Färgnummer ratt+rattstång

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Färgnummer ratt+rattstång

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Färgnummer ratt+rattstång

  • Författare
    Inlägg
    • april 4, 2011 at 15:39 #23823

      Hej Saabvänner

      Det är väl ingen vild gissning att fler än jag stått inför detta problem. Jag söker efter två färgnummer:

      a) Den grå/benvita kulören som finns på den tvåekrade 95/96-ratten (och kanske rent av de tidigare också?)

      b) Den mörkgrå kulören som finns på rattstången.

      Jag har för avsikt att måla dessa enheter i min Saab 95 1965. Men jag gissar att kulörerna är desamma som till andra årsmodeller.

      Vore kanske en god idé att inkludera denna kunskap i den övrigt så utmärkta genomgången av olika motor- och aggregatkulörer.

      Mvh

      Claes Johansson

        april 4, 2011 at 16:07 #171459

        Hej Classe

        till ratten har jag använt pärlgrå (GY2)som är matterad, gå ut och titta på husbilen så ser du nyansen direkt, och på rattstången är det malmgrå (GY4).

        Erik

          april 5, 2011 at 05:40 #171486

          Bra tråd, håller med om att infon bör hamna under allmänt.

          När jag gjorde iordning fläktkåpan på min 71:a (samma färg som rattstången på tidigare bilar 64-69) så jämförde jag den med en malmgrå baksskärm och färgerna var i min ögon mycket lika.

          Kul bil Claes! Saknar du några delar eller är den snart på rull?

          //Harald

            april 5, 2011 at 07:10 #171491

            “Snart på rull” väljer att tolka som “förhoppningsvis i sommar”. Det är mardrömslikt svårt att hitta tid och energi till att pilla med bilar på “fritiden”. Jag säger bara: fyra barn, heltidsjobb samt badrumsrenovering.

            Jag har hystat in en del användbara delar, för vilka jag tackar allra mjukast. Det finns verkligen en massa snälla människor och vänner i Saabgemenskapen. Somligt hittade jag också på årsmötets Saab-marknad.

            Saknar överdraget till reservhjulet (och reservhjul faktiskt). Tutmojängen i ratten (den där koppen som alltid går sönder när man demonterar tuteriet). Hela arrangemanget kring huvöppningen saknas, linorna etc. Sen lär jag behöva hjulcylindrar+tänddelar och sånt som alltid måste till. Men det är väl inte direkt några svåra grejer.

            Just nu har jag ingen ambition att göra bilen fin, med krom och lack och allt. Bara få den att fungera.

            Än mer akut är en förarstol – till min husbil! Se under rubriken “köpes”.

            Mvh

            Claes

              april 5, 2011 at 08:01 #171495

              Hej Claes

              Jag tror att jag kan minska din lista till minimum. Jag tror jag med säkerhet att jag har alla dessa grejer liggandes.

              /Fredrik 070-5878801

                april 5, 2011 at 08:39 #171499

                Hej igen!

                Jag känner igen mig helt med dig Claes och då har jag ändå “bara” hälften så många barn.

                Två jättefina bilar har jag men jag hinner nästan inte med att köra dem. Vart tog tiden vägen….

                Lycka till med fortsättningen med din savannbruna.

                Vill återigen passa på att ge en eloge till dig och dina kollegor på tidningen Klassiker. En riktigt kul och trevlig tidning. Skönt att det finns en svensk biljournalist med genuin SAAB-anda i denna djungel av klassiska motortidningar.

                //Harald

                  april 5, 2011 at 10:34 #171503

                  Rattstången är faktiskt inte malmgrå. :lecture: 🙂

                  Jag hade en malmgrå -66a som jag nyss sålde och där använde jag BMWs stötfångarfärg “Dunkelgrau matt” till rattstången.

                  Det blev väldigt nära original och den finns att köpa från BMW i sprayflaska. BMW artikelnr: 5191 1 052 178.

                  Det finns också en som kallas “Hellgrau matt” och den blir väldigt bra på värmepaketet och fläktkåpan i motorrummet.

                  Finns också som sprayflaska hos BMW artikelnr: 5191 1 052 177.

                  Till ratten skaffade jag en sprayflaska, tror det var en opelfärg, men den kom inte till användning, så den står hemma.

                  Claes kan få överta den . . . :racesmile:

                  Håller med föregående . . . KLASSIKER är en härlig tidning. :worshippy:
                  Rätt sorts bilar och prylar enligt min smak, men framförallt hög kvalitet på det redaktionella innehållet.

                  Det är man ju inte bortskämd med när det gäller motortidningar

                  När kommer “skattemärket” för 2011 förresten ? . . .

                  . . . F

                    april 5, 2011 at 16:12 #171519

                    Jag har ett recept på rattstångsfärgen. Kommer inte åt det innan helgen. Men jag kan leta rätt på receptet då.

                    /Patric

                      april 6, 2011 at 07:11 #171539

                      Toppen, toppen! Tack för tips och ledtrådar. Tack också för de värmande orden vad gäller Klassiker. Man försöker så gott man kan.

                      Mr . . . F! Kan jag knycka din sprayflaska vore jag dig mycket tacksam! Mejla mig på claes.johansson at klassiker.nu så styr vi upp nått.Du kan få betalt i skattekvitton 😉

                      Mvh

                      Claes

                        april 9, 2011 at 12:09 #171634

                        Färgkoden för rattstång som finns i arkivet är FCS 1/11. Bla. DuPont använder sig av FCS systemet, Det kan liknas vid Ralsystemet men med betydligt mer kulörer. Om du vänder dig till en DuPont-handlare med koden FCS 1/11 så bör de kunna blanda kulören åt dig.

                        /Patric

                          april 11, 2011 at 07:13 #171697

                          Tack Patric!

                          Flera tips har ju kommit in, men jag frågar ändå. Har du motsvarande koll på rattkulören? Och – den här glömde jag tidigare – fästena till solskydden. De är väl samma grå som instrumentpanelen?

                          Jag kan tänka mig att fler än jag brottas med sånt här.

                          Mvh

                          Claes

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.