Erfarenheter av att stroka 1700 vevar till V4?

Forum / Övrigt / SSR / Erfarenheter av att stroka 1700 vevar till V4?

Forum / Övrigt / SSR / Erfarenheter av att stroka 1700 vevar till V4?

  • Författare
    Inlägg
    • november 20, 2005 at 06:58 #13388

      Hej, vad finns det för erfarenheter på forumet av att stroka 1700-vevar till V4:a?

        november 20, 2005 at 11:49 #90156

        En hel del, men frågan är om NÅGON berättar.

          november 20, 2005 at 14:05 #90157

          vafan, det är väl bara å stroka skiten och sen balancera om veven ordentligt samt använda kolvar med lägre komphöjd. Det har skrivits nån rad om detta på forumet. Man ska dela med sig av erfarenheterna tycker jag, det är ju vad forumet är till för

            november 20, 2005 at 18:52 #90158

            Jag körde några rallytävlingar med en strokad vev (Ja, jag vet, det är otillåtet). Kruxet var att det inte gick att hitta vevlager i rätt dimension. Jag använde standardvevlager till Cortina vill jag minnas. De fick man slipa av från 22 mm bredd till ca 18, men de siffrorna kan vara tagna ur fel minne.

            Cylindrarna borrade till 94 mmm, någon sorts mahlekolvar, troligen porsche-stakar och så de där vevlagren då. Volym 1980 ccm. Dubbelblåstoppar med aluvippbryggor och 37/40-ventiler. Motorn var troligen byggd för banracing, kanske RC, men till rally var den värdelös. Ett härligt vrid och kraft så det förslog men ohyggligt dålig kylning. SS på mer än några kilometer så kokade skiten om det inte var fimbul-kallt. Nä, fy f-n, hellre kör jag 1740cc och slipper skruva. Nu åkte jag på ett haveri ändå, pga felaktiga vevlager med uteblivet tryck som följd. Ny vev, ny kam, nya lyftare och ny balansaxel med sina resp lager blir följden.

            2l-block och vev sålde jag till Sundsvall. Då var veven slut efter torrnupna ramlager.

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.