En vintersaga

Forum / Övrigt / SSR / En vintersaga

Forum / Övrigt / SSR / En vintersaga

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 26, 2007 at 12:24 #116279

      Man har ju från media, politiker med flera riktat in sig på bilåkandet (när såg du ett miljöinslag på TV UTAN det obligatoriska rykande avgasröret) och det har ju också inneburit att det läggs en i mitt tycke onormal skattebörda på drivmedlet. Flyget, som är mer av internationell verksamhet, har ju sluppit huvuddelen av skatterna eftersom man helt enkelt inte kan komma överens om skatter på flygdrivmedel mm. De lokala bilåkarna är tvärtom lättare att beskatta. Jag tror dock att en ändring är på väg även om det tyvärr tar tid.

      Jag flög senast för 7 år sedan och bara i tjänsten och tycker då att jag med gott samvete kan köra de 300 mil om året som jag nyttjar mina entusiastfordon. Den bränslemängden hade väl knappast räckt till att starta upp ett jetplan ens.

      /B


      Bengt Åkesson
      bengt@akesson-motorsport.se
      Facebook

        december 26, 2007 at 13:51 #116281

        Intressant diskussion, bra att det tas upp.
        Om Dajjes siffror stämmer ger en resa till Thailand ett utsläpp på 80-85 ton koldioxid. Enligt KOV ger 1500mil/år med en bil som drar 0.7 ett utsläpp på 2.5ton. 1000 mil med samma bil ger 1,7ton, alltså kan man kvitta en enkel resa till Thailand mot 47000 mils bilkörande. Å andra sidan rymmer planet fler personer…

          december 26, 2007 at 16:09 #116287
          Bengt Akesson wrote:
          Jag flög senast för 7 år sedan och bara i tjänsten och tycker då att jag med gott samvete kan köra de 300 mil om året som jag nyttjar mina entusiastfordon. Den bränslemängden hade väl knappast räckt till att starta upp ett jetplan ens.

          /B

          Och vad dricker stridsfordon 90 då? Förlåt, :duck: man ska inte sparka på en liggande…

            december 26, 2007 at 17:25 #116292

            Privata flygresor är personligt val. Köra med strf 90 är politiskt bestämt. Och förbrukningen är väl ungefär som när du tar skolklassen på bussutflykt till Tomelilla Sommarland! 😀 Allting är alltså relativt.

            /B


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

              december 26, 2007 at 18:39 #116298

              Touché!

                december 26, 2007 at 18:57 #116300

                Skillnaden med att åka buss till Sommarland och att åka stridsfordon 90 är att bollhavet finns bak i vagnen :crazy:

                /B

                Bilden visar Özz Nûjen och Thomas Fogdö i “bollhavet” i samband med en värdegrundsdag på P7.


                Bengt Åkesson
                bengt@akesson-motorsport.se
                Facebook

                  december 26, 2007 at 19:25 #116301

                  glöm inte att balansera diffen det gör säkert 1 dl milen kjelle

                    januari 8, 2008 at 16:23 #116732

                    Bara ett litet tillägg i debatten…

                    Open Letter to the Secretary-General of the United Nations
                    Dec. 13, 2007
                    His Excellency Ban Ki-Moon
                    Secretary-General, United Nations
                    New York, N.Y.
                    Dear Mr. Secretary-General,
                    Re: UN climate conference taking the World in entirely the wrong direction
                    It is not possible to stop climate change, a natural phenomenon that has affected humanity through the ages. Geological, archaeological, oral and written histories all attest to the dramatic challenges posed to past societies from unanticipated changes in temperature, precipitation, winds and other climatic variables. We therefore need to equip nations to become resilient to the full range of these natural phenomena by promoting economic growth and wealth generation.
                    The United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) has issued increasingly alarming conclusions about the climatic influences of human-produced carbon dioxide (CO2), a non-polluting gas that is essential to plant photosynthesis. While we understand the evidence that has led them to view CO2 emissions as harmful, the IPCC’s conclusions are quite inadequate as justification for implementing policies that will markedly diminish future prosperity. In particular, it is not established that it is possible to significantly alter global climate through cuts in human greenhouse gas emissions. On top of which, because attempts to cut emissions will slow development, the current UN approach of CO2 reduction is likely to increase human suffering from future climate change rather than to decrease it.
                    The IPCC Summaries for Policy Makers are the most widely read IPCC reports amongst politicians and non-scientists and are the basis for most climate change policy formulation. Yet these Summaries are prepared by a relatively small core writing team with the final drafts approved line-by-line by ¬government ¬representatives. The great ¬majority of IPCC contributors and ¬reviewers, and the tens of thousands of other scientists who are qualified to comment on these matters, are not involved in the preparation of these documents. The summaries therefore cannot properly be represented as a consensus view among experts.
                    Contrary to the impression left by the IPCC Summary reports:
                    • Recent observations of phenomena such as glacial retreats, sea-level rise and the migration of temperature-sensitive species are not evidence for abnormal climate change, for none of these changes has been shown to lie outside the bounds of known natural variability.
                    • -The average rate of warming of 0.1 to 0. 2 degrees Celsius per decade recorded by satellites during the late 20th century falls within known natural rates of warming and cooling over the last 10,000 years.
                    • – Leading scientists, including some senior IPCC representatives, acknowledge that today’s computer models cannot predict climate. Consistent with this, and despite computer projections of temperature rises, there has been no net global warming since 1998. That the current temperature plateau follows a late 20th-century period of warming is consistent with the continuation today of natural multi-decadal or millennial climate cycling.
                    In stark contrast to the often repeated assertion that the science of climate change is “settled,” significant new peer-reviewed research has cast even more doubt on the hypothesis of dangerous human-caused global warming. But because IPCC working groups were generally instructed (see http://ipcc-wg1.ucar.edu/wg1/docs/wg1_timetable_2006-08-14.pdf) to consider work published only through May, 2005, these important findings are not included in their reports; i.e., the IPCC assessment reports are already materially outdated.
                    The UN climate conference in Bali has been planned to take the world along a path of severe CO2 restrictions, ignoring the lessons apparent from the failure of the Kyoto Protocol, the chaotic nature of the European CO2 trading market, and the ineffectiveness of other costly initiatives to curb greenhouse gas emissions. Balanced cost/benefit analyses provide no support for the introduction of global measures to cap and reduce energy consumption for the purpose of restricting CO2 emissions. Furthermore, it is irrational to apply the “precautionary principle” because many scientists recognize that both climatic coolings and warmings are realistic possibilities over the medium-term future.
                    The current UN focus on “fighting climate change,” as illustrated in the Nov. 27 UN Development Programme’s Human Development Report, is distracting governments from adapting to the threat of inevitable natural climate changes, whatever forms they may take. National and international planning for such changes is needed, with a focus on helping our most vulnerable citizens adapt to conditions that lie ahead. Attempts to prevent global climate change from occurring are ultimately futile, and constitute a tragic misallocation of resources that would be better spent on humanity’s real and pressing problems.

                    Yours faithfully,

                    Don Aitkin, PhD, Professor, social scientist, retired vice-chancellor and president, University of Canberra, Australia
                    William J.R. Alexander, PhD, Professor Emeritus, Dept. of Civil and Biosystems Engineering, University of Pretoria, South Africa; Member, UN Scientific and Technical Committee on Natural Disasters, 1994-2000
                    Bjarne Andresen, PhD, physicist, Professor, The Niels Bohr Institute, University of Copenhagen, Denmark
                    Geoff L. Austin, PhD, FNZIP, FRSNZ, Professor, Dept. of Physics, University of Auckland, New Zealand
                    Timothy F. Ball, PhD, environmental consultant, former climatology professor, University of Winnipeg
                    Ernst-Georg Beck, Dipl. Biol., Biologist, Merian-Schule Freiburg, Germany
                    Sonja A. Boehmer-Christiansen, PhD, Reader, Dept. of Geography, Hull University, U.K.; Editor, Energy & Environment journal
                    Chris C. Borel, PhD, remote sensing scientist, U.S.
                    Reid A. Bryson, PhD, DSc, DEngr, UNE P. Global 500 Laureate; Senior Scientist, Center for Climatic Research; Emeritus Professor of Meteorology, of Geography, and of Environmental Studies, University of Wisconsin
                    Dan Carruthers, M.Sc., wildlife biology consultant specializing in animal ecology in Arctic and Subarctic regions, Alberta
                    R.M. Carter, PhD, Professor, Marine Geophysical Laboratory, James Cook University, Townsville, Australia
                    Ian D. Clark, PhD, Professor, isotope hydrogeology and paleoclimatology, Dept. of Earth Sciences, University of Ottawa
                    Richard S. Courtney, PhD, climate and atmospheric science consultant, IPCC expert reviewer, U.K.
                    Willem de Lange, PhD, Dept. of Earth and Ocean Sciences, School of Science and Engineering, Waikato University, New Zealand
                    David Deming, PhD (Geophysics), Associate Professor, College of Arts and Sciences, University of Oklahoma
                    Freeman J. Dyson, PhD, Emeritus Professor of Physics, Institute for Advanced Studies, Princeton, N.J.
                    Don J. Easterbrook, PhD, Emeritus Professor of Geology, Western Washington University
                    Lance Endersbee, Emeritus Professor, former dean of Engineering and Pro-Vice Chancellor of Monasy University, Australia
                    Hans Erren, Doctorandus, geophysicist and climate specialist, Sittard, The Netherlands
                    Robert H. Essenhigh, PhD, E.G. Bailey Professor of Energy Conversion, Dept. of Mechanical Engineering, The Ohio State University
                    Christopher Essex, PhD, Professor of Applied Mathematics and Associate Director of the Program in Theoretical Physics, University of Western Ontario
                    David Evans, PhD, mathematician, carbon accountant, computer and electrical engineer and head of ‘Science Speak,’ Australia
                    William Evans, PhD, editor, American Midland Naturalist; Dept. of Biological Sciences, University of Notre Dame
                    Stewart Franks, PhD, Professor, Hydroclimatologist, University of Newcastle, Australia
                    R. W. Gauldie, PhD, Research Professor, Hawai’i Institute of Geophysics and Planetology, School of Ocean Earth Sciences and Technology, University of Hawai’i at Manoa
                    Lee C. Gerhard, PhD, Senior Scientist Emeritus, University of Kansas; former director and state geologist, Kansas Geological Survey
                    Gerhard Gerlich, Professor for Mathematical and Theoretical Physics, Institut für Mathematische Physik der TU Braunschweig, Germany
                    Albrecht Glatzle, PhD, sc.agr., Agro-Biologist and Gerente ejecutivo, INTTAS, Paraguay
                    Fred Goldberg, PhD, Adjunct Professor, Royal Institute of Technology, Mechanical Engineering, Stockholm, Sweden
                    Vincent Gray, PhD, expert reviewer for the IPCC and author of The Greenhouse Delusion: A Critique of ‘Climate Change 2001, Wellington, New Zealand
                    William M. Gray, Professor Emeritus, Dept. of Atmospheric Science, Colorado State University and Head of the Tropical Meteorology Project
                    Howard Hayden, PhD, Emeritus Professor of Physics, University of Connecticut
                    Louis Hissink MSc, M.A.I.G., editor, AIG News, and consulting geologist, Perth, Western Australia
                    Craig D. Idso, PhD, Chairman, Center for the Study of Carbon Dioxide and Global Change, Arizona
                    Sherwood B. Idso, PhD, President, Center for the Study of Carbon Dioxide and Global Change, AZ, USA
                    Andrei Illarionov, PhD, Senior Fellow, Center for Global Liberty and Prosperity; founder and director of the Institute of Economic Analysis
                    Zbigniew Jaworowski, PhD, physicist, Chairman – Scientific Council of Central Laboratory for Radiological Protection, Warsaw, Poland
                    Jon Jenkins, PhD, MD, computer modelling – virology, NSW, Australia
                    Wibjorn Karlen, PhD, Emeritus Professor, Dept. of Physical Geography and Quaternary Geology, Stockholm University, Sweden
                    Olavi Kärner, Ph.D., Research Associate, Dept. of Atmospheric Physics, Institute of Astrophysics and Atmospheric Physics, Toravere, Estonia
                    Joel M. Kauffman, PhD, Emeritus Professor of Chemistry, University of the Sciences in Philadelphia
                    David Kear, PhD, FRSNZ, CMG, geologist, former Director-General of NZ Dept. of Scientific & Industrial Research, New Zealand
                    Madhav Khandekar, PhD, former research scientist, Environment Canada; editor, Climate Research (2003-05); editorial board member, Natural Hazards; IPCC expert reviewer 2007
                    William Kininmonth M.Sc., M.Admin., former head of Australia’s National Climate Centre and a consultant to the World Meteorological organization’s Commission for Climatology Jan J.H. Kop, MSc Ceng FICE (Civil Engineer Fellow of the Institution of Civil Engineers), Emeritus Prof. of Public Health Engineering, Technical University Delft, The Netherlands
                    Prof. R.W.J. Kouffeld, Emeritus Professor, Energy Conversion, Delft University of Technology, The Netherlands
                    Salomon Kroonenberg, PhD, Professor, Dept. of Geotechnology, Delft University of Technology, The Netherlands
                    Hans H.J. Labohm, PhD, economist, former advisor to the executive board, Clingendael Institute (The Netherlands Institute of International Relations), The Netherlands
                    The Rt. Hon. Lord Lawson of Blaby, economist; Chairman of the Central Europe Trust; former Chancellor of the Exchequer, U.K.
                    Douglas Leahey, PhD, meteorologist and air-quality consultant, Calgary
                    David R. Legates, PhD, Director, Center for Climatic Research, University of Delaware
                    Marcel Leroux, PhD, Professor Emeritus of Climatology, University of Lyon, France; former director of Laboratory of Climatology, Risks and Environment, CNRS
                    Bryan Leyland, International Climate Science Coalition, consultant and power engineer, Auckland, New Zealand
                    William Lindqvist, PhD, independent consulting geologist, Calif.
                    Richard S. Lindzen, PhD, Alfred P. Sloan Professor of Meteorology, Dept. of Earth, Atmospheric and Planetary Sciences, Massachusetts Institute of Technology
                    A.J. Tom van Loon, PhD, Professor of Geology (Quaternary Geology), Adam Mickiewicz University, Poznan, Poland; former President of the European Association of Science Editors
                    Anthony R. Lupo, PhD, Associate Professor of Atmospheric Science, Dept. of Soil, Environmental, and Atmospheric Science, University of Missouri-Columbia
                    Richard Mackey, PhD, Statistician, Australia
                    Horst Malberg, PhD, Professor for Meteorology and Climatology, Institut für Meteorologie, Berlin, Germany
                    John Maunder, PhD, Climatologist, former President of the Commission for Climatology of the World Meteorological Organization (89-97), New Zealand
                    Alister McFarquhar, PhD, international economy, Downing College, Cambridge, U.K.
                    Ross McKitrick, PhD, Associate Professor, Dept. of Economics, University of Guelph
                    John McLean, PhD, climate data analyst, computer scientist, Australia
                    Owen McShane, PhD, economist, head of the International Climate Science Coalition; Director, Centre for Resource Management Studies, New Zealand
                    Fred Michel, PhD, Director, Institute of Environmental Sciences and Associate Professor of Earth Sciences, Carleton University
                    Frank Milne, PhD, Professor, Dept. of Economics, Queen’s University
                    Asmunn Moene, PhD, former head of the Forecasting Centre, Meteorological Institute, Norway
                    Alan Moran, PhD, Energy Economist, Director of the IPA’s Deregulation Unit, Australia
                    Nils-Axel Morner, PhD, Emeritus Professor of Paleogeophysics & Geodynamics, Stockholm University, Sweden
                    Lubos Motl, PhD, Physicist, former Harvard string theorist, Charles University, Prague, Czech Republic
                    John Nicol, PhD, Professor Emeritus of Physics, James Cook University, Australia
                    David Nowell, M.Sc., Fellow of the Royal Meteorological Society, former chairman of the NATO Meteorological Group, Ottawa
                    James J. O’Brien, PhD, Professor Emeritus, Meteorology and Oceanography, Florida State University
                    Cliff Ollier, PhD, Professor Emeritus (Geology), Research Fellow, University of Western Australia
                    Garth W. Paltridge, PhD, atmospheric physicist, Emeritus Professor and former Director of the Institute of Antarctic and Southern Ocean Studies, University of Tasmania, Australia
                    R. Timothy Patterson, PhD, Professor, Dept. of Earth Sciences (paleoclimatology), Carleton University
                    Al Pekarek, PhD, Associate Professor of Geology, Earth and Atmospheric Sciences Dept., St. Cloud State University, Minnesota
                    Ian Plimer, PhD, Professor of Geology, School of Earth and Environmental Sciences, University of Adelaide and Emeritus Professor of Earth Sciences, University of Melbourne, Australia
                    Brian Pratt, PhD, Professor of Geology, Sedimentology, University of Saskatchewan
                    Harry N.A. Priem, PhD, Emeritus Professor of Planetary Geology and Isotope Geophysics, Utrecht University; former director of the Netherlands Institute for Isotope Geosciences
                    Alex Robson, PhD, Economics, Australian National University Colonel F.P.M. Rombouts, Branch Chief – Safety, Quality and Environment, Royal Netherland Air Force
                    R.G. Roper, PhD, Professor Emeritus of Atmospheric Sciences, School of Earth and Atmospheric Sciences, Georgia Institute of Technology
                    Arthur Rorsch, PhD, Emeritus Professor, Molecular Genetics, Leiden University, The Netherlands
                    Rob Scagel, M.Sc., forest microclimate specialist, principal consultant, Pacific Phytometric Consultants, B.C.
                    Tom V. Segalstad, PhD, (Geology/Geochemistry), Head of the Geological Museum and Associate Professor of Resource and Environmental Geology, University of Oslo, Norway
                    Gary D. Sharp, PhD, Center for Climate/Ocean Resources Study, Salinas, CA
                    S. Fred Singer, PhD, Professor Emeritus of Environmental Sciences, University of Virginia and former director Weather Satellite Service
                    L. Graham Smith, PhD, Associate Professor, Dept. of Geography, University of Western Ontario
                    Roy W. Spencer, PhD, climatologist, Principal Research Scientist, Earth System Science Center, The University of Alabama, Huntsville
                    Peter Stilbs, TeknD, Professor of Physical Chemistry, Research Leader, School of Chemical Science and Engineering, KTH (Royal Institute of Technology), Stockholm, Sweden
                    Hendrik Tennekes, PhD, former director of research, Royal Netherlands Meteorological Institute
                    Dick Thoenes, PhD, Emeritus Professor of Chemical Engineering, Eindhoven University of Technology, The Netherlands
                    Brian G Valentine, PhD, PE (Chem.), Technology Manager – Industrial Energy Efficiency, Adjunct Associate Professor of Engineering Science, University of Maryland at College Park; Dept of Energy, Washington, DC
                    Gerrit J. van der Lingen, PhD, geologist and paleoclimatologist, climate change consultant, Geoscience Research and Investigations, New Zealand
                    Len Walker, PhD, Power Engineering, Australia
                    Edward J. Wegman, PhD, Department of Computational and Data Sciences, George Mason University, Virginia
                    Stephan Wilksch, PhD, Professor for Innovation and Technology Management, Production Management and Logistics, University of Technolgy and Economics Berlin, Germany
                    Boris Winterhalter, PhD, senior marine researcher (retired), Geological Survey of Finland, former professor in marine geology, University of Helsinki, Finland
                    David E. Wojick, PhD, P.Eng., energy consultant, Virginia
                    Raphael Wust, PhD, Lecturer, Marine Geology/Sedimentology, James Cook University, Australia
                    A. Zichichi, PhD, President of the World Federation of Scientists, Geneva, Switzerland; Emeritus Professor of Advanced Physics, University of Bologna, Italy

                      januari 8, 2008 at 17:04 #116733

                      Javisst har vi haft skillnader i temperaturen på jorden under åren och vi går mot en varmare period nu. MEN det förklarar inte den drastiska accelerationen som skett de senaste åren av temperaturen. Bifogar ett diagram vad medeltemperaturen har varit de senaste 2000 åren. Den svarta är de noggrannare mätningar man startade i mitten av 1800-talet med. Och som man ser så har medeltemperaturen ökat mer än den någonsin har gjort tidigare och absolut inte så snabbt.

                      För att ta in bensindebatten här också. Jag tycker inte det är rimligt att vi har en sådan hög bensinskatt och moms i Sverige. För idag finns det inga bra alternativ. Etanolen kan omöjligt bli det, för det räcker inte marken till och sedan skall man odla för mat också. Sedan är kollektivtrafiken inte tillräckligt utbyggd för att det skall bli ett alternativ för alla. Så det höga bensinpriset slår mot de som är fattiga och har det sämst. En barnfamilj som inte bor i staden kan omöjligt ta bussen idag. Och de får betala det höga priset och det tycker jag är fel.

                      Edit: Men jag tycker att man skall köra så lite som möjligt och ta kollektivtrafiken om det är möjligt. Jag kör bilen ner till stationen och sedan tar jag tåget till jobbet. Vi måste försöka göra de man kan.

                        januari 8, 2008 at 17:47 #116737

                        Intressant diskussion, liknar delvis de åsikter som kom upp i en entanoltråd för ett tag sedan. Min åsikt är enkel använd 80/20 regeln (alltså satsa där det ger effekt).

                        Vad skapar VÅRA utsläpp?

                        A. våra bruksbilar
                        B. våra gammelbilar

                        Även om några av oss har lyckan att använda gammelbilen som bruksbil så använder klart fler än 80% av oss moderna (0-10år gamla)bruksbilar. I medel går säkert våra bruksbilar minst 2500mil om året när det gäller våra gammel bilar tror jag att medlet ligger klart under 250mil. Enligt min mening måste debatten över till bruksbilarna! Är det försvarbart med motorer som levererar över 150hk? eller ens 120hk. Dessa högprestanda motorer skall tuffarunt i snitthastigheter kring 50-65kmh och undantagsvis köras på motorväg, varför behövs det då +150hk? För det är ju så att större motor drar mer vilket ger större utsläpp.

                        Enligt dagens L’Equipe (fransk sport & motortidning med ett mycket intressant Renault Alpine repotage idag! (tidiga Alpine var för Renault vad Sonett var för Saab fattade det först idag)) tillbaks till verkligheten: medel CO2 förbrukningen 2006 för franska bilar var 144 g/km jämfört med 173 g/km för tyska bilar siffran för sverige är högre.

                        Har dennna skillnad mellan frankrike och tyskland någon koppling till gammelbilarna, jag tror inte det. Jag tror endast att fransmän av hävd har kört små BRUKSbilar sedan länge.

                        I svergige verkar det ibland som om vi inte vågar åka omkring med 1.8t på bakluckan. Privat personer och ännu mer företag måste våga köpa låg effektsbilar annars får vi aldrig ording på våra utsläpp.

                        Ännu ett exempel från grodornas förlovade land: från 2008-01-01 så får NYA bilar med utsläpp på mindre än 100g/km en premie på 1000€ i en fallande skalla till de SUVar som släpper ut mer än 250g/km som får betala 2600€ per år (bilar med utsläpp på 131-160g/km betalar 0€). Detta är enligt min mening betydligt mycket mer miljöförbättrande än att ge skatterabatter till miljöbilar som änd körs på bensin i 50-70% av fallen.

                        Jag gissar att jag trampar på öma tår men om jag får välja mellan att åka tvåtakt då och då eller att åka till ICA 5km med 200hk så nog tusan åker jag tvåtakt. Grejen är att vi måste välja!

                          januari 8, 2008 at 17:58 #116739

                          Jag besvarar inte allt idag (är i stort sett på Jonas spår..) men jag fick en intressant länk om etanolproduktion..

                          Visserligen publicerad i en skittidning, men men..

                          http://www.expressen.se/motor/1.946898/har-ar-etanol-jesus

                            januari 8, 2008 at 18:29 #116740

                            Jag håller också med Jonas.
                            Jag tycker inte att våra gammelbilar kan räknas till som miljöförstörande, visst är det värre utsläpp men de körs så lite. Det är ett sandkorn i öknen.
                            Det är våra vanor med bruksbilarna vi måste ändra på och flyget.

