Forum › Modellspecifika forum › Sonett › En riktigt, riktigt, riktigt dålig dag!
- Detta ämne har 14 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2009-07-15 18:26 av .
- FörfattareInlägg
- 9 juli, 2009 kl. 23:45 #20407
chakka
DeltagareAquamarinblå Saab 96 V4, 1980 års modell. 300 tillverkade varav kanske hälften finns kvar i något skick. Den som brukar bo i mitt garage är i ganska fint orenoverat bruksskick, om än med utbytt motor, slitet ryggstöd bak och begynnande rost i dörrarnas nederkant.
Så en regnig och eländig torsdagsförmiddag i juli är man på väg hem i sakta mak. Något blev inte riktigt rätt justerat när hela tändsystemet byttes några dagar tidigare, så bilen är mindre yster än vanligt. Så plötsligt ignorerar en grå 9-3 sin väjningsplikt och kör rakt ut på huvudleden, rakt framför den blå. Tvärstamp på bromsen, men 185:orna glider maktlöst på den genomdränkta asfalten. Främre vänstra hörnet klipper 9-3:an rakt över bakhjulet och orsakar en buckla och lite intressanta hjulvinklar. 96:an klarar sig sämre!
Framskärm, front, huv, främre hjulhus och främre balken är totalkörda, liksom kylaren. Hur det ser ut längre ner är oklart än så länge, men både motor och framhjul ser med blotta ögat ut att sitta kvar där det ska. Plåtverkstan och försäkringsbolaget kommer förstås vilja skrota (samma plåtverkstad ville skrota pga en buckla i sidoplåten för ett antal år sedan), men det kommer självklart inte att hända! Men nog återstår det en hel del jobb innan den här kommer ut på vägen igen.
Allt som allt en riktigt genomuselt dålig skitdag!!!
10 juli, 2009 kl. 00:16 #142604hotrodder
DeltagareSå jäkla trist! Jag kan nog hjälpa dej med en komplett front med lyktor (ingen grill) Framskärm och innerskärm samt huv. Beg. grejor givetvis, kan behöva lite puts och givetvis lack men en klen tröst att du får rubbettill ett fördelaktigt pris.
Pm´a
/Julle10 juli, 2009 kl. 05:32 #142605mats a
DeltagareJag har en grill liggandes.
10 juli, 2009 kl. 06:54 #142608viktor k
DeltagareÄr det någon oturs vecka för oss 96 åkare tros? I lördags var jag ute för precis samma sak som dig Chekka. En golf struntade då i sin väjningsplikt i ett för övrigt mkt skymd korsning. Det tog inte lång tid förrän min bruks v4:a slog i höger fram i golfens front. Golfen klarade sig med lite bucklor på huv och skärm medans min stackars bruks v4 fick ett inslaget framtorn på höger sida + skärmar, front, huv..Suck.
10 juli, 2009 kl. 11:12 #142614chakka
DeltagareTack så mycket för erbjudandena. De värmer!
Jag har det mesta av utsidans plåt och plast liggande i gömmorna, så där kommer jag att klara mig ändå. De inre strukturerna kan det bli värre med, jag har ett lik stående som skulle kunna donera en del, men risken är att den är alltför rostangripen. I vilket fall som helst så tänkte jag låta försäkringsbolaget komma med sitt utlåtande först så jag vet vad jag har att röra mig med. Men än en gång tack!
Viktor, du verkar ha haft ännu mer otur än jag. På den blå er det ju ”bara” nosen som är intryckt, åtmistone vad jag har kunnat se hittills. Ett inslaget framtorn är lu långt mycket bökigare att få ordning på. Hur gick det med motorn och drivlinan, det är ju ganska trångt på högersidan?
10 juli, 2009 kl. 11:51 #142617aussielars
DeltagareHmmmm,
Det är väl inte så konstigt att folk ignorerar väjningsplikt.Jag var hemma i Sverige för 3 år sedan. Jag såg inte många trafikanter som använde blinkers sens dom flesta hade en mobil telefon klistrad till örat. Inte underligt att folk inte ser var dom kör. Är det fortfarande lagligt att prata på telefon när du kör bil i Sverige? Det är till och med olagligt här i den Australiensiska bananrepubliken som brukade vara 10 år efter Sverige i vägsäkerhet. Och fortfarande är i en del saker.
10 juli, 2009 kl. 12:28 #142618kg kristoffersson
DeltagareJa,ja-men! Visst är det lagligt att pladdra i telefonen utan handsfree då man kör! Det är t.o.m. så att våra myndigheter (b.l.a. NTF) vill påskina att det är BRA-föraren skärper sig!!De flesta länder har förbud-men de begriper inte lika mycket som vi!!
Blinkers-hur använder man dom? STOP-det är många som glömt betydelsen!
Varför?? Jo-polisen sitter hemma och bläddrar i papper!MC-polis är en sällsynt sommarfågel nu för tiden!MVH/KG
10 juli, 2009 kl. 14:56 #142623turbocab
DeltagareDetta är ju en mardröm för alla entusiaster som kör sina bilar. Tur i oturen så verkar ju din bil vara räddningsbar i alla fall och inga personskador!
Angående mobiltelefonen så ser jag VARJE DAG i Göteborg helt horribla saker i trafiken, och till 90% är dessa orsakade av nån som pratar hejvilt i Telefon! Obegripligt att det inte är förbjudet här…. Enda landet i Europa….
10 juli, 2009 kl. 15:31 #142624anders
DeltagareSjälv har jag aldrig upplevt något värre än Faluns bilförare. Att man blinkar vänster när man kör in i en cirkulationsplats när man ska köra rakt fram i har jag lärt mig. Men jag vågar aldrig ligga i bredd med någon när det är dubbelfiligt, man byter körfält när man känner för det utan att kolla i speglar och ”genar” när man ligger ytterfil i cirkulationsplatser.
10 juli, 2009 kl. 16:00 #142625kaparn
DeltagareAnders wrote:Själv har jag aldrig upplevt något värre än Faluns bilförare. Att man blinkar vänster när man kör in i en cirkulationsplats när man ska köra rakt fram i har jag lärt mig. Men jag vågar aldrig ligga i bredd med någon när det är dubbelfiligt, man byter körfält när man känner för det utan att kolla i speglar och ”genar” när man ligger ytterfil i cirkulationsplatser.Hmmm! Jag har faktiskt lagt märke till detta fenomen och tillsammans med det faktum att man måste stoppa pengar i en parkeringsautomat var jag än ska parkera bilen i hela Falun gör att jag aldrig åker dit. 😀
Men Borlänge är inte mycket bättre med alla lastbilar som trafikerar vägarna där.
12 juli, 2009 kl. 15:41 #142702fredrik.a.
DeltagareHur går det för dig med bilen? Beklagar verkligen det som hänt! Om du är intresserad så kanske jag kan fixa en inerskärm från en skrotbil som jag var och tog framskärmarna ifrån, såg hel ut fram.
12 juli, 2009 kl. 15:49 #14270415 juli, 2009 kl. 16:34 #142847chakka
DeltagareVill till att börja med tacka för all uppmärksamhet och allt stöd jag redan fått! Det känns verkligen att man blir omhändertagen när ett sånt här elände inträffar!
Det blev lite paus med bilen. Dels behövde försäkringsbolagets papperskvarnar mala en stund, dels fick vi fullt upp med att försöka rädda svärföräldrarnas hus undan fullständig översvämning.
Men så ringde försäkringsbolaget igår. Handläggaren var minst sagt förstående, han hade lidit ordentligt när han fick se bilderna på liket. Men att göra det som hade varit det allra trevligaste, att helt enkelt återställa bilen till ursprungligt skick och skicka räkningen till motparten, kan de inte göra. Det kommer alltså bli någon form av kontantersättning mot att vi tar tillbaka bilen i det skick den är.
Men en sådan ersättning är baserad på värdet på bilen. Han insåg själv att deras schablonersättning för en 30 år gammal Saab inte skulle vara riktigt rättvisande i det här fallet, utan undrade lite försynt vad vi trodde den var värd innan olyckan. Vad svarar man på det? En snabbkoll på Blocket visar att ”vanliga” 70-talare kan kosta allt från 4000:- till 35000:-, så det blev man inte ett dugg klokare av. Är det någon här som har en mer verklighetsbaserad idé om vad värdet kan tänkas vara?
Bilen är en äkta 300 med knappt 15000 mil bakom sig och alla specialdelar kvar, t.o.m. orginalnavkåporna till Ronalerna. Baksätets ryggstöd har sprickor i överkant, annars än inredningen mycket fin. Bakre hjulhusens framkanter är omsorgsfullt rostlagade av professionell plåtslagare för 15 år sedan, den enda rost som dykt upp sedan dess är begynnande skador i dörrarnas nedre hörn. Orginallacken är matt och en aning blekt. Dock är hela vänstersidan omlackad under vecket efter att sidoplåten bakom dörren bucklats till av en backande turist för ett antal år sedan. Motorn är utbytt, men orginalmotorn (11000 mil) finns kvar med skurna balansaxellager. Orginalratten ligger på hyllan till förmån för en uppfräschad SS&R-ratt.
Dessutom är Saaben min frus allra käraste ägodel, mig själv inkluderad i ekvationen. Men det har ju ganska liten inverkan på kontantvärdet i en sån här situation.
15 juli, 2009 kl. 16:50 #142849William
Deltagareen fin jubbe är ju övre delen av din funna prisbild skulle jag säga. men hur funkar det, drar de av en viss del av ”värdet” när du får behålla bilen?, eller betraktas den som värdelös?
vad har du för bolag förresten?, lät ju som ett fint bemötande hittils 🙂
15 juli, 2009 kl. 18:26 #142852mats a
DeltagareDen enda prisindikation jag har av en jubbe är den jag förmedlade till försäljning för två år sedan. Den är fiiin den jubben ( i princip nyskick) och den gick för 35kkr. Så du bör absolut röra dig i den övre tredjedelen av det spann du angav.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.