En helt vanlig dag…….

Forum Övrigt Off Topic En helt vanlig dag…….

  • Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2002-10-15 17:03 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8933
    anonymous
    Deltagare

    Ja, så står jag där måndag eftermiddag med cykel i regnrusk och väntar på färjan som ska ta mig till Sverige. Hon anländer och ut rullar en tyskreggad Mercedes ”Eländwagen” med bilsläp och på den står förstås…..en vit 96, 2-taktare. Allt går ju så fort och jag får verkligen rannsaka mitt minne. Men nog var det en 63 eller 64 som såg fin ut. I villervallan lyckades jag memorera bilnummret, men om jag nu minns rätt så fanns inte bilen i vår klubb efter att ha kollat i den nya matrikeln.
    Det är inte den första som försvinner och inte heller den sista. I Holland/Belgien ligger priserna på det tre dubbla. Sverige dammsugs ganska bra på bilar.
    I och för sig importeras det också så det kanske jämnar ut sig i längden / Ulf

    #66222
    porsche944
    Deltagare

    Kan bara hålla med, för ett par veckor sedan när jag körde E 4 :an hem mot Skåne igen så passerade jag en holländsk biltransport bil med 3 gamla Volvo om bord, 1 amazon -66 1 amazon kombi -66 samt en mkt fin Volvo Duett ca 64-66 årsmodell.
    Tris fast det är Volvo, synd oavsett vilka märken det gäller, dock mest när det är svenska bilar.

    #66223
    Morten S.
    Moderator

    Jeg er en av de som har vært i Sverige og kjøpt SAAB (en 95-’65). Den hadde vært avertert over en lengre tid i Sverige uten interesserte der.
    Prisen var sikkert en av faktorene, men sammenliknet med å restaurere en selv er det billigere å kjøpe i god stand.
    Ser av forumet at det stadig fokuseres på at prisene begynner å bli høye, også på SAAB’er.
    (I Norge har prisene på SAAB i mange år ligget meget lavt sammenliknet med f.eks Volvo, som det tross alt er mange fler av. I dag er prisene på fine biler sterkt stigende).
    MEN er ikke det også en positiv faktor med høyere priser? Må man betale en høyere pris er det vel også mulighet for at bilen blir tatt vare på for fremtiden?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #66224
    terje
    Deltagare

    En tilsvarende debatt har allerede pågått i flere år blant träbåt-entusiaster, med nær identiske bekymringer og resonnementer.

    Naturligvis skulle man – i en ideell verden – primært ønske at bilene kunne leve og blomstre i sitt lokalmiljø, f.x. i den lille nordiske bygden Skandinavia , til evig tid, men så lenge vi her i nord tar klenodiene for gitt og dermed ikke vet å verdsette det vi har, må vi bare tennerskjærende avfinne oss med en viss eksport.

    Jeg tror i likhet med Morten at høyere priser vil føre til at flere biler blir bedre tatt vare på og/eller restaurert/reddet.

    Det er kanskje lettere å bestemme seg for å legge tid og penger i et prosjekt – og redde en bil fra pressa – dersom man vet at man har en viss chanse for å få igjen mestepartene av pengene om man f.x. skulle bli tvungen til å selge.

    Og dersom vi må konkurrere med betalingsvillige tyskere og hollendere om de beste bilene, er det sannsynlig at også det nordiske prisnivået stiger.

    Det er selvsagt trist for dem som ikke lenger får kjøpt klenodiene for en spottstyver, men på den annen side er det vel ikke noe selvfølge at man skal få kjøpe bilen for halvparten av hva den har kostet eieren i restaurering/oppgradering?

    Hva kan vi ellers gjøre for å bremse eksporten? Mitt – rett nok naive – lille bidrag er å bruke bilen så mye som mulig, slik at flest mulig ser hvor fine gammelsaabene er, og dermed får lyst til å skaffe seg en selv. Med økt innenlands etterspørsel vil prisene stige, og utenlandsk etterspørsel utfra samme logikk avta.

    (Den oppmerksomme leser vil notere seg at jeg bruker begrepet ”innenlandsk” om det norsk-svenske markedet. Det har å gjøre med jeg ikke helt har akseptert den lille misforståelsen man gjorde seg skyldig i 1905… )

    Terje

    #66225
    pelle s
    Deltagare

    Hej!

    Terje -Det var första gången jag hörde en norrman kalla 1905 för missförstånd. Däremot tror jag många svenskar (särskillt i mina hemtrakter, Värmland) håller med dej!

    I övrigt håller jag med. Priserna måste öka, både på träbåtar och veteranbilar, om vi ska behålla dem innom landet… Jag menar norden.

    Pelle

    #66226
    terje
    Deltagare

    Pelle,
    Okay, dette blir veeldig off-topic, men det er vel ment:
    Värmland er fantastisk fint, har jeg gjenoppdaget i det siste, og aldeles perfekt kurvigt & backigt å kjøre Saab i (ikke sant Lollo?).
    Efter en lang ferd gjennom dom djupa skogarna ble jeg ytterligere imponert; bergtagen, eller snarere skog-tagen av en teater(?)-affisch på pensionatet i V. Ämtervik: ”På den ytterste dag ser älgarna inn i tomma stugor”. Hvilken fantastisk bild! Innen den tid gjelder det å kjøre mye Saab.

    T.

    #66227
    knut med 67 v4
    Deltagare

    Det er nok noe å tenke på når man ser bra biler forsvinne fra Skandinavia. Selv var vi så heldig at vi fikk vår V4 for under halve summen av nyere kvitteringer for arbeid på bilen.
    Hva som eventuelt må gjøres for å holde bilene her vet jeg ikke. Men er det et mål at alle bilene forblir i Skandinavia? Jeg vet ikke.
    Men da vi kjøpte vår første V4 i fjor var den lave prisen vesentlig i forhold til f. eks. Volvo.
    I dag er ikke prisen vesentlig, for jeg er totalt hektet på Saab. Hadde madammen vært enig ville kanskje vår Opel Olympia P2 Caravan vært byttet i en Saab og, men da kanskje i en totakter. Og når jeg får råd ender jeg nok opp med en 99 eller 900 til vinterbruk.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.