Farthållare eller ej?

Forum Övrigt Off Topic Farthållare eller ej?

Detta ämne innehåller 12 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-12-26 05:08.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3889

    anntho
    Deltagare

    Har en diskussion med sambon vilket som är mest ekonomiskt samt sparar mest bränsle ( med det är ju samma sak, eller..?). Nåväl, jag körde alltid sträckan Södertälje-Arboga med farthållare på 9-3:an, men sambon menar att man kör mer ekonomiskt utan farthållare.
    Jag menar att jag håller en mer ojämn hastighet utan farthållare och på detta sätt ökar bensinförbrukningen, men sambon menar att farthållaren bromsar i nedförsbackar och gasar för sent innan uppförsbackar. När sambon kör tittar han stup i kvarten på info-displayen i bilen över bensinförbrukningen…hm!
    Vilken tur att det inte finns varken farthållare eller info-displayer i V4:an!
    Så, finns det någon forskning som kan ge svaret?

    MVH, Ann

    Saab 96 L - 75, cinnoberröd (såld)
    Saab 96 GL- 78, orkidévit
    Saab 9-5 2,3 - 02, gråmetallic
    Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight black

    #27374

    perhaninge
    Deltagare

    Vet inte hur det är med forskningsresultat men jag har vid ett flertal tillfällen kört turen, Haninge-Kolmården-Haninge.
    Bilen har alltid dragit mer bensin med farthållare jämfört med när jag utnyttjar backar, krön o.s.v utan farthållare.
    ca: 0,75 utan farthållare och 0,95-1 L med farthållare.

    #27382

    saabaero
    Deltagare

    Jag vill nog hålla med om att man kan köra mer ekonomiskt utan farthållare men det förutsätter att man är aktiv på det sätt som sambon hävdar.
    Självklart går det att påverka mer när vägen är kuperad.

    Fördelen med att använda farthållaren är att det ofta håller nere hastigheten vilket i sin tur ger lägre förbrukning.

    Själv har jag helt slutat använda FH efter att ett rådjur hoppade upp på vägen när jag använde FH. Kan säga att fötterna inte var ens i närheten av bromspedalen vid kollisionen… Hade nog inte kunnat unvika olyckan ens med foten på bromsen men jag insåg att man förlorar viktig tid om inte fötterna är på rätt plats när något händer. Låt säga att det tar 1sek extra och man kör 110kmh så hinner man ca 30m ytterligare innan man börjar bromsa.

    #27385

    William
    Deltagare

    Farthållare är ju en gudagåva vid långkörning, är skönt att slippa koncentrera sig på hastighetsmätaren. Tycker jag kommer fram mer utvilad helt enkelt.

    #27412

    perhaninge
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Jag vill nog hålla med om att man kan köra mer ekonomiskt utan farthållare men det förutsätter att man är aktiv på det sätt som sambon hävdar.
    Självklart går det att påverka mer när vägen är kuperad.

    Fördelen med att använda farthållaren är att det ofta håller nere hastigheten vilket i sin tur ger lägre förbrukning.

    Själv har jag helt slutat använda FH efter att ett rådjur hoppade upp på vägen när jag använde FH. Kan säga att fötterna inte var ens i närheten av bromspedalen vid kollisionen… Hade nog inte kunnat unvika olyckan ens med foten på bromsen men jag insåg att man förlorar viktig tid om inte fötterna är på rätt plats när något händer. Låt säga att det tar 1sek extra och man kör 110kmh så hinner man ca 30m ytterligare innan man börjar bromsa.

    För att köra ekonomiskt så måste man vara aktiv, vilket bör vara ett måste vid all bilkörning 😉
    Vore jag dig så skulle jag inte sluta att använda farthållaren utan att ha fötterna på plats istället 🙂

    #27433

    soulmannen
    Deltagare

    Om man kör samma sträcka o kör helt lagligt hela tiden så blir det mer ekonomiskt med farthållare, men det förutsätter att man håller samma hastighet.

    #27435

    perhaninge
    Deltagare

    @anntho wrote:

    men sambon menar att farthållaren bromsar i nedförsbackar och gasar för sent innan uppförsbackar. MVH, Ann

    Precis detta märker jag också, därför blir det inte mer ekonomi med farthållare, men det kräver att man är aktiv som förare när man kör utan.

    #27442

    michelle
    Deltagare

    Jag har också den uppfattningen/erfarenheten att man kan åka snålare utan farthållare. Men då måste man som sagt vara aktivt snålkörande. Jag tror att man kan tjäna en hel del på att låta bilen sacka lite i uppförsbackar och kanske gasa på försiktigt i nedförsbackarna så att man håller något så när samma snittfart.
    Om man tittar på turbo/vakuum mätaren så känns det som om farthållaren gasar på onödigt mycket i minsta uppförsbacke.
    Däremot är det ju mindre tröttande att köra med farthållare iom att man slipper titta på hastighetsmätaren och småjustera med gaspedalen hela tiden. Jag känner mig betydligt piggare efter några timmar med farthållarkörning än utan.
    Jag upplever det också som att man kan koncentrera sig mer på trafiken när man använder cruisen och känner att man har bättre koll och kör säkrare helt enkelt. 😎

    #27444

    perhaninge
    Deltagare

    Håller med fullständigt vad det gäller att man är piggare när man använder farthållaren.
    Jag använder farthållaren väldigt ofta, bryr mig inte så mycket när det gäller snålkörning.
    Det var bara något jag har testat då jag reagerade över förbrukningen kontra fabriksuppgifterna.

    #27729

    wallero
    Deltagare

    kopplade in fart hållare i min saab 900 1990 i16 tog ca 1 timme å det fungerade perfeckt direckt
    underbart med fart hållare

    #27822

    anntho
    Deltagare

    Sambon läste inläggen med behållning, hm…
    Jag känner att jag snart blir tvungen att ge honom rätt, att aktiv körning utan farthållare är bränslesnålare än med, men jag tycker faktiskt att övriga skäl överväger för min del, så jag fortsätter köra med farthållare om bilen har en sådan!
    (Nu har ju varken min V4:a, motorcykeln eller sambons Kia Ceed det 😉 )

    Saab 96 L - 75, cinnoberröd (såld)
    Saab 96 GL- 78, orkidévit
    Saab 9-5 2,3 - 02, gråmetallic
    Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight black

    #27858

    Min erfarenhet är också att man kan köra snålare utan farthållare men det beror lite på vad det är för typ av väg. På motorväg kör man nog snålare med farthållaren men det beror väl mest på att man håller nere farten, blir annars lätt att den ökar succesivt.

    Ju mindre och mer kuperad väg desto mer sparar man nog på att stänga av farthållaren känns det som.

    #62114

    solveslamsug
    Deltagare

    ”” -menar att farthållaren bromsar i nedförsbackar och gasar för sent innan uppförsbackar.”

    DÄR är svaret.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng