En lite modernare vinterbil….. 99_a -> OG 9_3

Forum Övrigt Projekt / Min bil En lite modernare vinterbil….. 99_a -> OG 9_3

  • Detta ämne är tomt.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #478787
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Ja så har jag då bytt bort min vinter 99:a mot en hel del delar till min OG 9_3:a

    Denna bil fick jag eftersom förra ägaren saknade verktyg, plats att stå, motivation och tid att få snurr på den. Alltså en räddning ifrån skroten kan man säga då det hade varit alternativet.

    Flera felkoder och en del felsökning kan jag säga att luftmassemätaren, tryck Å temperaturgivaren i tryckröret, vacuumslangen till bränsletrycksregulatorn och till sist spjällhuset varit felkällor. Nu är det lite knepigare att hitta resterande fel vilket känns intressant eftersom jag besiktigade igår med nästan godkännt resultat, endast en enkel grej som inte innebär ombesiktning.

    Nu får jag emellanåt 2 olika felkoder, dels P1260 som pekar på spjällhuset och dels P0101 som pekar på luftmassemätaren. Båda dessa är bytta visserligen emot 2 st traderafynd.

    Det slog mig idag att det kanske inte är där felet liggr för jag har också fel på utetemperaturgivaren då SID säger 50 grader, skulle det kunna påverka motorstyrningen så att detta fel uppstår ?
    Eller kan det kanske vara punkterad intercooler alternativt läckage i något av plaströren ?

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #478790
    M.Broberg
    Deltagare

    Med utgångspunkt att det är en 2001 eller nyare med Trionic 7 då du skrev luftmassemätare

    jag är rätt säker på att Temperaturgivaren är bara SID info, Trionic mäter insugsluft för att få sin data.

    i WIS står det att P0101 ”indikerar läckage mellan luftmassemätare och spjällhus eller fel på luftmassemätare”

    på ”ingångsvilkor” står det några rader som har att göra med X spjällöppning osv.

    felkod P1260 var väldigt vag och är på spjället. Har du nollställt det nya själlhuset?

    kan vara glappkontakt. Det står att ”spjällmotorn får nära 0% PWM i öppnande riktning under 4 s”

    ”OK rapport skickas när gaspedalen tryckts ner och sen släppts upp helt och det gått 120 sekunder utan att felet uppfyllts”

    hoppas det hjälper, jag hade börjat med att nolla spjället om det inte är gjort, sen hade jag fokuserat på glappkontakt där för att gå vidare till luftläckage.
    min teori är att spjället kan ligga bakom även P0101

    #478799
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Tackar.
    Jo det är en Trionic 7.

    Får läsa i WIS hur jag nollar spjället för det har jag inte gjort eller menar du om jag återställt ”limp home” läget mekaniskt så är det gjort tror jag.
    Jag har alltså petat fjädern åt sidan och vridit upp ”tandhjulet” så att haken på solenoiden tagit tag om klacken på tandhjulet.

    Jo som jag fattade det när jag bestämde mig för att prova ett annat spjällhus var att jag tolkade det som ett felaktigt svar från spjällhuset avseende spjällvinkel.
    Det sitter väl 2 uppsättningar vinkelgivare i spjällhuset iaf om man tittar i elschemat, jag tolkade det som att den ena påverkas av min högerfot och den andra av spjällets verkliga vinkel som styrs av ställmotorn / tomgångsotorn / farthållarmotorn i i huset men detta är vad jag TROR.

    Felen dyker oftast upp en kort stund efter att jag startat och kört en liten bit kanske en halv minut eller så.

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    • Det här svaret redigerades för 8 timmar, 28 minuter sedan av .
    #478801
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Hur gör man enklast ett täthetstest på rör och intercooler, alltså allt emellan flödesmätaren och spjällhuset ?

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #478809

    Hej!
    Jag har något svagt minne av p0101.
    Då var det nog ”dumpventilen”…?
    Sedan har jag sett på 9-5 att slangen i gummi från intercoolern till insugningsröret gett sig…

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.