Eftergas/Frihjulet

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Eftergas/Frihjulet

Detta ämne innehåller 9 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-07-15 16:30.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12861

    raimo
    Deltagare

    Hej alla genier! Mitt problem är alltså att det känns som en evighet innan man kan dra in växlarna när man har accelererat upp i fart. Jag skulle vilja att motorvarvet sjönk lite snabbare för att kunna föra in nästa högre växel. Kan man justera på frihjul/vxllåda? Förgasaren och samtliga packningar ÄR täta och bilen går annars riktigt bra!

    Tacksam för tips!

    Märta

    #87796

    enor
    Deltagare

    Om allt är tätt funkar förmodligen bilen precis som den ska, så vi letar inte fel här utan föreslår modifikationer? I så fall är väl lättat svänghjul det första man kommer på för att uppnå vad du suktar efter!

    #87797

    raimo
    Deltagare

    Tack för svaret! Jag tänkte ändra/modifiera så lite som möjligt, så det får bli lite lättare högerfot då!!

    Trevlig sommar!

    #87798

    enor
    Deltagare

    … Eller gör som oss andra, använd kopplingen när du växlar upp och frihjulet när du växlar ner!

    #87799

    per-erik n
    Deltagare

    På V4 funkar det förstås både upp och ner med frihjul.

    #87800

    fuling
    Deltagare

    Oavsätt 2T eller V4 så MÅSTE man vänta lite om man växar upp utan koppling.

    #87801

    Det kan ha betydelse vad det är för olja i lådan kanske, om oljan är trögflytande (eller är det tvärtom?) kanske det tar längre tid för frihjulet att frihjula? Vad säger växellådsexperten?

    #87802

    matthias r
    Deltagare

    Tillbaka till trådens kärna då; varför din tvåburk inte vill återvända till rätt tomgångsvarv (= c:a 800 r/m) inom ”normal” tidsrymd. Med största sannolikhet ligger felet i att förgasarspjällaxeln glappar; detta är en vanlig slitagekrämpa på Saabs enkelförgasarförsedda tvåtaktsmotorer.

    Felet yppar sig precis som du beskriver; på alla andra register går motorn bra men varvtalsretardationen vid gasuppsläpp är helt utanför ramarna.

    För att konstatera det lossar du gummibälgen mellan gasstag och förgasare, och tar tag i den runda skiva som sitter på spjällaxeln. Den får inte glappa radiellt något nämnvärt o märkbart, gör den detta påverkas tomgångsblandningen av insipprande tjuvluft. Glappet blir till av att materialet i förgasarhuset ( en slags zinklegering enl uppg) inte i långa loppet lirar bra ihop med mässingen i
    spjällaxeln.

    Medicinen? I första hand leta upp ett bättre beg spjällhus till din förgasare. Hittar du inget, ta loss förgasaren, demontera spjällhuset ( 4 skruv) och åk till någon bra mekanisk verkstad. De kan pressa in bronsbussningar i spjällaxellagringen, och då håller det hur länge som helst. Kostnaden blir rimlig hos en bra verkstad med rätt utrustning som vet vad de sysslar med.

    Montera ihop ´et, ut och segla frihjul sen and enjoy it! / Matte R

    ….OCH FÖRRESTEN SÅ ÄR DET BARA TUNNBRÖN SOM INTE VÅGAR VÄXLA UPP UTAN ATT KOPPLA!!!!

    #87803

    enor
    Deltagare

    Testa också att öppna blandskruven lite till… typ ett halvt varv eller så, och därefter justera tomgångsvarvtalet med ställskruven. Om tomgångsblandningen är ställd för mager kan man få såna här fenomen!

    #87804

    raimo
    Deltagare

    Super!!
    Har testat olika inställningar på blandskruven men med samma resultat, har ganska nyligen packat om och blåst ur gasaren, dock har jag ännu inte kollat spjällaxelns glapp(tack för tipset!). Har tre likadana gasare i förrådet som kan användas som reservdelskälla, tack igen!!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng