vad tex motors svaga varvtal är, tex för att lägga växlingsvarvtalen rätt.

    Det finns räknesätt att ta fram effekt på 201, 402m som verkar mer tillförlitligt.

    Inte ett lätt sätt om man skall få lite nogranhet i det. Men det finns lathundar.
    Hmm om jag mins rätt finns det en så kallad sticka, typ sluthastighet ger effekt.
    Men då talar man igentligen en medeleffekt.
    Med en del simulering kan man därimot räkan ut tiden på 201 och 402m rätt bra.

    Finns en annan rätt bra tummregel
    bilvikt/(effekt i häster) ger 0-100 tid
    Funkar rätt bra, man får en klar indikation om man ligger i rätt bollplank i alla fall.

    #116976

    truls herland
    Deltagare

    Anledningen till att man bromsar en motor måste väl vara dels för att se om man hamnat nära sitt effektmål. Har man fått den motorkaraktär man önskat? Hur ser effektkurvan ut? Har man något svagt område? Samtidigt är det mycket lättare att mäta skillnad med olika inställningar som bestyckning, tändning, etc. som att testa olika komponenter.

    Att kalla det för en bromsbänk är ju bara en funktionsbeskrivning…. Att kalla den för en motorprovbänk låter ju lite rimligare. Sen att man ska ta alla siffror med en stor nypa salt beror väl på. Det finns ju olika korrektionsfaktorer, samt olika sätt att mäta effekten. tex BHP och PS. det är ju ofta 3% skillnad mellan dom. Samt temperatur och densitet i mätlokalen spelar ju roll. Att ta egenuppskattade effektmätningar med en nypa salt ska man, men enligt SAABs egna uppmäta effekter, vore väl vara en realistisk riktlinje med tanke på att det var mätt med dåtidens referensutrustning av folk som jobbade med motorutveckling på heltid……

    Tvekar man på att folk har för hög effekt i sin bil i förhållande till vad man själv har så kan man väl åka till samma bromsbänk och mäta. Är väl inte svårare än så?

    #116979

    fuling
    Deltagare

    Lufttryck och temperatur justeringar har jag sätt på de flästa bromspapper.
    Här finns det ett gäng olika varianter på justering, förmodligen det Truls menar.
    Men +-3% är inte så, typ +-3hk vid 100kh, enligt mig försumbart.

    men enligt SAABs egna uppmäta effekter, vore väl vara en realistisk riktlinje med tanke på att det var mätt med dåtidens referensutrustning av folk som jobbade med motorutveckling på heltid……

    Vad vi snackar om är effekt mäting som gjorts i närtid. Och på typ rullar som ägarna av rullarna använder proffisionnelt. Men även här verkar det sprida ducktigt.
    Jag tar även saabs effektsiffror på typ trimmade V4 med samma nypa salt som andra om de inte kan backas upp på något sätt.

    Tyvärr har jag inte kunnat verifriera min effekt med 201/402m tider på andra V4 utan mot det är gjort mot andra fabrikt. Rakt fram åka är trist men rätt bra som koll på effeken.

    #116989

    perhaninge
    Deltagare

    Varför? Jo
    1. Bestycka förgasre, ställa tänding, mappa sprut/tänding mm
    2. Få en effekt/momentkurva, nivån är inte viktig utan formen på kurvan.
    Allså se vad tex motors svaga varvtal är, tex för att lägga växlingsvarvtalen rätt.

    Ok, då kanske vi får höra eller se fler resultat/frågor om detta istället ?

    #117001

    lg tlr
    Deltagare

    Sen kan man ju inte jämföra bilar som har bromsats i olika bänkar, dessa ger lite olika effekt siffror,jag har därför åkt till samma rullande landsvägar för att kunna jämföra med mina tidigare motorer och kanske andra V4or som bromsat på samma ställe.

    Men vilka effekt siffror/bänkar som är “riktiga” får någon annan svara på.

    #117002

    fuling
    Deltagare

    Det är inte äns en garanti att åka till samma bänk.
    Jag har promspapper från samma bänk som helt klart är fel åt begge hållen.
    Olika bilar vid olika tillfällen.

    Så är det effektsiffran som är viktig måste man hitta något tillförlitligt.
    Finns men då kostar det mer än en köring på en rullande landsväg.

    #117005

    truls herland
    Deltagare

    Men som sagt det är ju inte siffran som är interessant utan motorkaraktären.
    Det borde vara självklart att man kan jämföra olika bänkar och olika motorer beroende på just hur kurvan ser ut. Att man inte ser varje maxeffektsiffra som 110% exakt är ju naturligt, helt enkelt för att dom mätvarianter och yttre faktorer skiljer sig från gång till gång. Har man 65 hästar i sin tvåtaktare så är det ju påföljande kurvutseende som berättar om siffran är tillförlitlig eller inte. Förtroende för detta får man först när man studerat ett antal bromspapper och satt det i sammanhang med dom förändringar som är gjort.

    Nu har ju i och för sig detta inget att göra med trådens ursprung. Men mina ursäktar för att det spårar ur, jag tycker det är ett interessant ämne.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng