Fabriksspec

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Fabriksspec

  • Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #496994
    hakwall
    Deltagare

    Kan man på något vis få reda på hur bilen var utrustad från fabrik? Mvh

    #496995
    Lsoderlund
    Deltagare

    Alltså en tvåtaktare hade inte så många val att göra i tillbehörslistan som monterades vid fabrik. Allt som oftast gjordes tillvalen i efterhand hos återförsäljaren eller av ägaren.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #497000
    hakwall
    Deltagare

    Nä, utrustningslistan var väl inte så lång… Tänkte mest på antal växlar. Svärfar har köpt en 65a, men har inte hämtat den än. Ägaren menar att den är 3vxl. Dock sitter det en kromad spak i den. Är det någon som vet något om denna kombination?

    #497023
    Lsoderlund
    Deltagare

    Gick nog att beställa med treväxlad, men standard var ju 4-växlad och har svårt att någon skulle välja treväxlad för fyrväxlad, i alla fall 65.

    IMG_2178

    Här har du min 65:a som är fyrväxlad.
    Osäker på om det är spaken som avslöjar det hela, men treväxlade har mig veterligen lite kraftigare spak.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    • Det här svaret redigerades för 2 månader, 3 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 månader, 3 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #497126
    saab v4-ever
    Deltagare

    Om det är kromad spak borde det vara 4 vxl om inte någon bytt växelspak/rattlagerbock till kromat utan ha bytt låda förstås, men då hamnar växellägena mkt märkligt. På 64:orna var 4vxl tillval (300 kr extra), är oklar om det var så även på 65:or. De treväxlade har en spak som är lackerad.

    • Det här svaret redigerades för 2 månader, 2 veckor sedan av .
    #497131
    Lsoderlund
    Deltagare

    Jag hade för mig att 4-växlat blev standard 64 och framåt..

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #497135
    Morten S.
    Moderator

    Har sett flere 3-vxl 64 og 65.
    I Norge vet jeg at 3-vxl måtte spesialbestilles. Men i strøk med mye fjell og bratte bakker var vel 3-vxl mere egnet.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2009 9-3 SC tid

    #497249
    rally
    Deltagare

    4 växlat var tillbehör både 1964 & 65. Det kostade 350Kr extra med 4 växlat. Gissar att C:a 30% var 3 växlat på 65 års modell

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng