el till hastighetsmätarvajer saab 90

Forum Modellspecifika forum 90/99 el till hastighetsmätarvajer saab 90

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-16 12:26 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6904
    andreas1
    Deltagare

    Såg att jag har en svart rund klump på hastighetsmätarvajern med 3 kablar på..
    Den sitter i motorrummet brevid värmekranen.
    Någon som vet vad den är till?
    Det är en ombyggd bil så detta kan tillhöra 99an oxå

    #49683

    Den har väl med avgasrening att göra, ger väl impuls till solinoiden som fångar upp förgasarens spjällaxel när man släpper gasen vid någon viss hastighet…tror jag…

    #49688
    andreas1
    Deltagare

    Ligger t16 i den så förgasaren är borta,men kablarna är kopplade..
    Var inte egr ventilen enda miljötänket som fanns på den tiden?

    #47631

    Humm jag missade att de va en t16… är väl något som blivit kvar sedan bilen hade förgasarmotor…
    Jag har en 77 dubbelförgasare den har egr, men min 79 enförg har den konstiga klumpen du beskriver och ska fungera så att (om jag fattat rätt) hålla uppe motorvarvet en liten stund efter det att man släpper gasen så att bränslet som sugs in då ska förbrännas bättre. Har även sett äldre och i8 varanter mfl där det sitter en membran dämpare för gasspjället…
    hejsvejs!

    #49719
    andreas1
    Deltagare

    Vad jag fick reda på idag av en gammal saabmek är att det är en hastighetsgivare.
    Pulsen från den ska gå till tillskottsbränsle.
    Med en givare på gasspjället
    Tanken är att extrabränsle ska kyla motorn i högre hastighet ..
    Hur väl det stämmer vet jag ej samt om funktionen är samma på en förgasare.

    Den klump som gör att gasen släpper lugnt på en förgasare är väl den runda klump som sitter vid gasspjället och är mekanisk om jag ej minns helt fel.

    #49761

    Det finns en solinoid även på förgasar bilar, frågan är vad den gör för nytta…?
    Har plockat bort den på ett par bilar…får kolla i verkstadshandboken!

    #59420
    slattabjornen
    Deltagare

    @andreas1 wrote:

    Vad jag fick reda på idag av en gammal saabmek är att det är en hastighetsgivare.
    Pulsen från den ska gå till tillskottsbränsle.
    Med en givare på gasspjället
    Tanken är att extrabränsle ska kyla motorn i högre hastighet ..
    Hur väl det stämmer vet jag ej samt om funktionen är samma på en förgasare.

    Den klump som gör att gasen släpper lugnt på en förgasare är väl den runda klump som sitter vid gasspjället och är mekanisk om jag ej minns helt fel.

    Jag är ”nygammal” här. Hängde på förra forumet men med annat användarnamn.
    Iaf så håller jag på att skumma igenom en massa intressanta trådar och hittade bl.a. den här gamla, som jag vill göra ett tillrättaläggande ang ovanstående.

    Vad det handlar om är att det mycket riktigt är en hastighetsgivare i form av en liten generator. Vid hastighet över 30 Kmh gav den så stark spänning att en solenoid vid gasspjället orkade dra. Solenoiden höll då gasspjället öppet en aning vid motorbroms över 30 kmh för att få ned kväveoxiderna. En lite kostsam konstruktion, minst sagt, som sedermera ersattes av den helt mekanisk/pneumatiska gasspjällsdämparen, T-fatat även kallat.
    Solenoiden är justerbar. Man spänningssätter den vid justering, gasar lite och kontrollerar varvtalet som ska vara ???? RPM, minns ej nu, är det inte korrekt så kan man skruva på den mutterformade pinnen som sticker ut på baksidan. Det där kunde man i sömnen då man skruvade med sådant varje dag när det begav sig. :wrench

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng