Ersätta R12 i og900 AC

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ersätta R12 i og900 AC

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ersätta R12 i og900 AC

  • Författare
    Inlägg
    • juni 17, 2016 at 22:31 #398769

      Kompressorn i min og900 1991 gick häromåret, 40 grader varmt och en 15 timmars tokkörning Österrike – Göteborg blev lite mkt för den… 🙂 Visar sig att det är R12 i mitt system enligt lappen i motor-rummet. Det har ju tom användnings-förbud enligt uppgifter på nätet. (Cabbe, byggd i Finland, jag trodde det var mer miljöanpassade varianter redan 1991?) Nu ska jag byta kompressorn och sen fylla på (jag gör det inte själv, fyller den alltså). NÅn som har koll på ersättnings-gaser som inte kräver massa ombygge och kostnader? Bilen och systemet är tokfräsch i övrigt, jag har inte tänkt riva ut allting…. Då får det vara.

      Nån borde ju ha gjort detta tidigare?

        juni 18, 2016 at 17:54 #398775

        Tjänare Martin.

        Ta det kallt nu,kontakta Segerlöfs i Göteborg Ovädersgatan 5 tel. 031-230700
        om jag har fattat det rätt så kan man byta gas utan problem,problemet är tydligen
        oljan i systemet har man inte kompatibel olja blir det inte bra ellers obra som man säger norröver.

        Mvh. Håkan.

          juli 1, 2016 at 20:07 #399417

          Det som behöver göras:
          * Byt olja till PAG-olja
          * Byt o-ringar i anslutningarna. Ska tåla PAG olja
          * Byt torkfilter
          * Byt tryckvakten (R134A jobbar med högre tryck)
          * Byt ventilerna för påfyllning
          * Från början byttes även slangarna men det har man slutat med.

          Kan man leva med lite lägre kapacitet skippar man bytet av tryckvakten
          När man ändå lägger pengar på systemet kan man överväga ett slangbyte ändå + kondensorn. 25år gamla slangar är ju alltid en chansning.

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.