                              januari 8, 2008 at 19:40 #116742

                              Ja det må stämma ,men samtidigt så är det “alla bäckar små” Det är ju faktist inte bara vi saabintresserade som som är bilentusiaster, utan det är nog ganska många ( särskilt i USA).

                              Etanol är ju redan struket, visst det minskar ju utsläppen, men det krävs oerhört mycket land för att odla majsen, detta odlas alltså i Sydamerika och ska då skeppas hit.. Majs som kan ätas av det sydamerikanska folket istället för att vi ska kunna köra med lite tryggare samvete.

                              Jag tror antingen EL eller Biogas är alternativ, biogas stationer finns inte norr om Uppsala så det tycker jag fler borde göras.. Plus att med biogasen kommer du otroligt långt för få pengar , en familj vi känner väl i Trollhättan har 2 st sånna där 318gas drivna om ni kanske sett, och dom betalade tror det var 1kr milen eller något sånt…
                              En till familj vi känner köpte också en gasbil och skulle upp till Piteå, men eftersom det inte finns några stationer norrut så var de tvungna att ta hyrbil..

                              EL-bilar skulle ju också då vara ett bra alternativ. Saab själva har ju faktist mekat med nya bilar som har Hybriddrift med e85 och el som drivkälla, vilket är något man skulle kunna spinna vidare på..

                              Men det är ju inte bara bilar som utgör utsläppen, även om det är mkt, men fabriker och uppvärming av hus (visserligen mest i u-länder) släpper ju också ut sin del. Det är ju dock saker vi “vanliga” männisch´ inte kan påverka så mycket..

                              Saab 93B -59 (Blå)
                              Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                              Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                                januari 8, 2008 at 21:47 #116749

                                Ytterligare ett inlägg:

                                Gösta Walin, professor emeritus i oceanografi vid Göteborgs universitet, är skeptisk till ”klimatalarmismen”. Han tror inte på att människans utsläpp av koldioxid orsakar några drastiska klimatförändringar.

                                Gösta Walin: – Jag vet inte varför det anses vara ett problem. Jag tror snarare att det kan innebära vissa fördelar. Om det hade varit tvärtom, att någon mystisk kraft hade ätit upp koldioxid, då hade jag inte varit ett ögonblick tveksam till att se detta som något väldigt farligt. – Växthusgaser jämnar ut klimatet, gör det mildare, minskar temperaturskillnader över jorden, och framför allt, det växer bättre, speciellt på marginella områden, som utkanter av öknar. Det är en jättegrej.

                                Men scenarierna, då, som pekar ut att det blir extremt hett och torrt i vissa områden?
                                – De är fria fantasier ur min enkla synpunkt. Det finns ingen vetenskaplig grund för dem, de kallar dem för säkerhets skull för scenarier, och scenarier kan vara precis vad som helst.

                                Så klimatforskarna är ute och cyklar?
                                – Jag vill opponera mig mot begreppet klimatforskare. Det är inte så att en kår unisont säger att det ska bli så.

                                Blir det inte en kraftig avsmältning av inlandsisar när det blir varmare?
                                – Det är möjligt att vattenståndet kan öka en liten aning, men det kan också bli tvärtom. Förändring av isarnas tillväxt och avsmältning sker hela tiden. Från Arktis har vi perspektiv från 1950, när vi började mäta. Mycket sannolikt var det ett ismaximum under 1950- och 60-talet, och nu är vi kanske i ett minimum. Man ska inte hålla på och oroa sig för mycket. Än så länge har vi haft en liten men stabil vattenståndshöjning så långt tillbaka som vi har mätningar. Det finns ingen tendens till förändring. Så varför hålla på och skrämmas?



                                Som synes finns det en hel del (i likhet med mig själv) som är skeptiska till att se koldioxiden som ett problem. Jag är inte övertygad…

                                  januari 8, 2008 at 21:55 #116751

                                  Även om nu detta skulle vara sant, vilket jag tvivlar STARKT på, så äre ju idiotiskt att slösa på olja och naturen.. Nytt engergimedel måste vi ha förr eller senare, olja tar ju tusentals år att bildas…

                                  Saab 93B -59 (Blå)
                                  Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                                  Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 47 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.