Färgproblem!!!!!!!!!!

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Färgproblem!!!!!!!!!!

Detta ämne innehåller 12 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-12-29 18:00.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15236

    Lasse Nilsson
    Deltagare

    Hjälp nån!
    Häromdagen så skulle jag beställa färg till min malmgråa 95-66. Då stötte jag på problem hos färgleverantören, färgkoden är för gammal för hans receptsamling! Han undrade om det inte finns nån ”modernare ” färg som är snarlik som man kan ta färgkoden från eller fara dit med nån plåtbit för att prova sig fram, det är bara att det är 20 mil dit.
    FINNS det nån som vet om det finns en snarlik ”modern” färg att blanda på eller är det plåtbit som gäller?? :confused:
    Färgkod GY 4 L

    /Lasse

    #100790

    roger96
    Deltagare

    Gå in under medlemssidor och beställ recept från klubben.

    #100803

    patric h
    Deltagare

    Hör av dig till mig och ange medlemsnr så skickar jag receptet på din kulör.

    /Patric
    lack@saabklubben.com

    #100995

    martin h
    Deltagare

    Hej Patric!

    Jag har har en allmän lackfråga till dig. Jag har köpt lack till min 9000 hos den ”lokale” billackeraren några gånger. Nu senast sa han att det skulle bli förbjudet att sälja lack med lösningsmedel i efter nyår. D.v.s all billack skall vara vattenbaserad. Stämmer det eller är det bara deras firma som börjar med detta.

    Om det stämmer så måste väl alla gammla recept arbetas om. Dessutom sa han att det var svårare att lacka hemma med vattenbaserat, då torkningen inte blir bra om man inte kan torka i ugn.

    Vad är sant och vad är falskt?

    Hälsningar
    Martin

    #101239

    patric h
    Deltagare

    Hej Martin

    Ursäkta mitt sena svar jag har lyckats missa din fråga.
    Men det stämmer som du skriver att efter nyår så är det vattenburen basfärg som gäller oavsett om det är en solid kulör eller en Metalic/Pearl eller vad det nu må vara för kulör. Efter det så läggs en klarlack på basfärgen. Mer jobb blir det när man skall lacka och det krävs också bra avluftning för att få bort vattnet ur basfärgen. Det är miljön som styr detta med de nya färgerna. Jag har ett digert arbete framför mig med receptarkivet, det kommer att ta sin tid att översätta recepten
    till den nya kvaliteten av bilfärg. Så efter nyår (endast fyra dgr) är tyvär receptarkivet ganska innaktuellt. Kan ta tillfället i akt att som vanligt efterlysa diverse Färgprover på saabkulörer dessa kommer väl till användning vid frammtagande av
    nytt receptarkiv.

    /Patric
    lack@saabklubben.com

    #101261

    martin h
    Deltagare

    Hej Patric!

    Tur att vi har dig i klubben!

    Några följdfrågor:

    – Är det bara basfärgen som blir vattenbaserad, men klarlacken är samma sort som tidigare (2k med lösningsmedel)?

    – Är basfärgen enkomponent, som metallicfärgen var tidigare?

    – Går det att lacka vattenbaserad lack på gammal lack, eller måste det vara plåtrent?

    – Är det rätt uppfattat att man alltid måste klarlacka framöver?

    – Går det över huvudtaget att lacka hemma med den sortens lack, eller krävs det att man lämnar in bilen till lack i fortsättningen?

    God fortsättning och
    Gott Nytt År

    Martin

    #101265

    Martin
    Deltagare

    Två saker. En uppmaning, och en fråga.

    Jag vill fästa uppmärksamheten på det arbete Patric lägger ned för att serva medlemmar med färgrecept. Då jag förmedlade recept som Patric tagit fram, var det många recept som gick ut till medlemmar.
    Med samtliga recept bifogades en förfrågan om respons på receptet. Endast i två fall kom det en respons tillbaka i form av att det var bra eller dåligt. Respons på recept gör att arkivet kan hållas uppdaterat, samtidigt som den som lägger ned arbete får lite uppmuntran att fortsätta.

    Nu till frågan.
    Hur blir det med hantering av redan blandade lösningsmedelbaserade lacker?

    Som lekman, kan jag tänka mig att de nya lackerna kan påverka val av lackeringsutrustning, och att det kanske inte går att använda viss utrustning längre. Eller i varje fall växla mellan lacktyperna. Vad gäller? Destruktion eller användning?

    #101274

    kaparn
    Deltagare

    Efter att ha läst detta inlägg så rusade jag åstad till Primexxa för att inhandla lite grundfärg och härdare före årsskiftet men där fick jag veta att förbudet mot lösningsmedelsbaserad lack bara gäller yrkesmän.
    Vi hobbypulare får därför fortsätta att handla ”vanlig” lack åtminståne 2007 ut.

    #101280

    patric h
    Deltagare

    Lite svar på era frågor

    -Basfärgen är den som nu blir vattenbaserad, Klarlacken är som förut 2-K. Men de nya klarlackerna är även de mer miljöriktiga.

    -Basfärgen är 1-komponent

    -Den vattenburna färgen är ju mildare än äldre färg så att lägga den ovanpå gammal färg skall nog gå bra. Oftast läggs ju också någon form av grundfärg som mellanskikt mellan gammal och ny färg.

    -En baslack skall alltid ha en klarlack som toppskikt. Det är Klarlacken som ger slitytan basfärgen ger kulören.

    -Hemmalack kommer nog att funka även med de nya färgerna. Men det som är att tänka på är att det blir ordentligt avluftat mellan målningarna så att de olika lagren av färg har fått torka innan nästa lager läggs. Det blir så klart även mer tidsödande än förut.

    -De uppgifter jag har fått angående den gamla lösningsmedelsburna färgen är att det som är inköpt under 2006 får förbrukas under 2007, är inte riktigt hundra på att det stämmer men jag tror det. Eftersom jag är återförsäljare för billack och lär ha mina färgbarer kompletta för att kunna serva kunderna så måste jag byta ut sortimentet till vattenburet nu vid årsskiftet då det blir omöjligt för mig att köpa hem och kompletera upp av lösningsmedelsfärgen.

    -Lackeringsutrustning kan behövas bytas, åtminstone att man har en ny spruta för vattenbasen och kanske använder befintlig utrustning till grunder och klarlack som fortfarande är 2-k färger.

    /Patric
    lack@saabklubben.com

    #101289

    janneh
    Deltagare

    Låter bra att man kan lacka hemma även fortsättningsvis! Om jag förstått rätt så torkar 1k-färgerna genom avdusntning medan 2k-färgerna (vatten- eller lösningsmedelsburna?) genom härdning och det är därför viktigt med god (och ganska varm) ventilation vid lackering med 1k-färg?

    #101296

    patric h
    Deltagare

    Alldeles rätt 2-k färgerna torkar genom härdning, 1-k färger torkar genom avdunstning av exempelvis vatten. Äldre 1-k
    syntetfärger torkar med en kombination av avdunstning av lösningsmedel och härdningsreaktion med det syre som finns i luften. Det är därför man kan få ett skinnlager i burken i sådan färg om man ej har stängt locket ordentligt. Den luft som då tar sig in i burken får översta lagret av färg att härda och bilda skinn.

    Som jag skrivit tidigare så är ventilation dvs god omsättning på luften det viktigaste för att få en modern vattenburen 1-k färg att torka bra och sen bör man också ha någorlunda varmt åtminstone normal rumstemperatur.

    /Patric
    lack@saabklubben.com

    #101297

    Martin
    Deltagare

    Tack för svar Patric!

    Svaren leder tankarna vidare.
    Eftersom grund och klarlack fortfarande kommer att vara lösningsmedelbaserade, förvisso mer miljöanpasssade, innebär det att vi inom ett par år av produktutveckling kan förvänta oss att få se vattenlösliga klarlacker och häftgrunder?

    #101299

    patric h
    Deltagare

    Med stor sannolikhet kommer nog även grund och klarlackerna att
    ganska snart vara vattenburna.

    Om vi tar trälackeringsindustrin och vanligt byggnadsmåleri som exempel så ser vi vad som hänt där i produktutveckling, Där är i stort allt lösningsmedelsfritt idag.

    En fördel om det kommer mer av bra 1-k produkter är att man slipper blandade skvättar av färg som blir över och härdar ihop,
    ett ganska vanligt problem när det gäller 2-k färg. Kunder jag har inom trälackering och som gått över till 1-k vattenprodukter
    är bara glada att slippa 2-k färgerna av den anledningen.
    Inom trälacksidan är även grunderna och klarlackerna vattenburna och 1-k.

    Patric
    lack@saabklubben.com

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.