En fråga om drivknutsskydd

Forum Modellspecifika forum OG900 En fråga om drivknutsskydd

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-11-08 10:49.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24670

    turbosaab
    Deltagare

    Hej! Det är så att jag funderar på att köpa en OG900 -87 men det står att drivknutsskyddet kommer att behöva bytas inom ett år.
    Min fråga är: Vad är ett drivknutsskydd och är det lätt att byta?
    Tack på förhand!

    #198727

    morsole
    Deltagare

    Det är inte SÅ lätt att byta om man inte gjort det förr…

    Kallas även för damask eller dammskydd, vilket man nu vill. Här ser du een…

    http://www.skruvat.se/Dammskydd-P11623.aspx

    Köp inte Biltemas damasker, de håller ett år…

    När jag byter damasker så plockar jag av drivaxeln och tvättar ur drivknuten ordentligt, efter att ha tagit isär den.

    Inte svårt, MEN man måste veta hur man gör, och det underlättar om man har tillgång till tryckluft för centermuttern på drivaxeln; men går fint att lossa på INNAN man tar bort hjulet.

    Du får fundera lite, det är ingen direkt nackdel om du skaffar vhb när du nu planerar utföra dessa åtgärder själv.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #199412

    askelius
    Deltagare

    Beror lite på om det är yttre eller inre, men troligtvis är det yttre. Är det yttre hade jag inte valt att plocka bort drivaxeln, utan bara plockat av yttre knuten (sitter med låsring) och rengjort knuten. Ju kränger man väntar med sånt här ju större risk är det att knuten blir sliten och glappig. Har man aldrig bytt någon sådan damask innan kan det nog vara lite klurigt, jag har i dagarna bytt på min 99a (samma konstruktion som 900) i samband med hjullagerbyte aldrig gjort detta på just saab innan men jag upplevde inte att det var onödigt krångligt att byta. Stötdämpare, bromsok, spindelleder samt styrled lossas så får du bort hela navet och kommer åt drivknuten.

    #199449

    andreas1
    Deltagare

    Jag brukar göra såhär.
    Lossa centrummuttern, anringen med en bra mutterknackare eller långt skaft.
    Lossa båda spindellederna i infästningarna 2 skruv på varje, detta för att lossa leden annars brukar sluta med en söndrig damask på dom samt av med bromsok.
    Klipp stripes på inre knutdamask.
    Lyft ut paketet o knacka ur drivaxelen försiktigt.
    Spänn fast drivaxel i skruvstäd o kapa bort gamla damasken o lokalisera låsringen inne i all fett.
    Lossa låsring o knacka ut knuten.
    Rengör knuten i diesel el annan rengörningsmedel, blås rent o torka.
    Sen är det bara sätta ihop det igen.

    Det är lättast o hitta klipset o få av knuten när axelen är ute.
    Använd universaldamask som är till verktyget för att byta damask utan o demontera knuten..
    Verktyget är dyrt men damaskerna är av tjockt tåligt gummi.

    #199454

    morsole
    Deltagare

    Lägger man ner jobb på att byta damasken bör rengöring av knuten ingå…

    ÄVEN om det innebär lite mera jobb.

    DET LÖNAR SIG.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng