Erfarenheter av renovering i Polen, Kañczuga

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Erfarenheter av renovering i Polen, Kañczuga

  • Detta ämne har 42 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-07 18:52 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #88862
    gunnars
    Deltagare

    Ja – det är bara att beklaga, men historien kommer
    nog ingenvart om inte den ”skyldige” ger sitt svar
    här på forumet.

    Dessa antydningar gör att hela historien känns lite
    suspekt – men svaren finns i Polen.

    Har faktiskt själv funderat på det här med att lämna
    bort sin bil – men nu känns det inte intressant längre.

    Samtidigt ska det väl sägas att samma sak kan hända
    varsomhelst.

    Gunnar

    #88863
    Jonathan
    Deltagare

    Vad hände med turbon?

    #88864
    saabteddan
    Deltagare

    Hej! Nu träder den skyldige fram. Förskottsbetalning på 6500kr blev erlagd enligt överenskommelse. På detta finns för övrigt ett kvitto. När affären gjordes upp var det ursprungligen överenskommet att resten av betalningen skulle ske när bilen var färdig. Delbetalningen på 5000kr, som alltså ej var överenskommen från början, betaldes aldrig pga att Thadeusz Kwiatek aldrig skickade det utlovade skriftliga kontraktet.

    För övrigt står jag för vad jag skriver. Jag trodde det var klart vem jag var, men jag ska vara tydligare i fortsättningen.

    Vad beträffar 99 turbon så har jag hållit på att rostlaga den i snart ett halvår och är nu i princip färdig. Jag jobbar heltid som lärare och skruvar med bilarna på kvällarna, så det tar ju sin tid.

    Vänliga saabhälsningar, Ted Stockhaus

    #88865
    fredrik
    Deltagare

    Jag sålde faktiskt denna unika Saab 95:a till Ted för nästan 10år sedan så jag har faktiskt god kännedom om just denna bil.

    Jag har även sett den live i Polen efter blästring & jag tror att jag även har bilder på den.

    Om man tar en superrostig bil & blästrar den? Vad blir det då för resultat?? Det blir inte Mkt kvar tyvärr. Det behöver man ingen stridsvagnsblästrare till.

    När sedan denna 95:a desutom var uppbyggd på spackel redan innan vilket faktiskt jag själv även gjorde då jag ansåg att det var inte var lönt att sätta svetsen i den redan då Mkt tunna karossen.
    Då kan man också förstå att det ser ut som ett lik när det är strippat & blästrat.

    Vad gäller betalningen så verkar det som om kvittot går till Teds källa o Polen och det är nog så att Ted har en hel del annat att reda ut med denna källa.

    Att denna källa sedan länge har fått sparken ifrån Auto Wilk kanske också sänder ut några signaler till dig Ted??

    Jag har själv haft nere 2St bilar till Auto Wilk för lackering & uppfräschning & då fått över 150 bilder på det arbete som har blivit utfört!
    Lika har även Peter Svensson som har skickat ner 2St Saab Sportar fått.
    Jonas Gunnerfeldt & Lasse Lundström lika så. Båda dessa har även skickat ner fler Saabar för renovering.
    Både före & efter rostlagning. Varken tidningar eller glasfiber har synts till.

    Därför köper jag inte dina anklagelser om tidningspapper renovering, utbytta delar, sönderblästrade karosser Osv.

    Däremot så kan jag instämma i att prissättningen är ett svårt kapitel då man aldrig vet vad det går åt för tid & hur Mkt det är att göra under en renovering.
    Att sätta ett fast pris är bara dumdristigt! Kanske då bättre med ett pris tak??
    alla som har renoverat ett hus, bil, båt, motorcykel vet att det är omöjligt att säga exakt vad det kommer att kosta i slutänden.

    Jag måste även själv poängtera att jag är Mkt nöjd med de arbeten som jag har fått utfört med små undantag.
    Men jag har ej heller velat ha några utställningsbilar utan fina användbara gammelbilar. Det har jag fått till ett Mkt lågt pris om man jämför med vad det skulle ha kostat här hemma!

    Fredrik Ekendahl
    Ps ett tips till dig Ted är att verkligen ta kontakt med din källa! Fråga honom Bla om din vindruta!

    #88866
    fredrik
    Deltagare

    Trist också att man inte kan maila varken Ted eller Daniel direkt & förklara en del som de verkar vilja veta.

    /Fredrik

    #88867
    anonymous
    Deltagare

    Baste herr Ekendalh!!!!!

    Jag vill bara fortydliga att jag inte pa nagot satt fatt, citat ”sparken” fran firma Wilk, utan valde helt frivilligt att avsluta samarbetet med denna firma.

    Betraffande relationen mellan mig och Ted finns inga hemligheter eller oklarheter mellan oss.
    Jag hade olyckligtvis sonder teds ruta nar jag demonterade hans kortnos kombi, o det visste han dagen efter det skedde.
    Vad ar det du forsoker saga med dina antydningar?????

    Anders Norell

    lillfoppa@hotmail.com

    #88868
    enor
    Deltagare

    Denna tråd börjar bli allt mer ointressant för en bred allmänhet… kan vi inte sammanfatta det hela med att om man skickar sin bil till Polen för renovering så får man ett resultat som ”kanc zuga” men det kan också gå bra?

    #88869
    saabturbo
    Deltagare

    Mycket ”fyndig” avrundning!

    #88870
    gammsaaben
    Deltagare

    Trist också att man inte kan maila varken Ted eller Daniel direkt & förklara en del som de verkar vilja veta./Fredrik

    Varsågod att skicka PM om det är någonting som du hellre förklarar privat istället för offentligt. Min mailaddress är dalfak96[snabel-a]student.umu.se och jag har också gjort den offentlig i min profil.

    #88871
    fredrik
    Deltagare

    Jag hade olyckligtvis sonder teds ruta nar jag demonterade hans kortnos kombi

    Jaha, så det var du som är källan Anders…
    Bra, då saknades inte framrutan som Ted skrev i sitt första inlägg…

    Vad det gäller antydningarna så menar jag att det är bättre att du löser sådanna här problem, som tex vindrutan, direkt med Ted. Istället för att oskyldigt folk blir anklagade här på forumet.

    /Fredrik

    #88872
    Martin
    Deltagare

    1/ Ted har redovisat erfarenheter från sina kontakter med en firma, dvs en affärsdrivande verksamhet. Andra har redovisat mer positiva erfarenheter från samma firma.

    Min uppfattning är att firmor som bedriver affärsverksamhet får räkna med att tåla offentlig kritik jämfört med enskilda medlemmar som endast har hobbyn som just hobby, och inte håller på med hobbyn för att tjäna pengar.

    Låt Anslagstavlans besökare själva avgöra om de vill anlita firman ifråga.

    2/ Avbryt den begynnande munhuggning om vad som sagts och gjorts och inte gjorts under olika skeden och red istället ut det i det forum det passar bäst, det vill säga i samtal mellan inblandade.

    Om det samtalet tillför sakfrågan någoting, är ni välkomna att återkomma med belysande fakta, men håll ett eventuellt ordkrig borta från Anslagstavlan.

    Från tidigare erfarenheter i liknande historier på Anslagstavlan kan det snabbt urarta, och det tycker jag att vi skall undvika.

    Pax Saabia

    #88873
    fredrik
    Deltagare

    Absolut jag håller fullständigt med!

    Jag har bara försökt att få alla inblandade parter att lösa dessa problem själva utan att använda sig utav detta forum.

    /Fredrik

    #88874
    saabteddan
    Deltagare

    Vindrutan ersattes av Anders med en annan omedelbart och det är denna som sedan har försvunnit, tillsammans med mycket annat.

    Jag tyckte inte det var särskilt relevant med att Anders hade förstört den första vindrutan. Det var en sak mellan Anders och mig och det var överspelat i och med att Anders ersatte denna.

    Vad gäller blästringen av kortnoskombin så bör man inte blästra på stora plana ytor som huv, tak, dörrar, sidopaneler osv då detta sträcker plåten. Summa summarum av firma Wilks behandling av bilen är att det inte finns en enda slät plåt kvar utan hela bilen är som ett månlandskap. Jag som utbildad bilplåtslagare gråter när jag ser vad som hänt bilen.

    Visst finns det många sätt att bestämma pris när man ska renovera en bil. Men har man kommit överrens om ett fast pris så ska det gälla. Priset sattes för övrigt EFTER att bilen var isärplockad och blästrad för att Thadeusz skulle kunna sätta rätt pris.

    Det är märkligt att någon som inte ens har varit inblandad i historien har så många antydningar och en annan uppfattning om vad som har hänt.

    Fredrik, det är jättekul att ditt samarbete med Thadeusz verkar flyta på så bra, men jag blev ordentligt blåst och det tänker jag också varna andra för! Jag tycker det är viktigt att man får se båda sidorna av myntet. Så låt mig berätta min historia som den har hänt.

    /Ted Stockhaus
    saabteddan@hotmail.com

    #88875
    saabteddan
    Deltagare

    Ovanstående skrevs under tiden Martin skrev sitt inlägg och med detta avslutar jag mitt aktiva deltagande i debatten. Jag har berättat min historia, nu är det upp till er att ta till er det ni vill!

    #88876
    gerda
    Deltagare

    Jag skulle bara vilja ge ett tips till alla som har funderingar på att renovera en bil, oavsett om det är i Polen, Sverige eller någon annanstans. (Vad är det som säger att svenska lackerare skulle vara mer seriösa?)

    FOTOGRAFERA ALLT!
    Jag har nyligen skickat iväg min ”käraste ägodel” på lack och innan jag gjorde det tog jag både digitala och pappersbilder på hela bilen, samtliga detaljer, alla nydelar jag monterat på bilen, samt alla delar jag skickat med bilen. (Pappersbilderna har jag i händelse av att datorn skulle krascha)
    Jag har e-postat bilderna till lackeraren med instruktioner om vad som ska göras var. Både han och jag vet att bilen är väl dokumenterad från alla vinklar innan den demonterades, vilket gör att möjligheterna till ”fusk” är minimala. Jag kommer naturligtvis att syna bilen noga när den kommer tillbaka, vilket jag även meddelat lackeraren i fråga.

    Ett mynt har alltid två sidor och i den här typen av inlägg brukar debatten alltid hetta till.
    Det jag har sett av de Polska killarnas arbeten hittills är mycket bra!

    Ted
    Jag har ingen aning om hur skicket på Din 95a var innan den skickades till Polen, och vi lär väl aldrig få reda på hur en ev. ”svensk” plåtslagare hade agerat om han fått ”sätta tänderna i den”, så jag kan bara beklaga att det blivit som det blev i Ditt fall.

    Hälsningar Gerda

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng