Ett par frågetecken

Forum Modellspecifika forum 90/99 Ett par frågetecken

Detta ämne innehåller 14 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-09-28 07:25.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #376562

    Georg Bivall
    Deltagare

    Första tråden jag startar som nybliven SAAB-ägare. Det är även första ”gammelbilen” jag äger.

    Min bil är en veronagrön -72:a. 2.0 förgasare och två-dörrars såklart.

    Den har börjat dumma sig lite när jag kör i stan, gasen svarar liksom inte så att jag måste tokvarva för att den ska ta över huvud taget. Har någon nån aning om vad det skulle kunna vara? Den var inte så första veckorna jag hade den.

    Sen har el-lampan börjat lysa, den lyser mer när man gasar mer och väldigt svagt när man bara kör jämnt. Så svagt att man knappt ser det i dagsljus. Betyder det att den laddar eller inte? Känns som att det vore kortis någonstans och då är det ju bara att börja kolla alla kablar. Det jag sett är att generatorn snurrar iaf.

    Sist, men inte minst bifogar jag en bild. Vad föreställer den grejen som är nedanför vakum-lådan vid fördelaren? Det satt en slang från toppen dit när jag köpte den. Men på polarns 99 från -76 så går den slangen till luftrenaren istället. Och istället för den där mojängen så sitter där bara en platta med två bultar, som förberett för att det skulle vara en sån grej som jag har. Det är alltså den svarta runda grejen med en pip som går upp ur.

    Bilagor:
    #376658

    Det med generatorn är väl att laddningen är lite si å så. Brukar ju lysa på tomgång men svagate ju mer man varvar.
    Mojengen då… det är till vevhusventilationen, det ska sitta en slang där upp till ”smithventilen” på insugningsröret, kan vara därför den går dåligt….
    Senare modellet har det direkt mellan ventilkåpa å luftrenarbehållaren.

    #376712

    Georg Bivall
    Deltagare

    Ah, bra svar. Mojängen hade släng från toppen men mina källor så att den skulle gå till luftrenaren, har satt tillbaks den nu.

    Den går lite kasst när jag kör i stan, så fort det går lite snabbare och jämnare är det bra.

    #376737

    saabgunnar
    Deltagare

    Hej!

    Dålig gång på låga varv tyder på för mager blandning. Har du justerat förgasaren?
    Läckande slangar på insugssidan är också en klassiker på gamla bilar. Titta över det.
    Laddningen, sannolikt utslitna generatorkol. Då brukar lampan lysa mer på högre varv. Då kastar kolbanorna mer och kolen har svårare att följa banorna och kontakten och laddningen blir därmed sämre.

    MVH/Gunnar

    #377193

    Georg Bivall
    Deltagare

    Jag har inte justerat förgasaren sen den började gå sämre. Ska kolla lite slangar, det är ju lite fläckar på marken när man parkerat någonstans.

    Kolla bilden i det här inlägget så ser ni hur slangen sitter mellan toppen och den där grejen… är det så det ska vara? Så var det när jag köpte den… Vad är Smith-ventlien egentligen? Verkstadshandboken säger ingenting om någon sån…

    Bilagor:
    #377264

    saabgunnar
    Deltagare

    Hej!
    Din vevhusventilation är defintivt felgjord. Någon klåpare måste ha dragit om den.
    I original så ska det sitta en en. s.k. Smithventil på insugningsröret, där du nu har en tunn slang som går vidare in i förgasaren.
    Tanken med vevhusventilationen på denna årsmodell är att ett flöde av luft ska gå igenom vevhuset.
    Flödet startar i luftrenaren och går till flamskyddet på motorblocket (dosan under fördelaren) med en grov slang. Smithventilen är via en grov slang ansluten till ventilkåpan och suger via sin regleringsfunktion rätt mängd gas vid rätt tillfälle för att evakuera vevhusgaser utan att störa motorns gång.
    På din går en grov slang från ventilkåpan till flamskyddet. Bägge ändar är därmed anslutna till vevhuset och den har således ingen funktion.
    Från insugsgrenröret går en tunn slang till förgasarens andra vakuumuttag. Jag vet tyvärr inte på vilken sida av gasspjället den mynnar. Om den mynnar före gasspjället (den andra som går till fördelaren mynnar efter spjället) så ger den tjuvluft in till motorn. Om den mynnar efter spjället är den ansluten till samma utrymme i bägge ändar och har därmed ingen funktion.
    Klart är dock att du saknar vevhusventilation som slangarna nu är dragna.
    Uttaget på luftrenaren verkar ha en slang ansluten men man ser inte vart den går.
    Din bil verkar inte heller ha originalmotorn. den ska ha en Delco-Remy fördelare och din har en BOSCH.
    Att Smithventilen saknas kan bero att dess gummimembran har gått sönder och nya är svåra (omöjliga) att få tag i.
    Lösningen är att endera få tag i en SMITH-ventil eller att dra om ventilationen som på senare modeller.
    Då ska du dra en grov slang från flamskydeet under fördelaren till luftrenaren. Den klena slangen ska då dras till uttaget på ventilkåpan.
    Det ska sannolikt finnas strypningar i nipplarna så att inte för mycket gas sugs in i insugsgrenröret. Kan sitta i den nippel som nu sitter där men inte säkert.
    Du kan ju prova.
    Principen är på senare modeller inte att luft ska flöda igenom vevhuset utan att de gaser som läcker in där ska sugas in i insugningsröret vid låg och mellanlast och sugas in i luftrenaren vid fullast.

    MVH/Gunnar

    #377347

    Georg Bivall
    Deltagare

    Alright. Jag är nästan helt med… 🙂

    Någon smithventli lär jag inte få tag på eftersom man knappt får en träff när man googlar…. så det andra alternativet är att göra som polarn har på sin 99:a… dra slangen till luftrenaren istället.

    Bytt motor? Mycket möjligt… Spännande.

    Det där med slangarna till förgasaren… det låter ju som att det skulle kunna vara problemet, om det blir för mycket luft däråt liksom… fan va man känner sig som ett barn. 😀

    #377485

    hup213
    Deltagare

    Hej Georg

    Trevligt med en gammal 99a. Ang förgasaren: Det är väl en Stromberg, i så fall sitter det ett membran i den. Det sitter innanför klockan ovanpå förgasaren (4 skruvar). Det membranet brukar gå sönder. Byt membran och fyll på förgasarolja genom förskruvningen ovanpå klockan. Har du tur räcker det med att fylla olja. Försvinner den=trasigt membran.

    Pelle i Härnösand

    #377838

    Georg Bivall
    Deltagare

    Jaha ni…

    Det här var ju mindre roligt.. bilen startar inte alls nu 🙁

    Har haft en folkrace-saab:ist som kollat lite granna på den, men icke.

    När jag tänder på så är det som ett pysljud som jag vettefasen vad det kan vara.

    Jag fick information om att motorn var från -76. Dessutom kollade vi tändningen och den tänder bra ojämnt, men tänder ändå.

    Förgasaren står det Solex på.

    #379267

    Georg Bivall
    Deltagare

    Jaha.. uppdateringsdags.

    Nu är det fart på bilen, tydligen behöver man tanka den för att den ska fungera. Visste inte att det var så på den här årsmodellen. :/

    Har kommit fram till att laddlampan och hur den hackar är sammankopplat. Laddlampan lyser inte alltid och när den lyser är det inte alltid starkt utan svagt. Däremot så är det som att lampan laddar upp och liksom blinkar till och just då kommer en spike typ som att motorn slocknar en tiondels sekund. Skitkonstigt, undrar vad det kan vara.. I morse när jag åkte till jobbet så mätte jag lite och efter ungefär en mil började lampan lysa och då började den gå ojämnt/hacka också. Någon som har nåt tips?

    #379296

    parru
    Deltagare

    Håller nog fortfarande att det är generatorn som spökar för dig. Antingen att det är att kolen är slut eller att axeln kolen ligger emot inuti generatorn är så pass nedsliten att sas kolen inte når ned ordentligt. Om det är så, så skulle dessa symptom uppkomma mer om bilen börjar gå dåligt och även det omvända att om generatorn inte laddar ordentligt kommer bilen att dö för dig. Har du mätt laddning/spänning med en voltmeter? Hur ser kontakterna till och i fördelaren ut?
    Pär

    #379444

    Georg Bivall
    Deltagare

    Jag har plockat ur generatorn och ska till nån bilelektronikfirma nästa vecka så får vi se..

    Har inte mätt någon spänning, men ser med spänning fram emot vad han på bilelektriska ska säga.

    #379841

    Georg Bivall
    Deltagare

    Det var lindningen runt som var paj, fixat, och ingen laddlampa lyser längre.

    Var ute och provkörde och gasproblemet fortsätter lite.. alltså vid mer än typ 50% gaspådrag sackar motorn.. ska ta en lite längre tur någon dag så får vi se.. har inte så mkt med varvtal att göra, bara hur mkt man gasar. Kanske blivit nåt fel med gasvajern och/eller förgasaren.. det är svårt när man är nybörjare.

    #380102

    Georg Bivall
    Deltagare

    Nu äre fixat! Ställt tändning, kollat av så allt fungerar! Smort bromsarna så att man både kan gasa och stanna.

    #380157

    Härligt!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng