En vintersaga

Forum Övrigt SSR En vintersaga

  • Detta ämne har 46 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2008-01-10 15:14 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17147
    mats a
    Deltagare

    Så, en gnistrande kall vinterdag 😮 , då den skånska midvintersnön låg minst lika djup som hos Rydberg (Tomten) , lastade jag min trogna rallystut för ett besök hos en nyetablerad bilverkstad med motorsportprofil (Peter Lundell) i Sjöbo. Där väntar ett nytt avgassystem och en katalysator enligt tidens tecken.

    Jag undrar förresten hur länge vi tillåts tävla med våra fossilbränsleslukande miljömonster när polarhavsöversvämningarna lurar om hörnet? Hur kan vi motivera det?

    #115627
    roger
    Deltagare

    Varför inte konvertera till etanol? Det har jag funderat på, har man katalysator och kör på etanol så måste man vara bra på rätt håll väl?

    För övrigt så undrar jag om våra fossilbränsleslukande monster tillsammans under en tävlingssäsong i Sverige släpper ut mer än en Boing 747 till Kanarieöarna med semesterfirare? Eller alla åskådare som åker på fotboll & Ishocky matcher? Jag gjorde lumpen i flyget, så jag vet vilka mängder flygbränsle vi gjorde av med under en enda dag på en S37 Viggen, tänk er följande, 8 flygplan ute på morgonen, alla är uppe 4 gånger på en dag, och man trycker i i snitt 8000 liter per gång… 256 000 liter soppa….

    Om vi tar ett år i rallysvängen, vi har 150 tävlingar på ett år, med 100 startande i varje (nu tror jag jag har räknat högt, men är inte säker), det är 3 mil SS, där tar bilarna 7 liter milen, så skulle det innebära att rallysporten bränner 315 000 liter soppa under ett år. Totalt på alla rallybilar under ett år med transport så blir det mindre än flygvapnet bränner bort på 2 vardagar en vecka.. Det första som dyker upp i mitt huvud är då följande fråga, hur ofta ser du ett militärt flygplan jämfört med ett privatplan, som tex SAS i luften?? Just det precis… tanken svindlar på vilka mängder bränsle dom släpper ut…

    Sorry Mats för att jag kapade din tråd…

    #115631
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Hur skall Svenska Fotbollförbundet miljöklassa uppvärmda gräsplaner som skall vara ”lag” i en när framtid för att få deltaga i de högre serierna. Där kan man snacka om att elda för kråkorna!

    ”Jag är inte bitter….”

    /B

    #115633
    Simon
    Deltagare

    Ehh, uppvärmda fotbollsplaner? 😮 Det var det löjligaste jag hört på länge. Håller med Roger, ett mycket bra exempel, flyget är nog en rätt stor bov i hela den globala uppvärmningen. Det lilla alla rallyåkare släpper ut när de gasar på ute i skog och mark är väl som en fis i öknen jämfört med vad flyget släpper ut?

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #115638
    Lustgasen
    Moderator

    Visserligen, men alla bäckar små…
    Personligen får man dåligt samvete när man tänker på’t. Ännu värre när det snart är för sent om inget görs. Vissa verkar inte bry sig hellre, dom har typ accepterat att världen ”håller på” att gå under 😡
    Alla måste hjälpa till om man skall förändra på utsläppen.

    Smälter polarisena kommer hela världsbilden bli förändrad, golfströmmen kommer inte värma upp norden längre utan det kommer bli sibiriskt klimat. Holland kommer inte att existera, osv!

    Och trots detta kör man bil till jobbet varje dag, äger 4 bilar (iofs körs ingen just nu men 😀 ) och är allmänt motorintresserad..

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #115639
    mats a
    Deltagare

    Tro inte att jag blir kränkt av mothugg och motargumentation, tvärtom, det var något av det jag ville ha fram. När vi talar om det, världens handelsflottor torde vara en stor miljöbov med sitt råoljebrännande. För att inte tala om när man spiller ut dropparna i Kinesiska sjön. Mera argument!

    #115654
    stefan w
    Deltagare

    Hörde på radion om att det är snack om ”utsläppsrätter” av koldioxid, om jag fattade rätt så fick man en kvot att förbruka, bilkörning, flygresor, värma huset etc. När den var uppfylld så kunde man k ö p a till sig rätt att släppa ut mer. Vem fasen har rätt att ta betalt för det egentligen? Det hjälper vad jag fattar inte med katalysator heller då för den knäcker väl molekylernas bindning ock gör t.e.x. koldioxid av kolmonoxid. Om det bara gällde fossila bränslen eller om grilla korv över öppen eld också räknades vet jag inte för jag hörde inte hela inslaget.

    Visst ska vi tänka på miljön för om den går åt he…te så åker vi med på samma lass, det är inget snack om det men sätt in stöten på rätt ställe istället, det finns hela länder som vägrar skriva på avtal och i Kina är det kris om jag fattat rätt. Det må vara vettigare att jobba med sånt först.

    #115668
    kalle .p
    Deltagare

    På tal om miljö frågan.

    Det pratas mycket att motor sporten är miljö bov. Och alla klubbar inom SBF skall ha en miljöplan och även så skall utövarna av motorsporten miljö konvotera sina bilar med katalysato och annat miljö tänkande.

    Men inom RF( Riks idrotsförbundet) så är det bara SBF som jobbar med miljö just nu. Inget miljö krav finns på dom andra förbunder som fotboll och sedan ta hästsporet som ett exempel, dom släper inte ut något miljöfaligt alls om man hör hur lite det prtas om miljö innom denna sporten.

    Är själv miljöansvarig inom en Göteborgs klubb så man har suttit på en del möten inom denna fråga.

    #115671
    Martin
    Deltagare

    De som inte miljöbelastar lika hårt kan sälja sina rättigheter till de som miljöbelastar mer.
    Alltså skapas ett ekonomiskt intresse för att miljöbelasta mindre.
    De som miljöbelastar mer än de har rättigheter för, får betala för det.
    Meningen är att andelen/storleken på utsläppsrättigheterna minskar hela tiden, men i vilken takt vet jag inte.

    Stefan W wrote:
    Vem fasen har rätt att ta betalt för det egentligen?
    #115694
    mats a
    Deltagare

    Vad gäller miljöcertifiering vill jag skryta över min egen klubb, SMK Hörby som numer kan ståta med sitt certifikat.

    #115696
    vinkel4
    Deltagare

    Vad innebär det i praktiken när en motorklubb är miljöcertifierad?

    #115721
    Bengt Åkesson
    Deltagare
    Vinkel4 wrote:
    Vad innebär det i praktiken när en motorklubb är miljöcertifierad?

    Miljöcertifieringen är en Riksidrottsförbundsgrej och det kan du läsa om här!
    Svenska bilsportförbundets miljöpolicy mm kan du läsa om här!

    /B

    #115738
    kalle .p
    Deltagare

    Praktiken innebär miljöcertifieringen att motorklubben har ett ansvar om miljö runt sina tävlingar och även medlemarna i denna klubb har ett ansvar om miljö.

    Men fram för allt så har klubben rätt att säga till folk som missköter miljön på en tävling, men inte bara säga till utan kan även utlysa en bestraffning för bristande miljöhansyn.

    Visst det är fina ord med efter levsdom ute på tävligar?

    #115743
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jo jag tycker att reglerna efterlevs av de aktiva. Det som kanske kan strula till det är vissa ur publiken som slänger skräp både här o där men det är ju tråkigt nog inte bara inom motorsport som det förekommer.

    /B

    #115744
    Bengt Åkesson
    Deltagare
    Herrsiba wrote:
    Ehh, uppvärmda fotbollsplaner? 😮 Det var det löjligaste jag hört på länge.

    Jo så är det. För att få spela i de högre divisionerna så krävs det uppvärmd plan. Ta reda på fakta innan du bedömmer mig som löjlig 😡

    /B

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng