Fel på saaben igen.

Forum Modellspecifika forum OG900 Fel på saaben igen.

  • Detta ämne har 27 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-27 02:55 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26379
    escobar
    Deltagare

    Återigen är jag i olag med 900an. Bilen är som de flesta av er säkert redan uppmärksammat, en 900S -91.
    Problemet är att bilen bara går på två cylindrar, efter en installation av en ic från en 9000. Bilen har sedan innan gått lite luddigt, men har således gått på sina alla burkar. Men efter att ha stått stilla i drygt en vecka går den alltså bara på två cylindrar.
    Eftersom installationen av den nya intercoolern krävde lite kapande lite här och där, så råkade jag slinta och skicka av ena kabeln till tändspolen, denna kontakt monterade jag ihop med kabelskor, och isolerade rikligt med tejp. (Kan det finnas någon avskärmning i kablarna som spökar?)
    Jag har letat som en idiot och felsökt problem, men hittar alltså nada. Har flyttat runt stiften, skiftat spridare, skiftat spridarkablar, men utan resultat. 1an och 2an är döda (dem cylindrarna närmast rutan, så att säga).
    Eftersom bilen nyligen är etanolkonverterad började hjärnspöken uppenbara sig ordentligt, fasar för att etanolen frätt sönder toppackningen. Har inte hunnit göra en ett komptest ännu, så detta ska göras under morgondagen. (Ingen olja i vattnet, eller vice versa)
    Gjorde ett komptest för 1 månad sedan, och fixa dryga 14 kilos tryck vardera cylinder, med endast något hekto i skillnad mellan cylindrarna.
    Väl värt att poängtera, är att sliter man av tändkabeln på dem döda cylindrarna så slår den gnistor, vet inte om dem är tillräckligt starka, men visst skickar dem ström.
    Har även bytt rotor och fördelarlock, ännu en gång…
    Har ni några teorier? Vad kan jag råkat ha missat?

    #197449
    k50eskil
    Deltagare

    Det enda jag kan komma på just nu är att när jag monterade min 9000 ic i min 900s så låg tryckröret från turbon till ic:n väldigt nära fördelarlocket och när man stängde motorhuven så tryckte det ena ”gångjärnet” till tryckröret så att det låg och tryckte på fördelarlocket och då kunde tändkablar lossna från locket och då gick inte bilen på alla cylindrar, det är ett långskott men det är det enda jag kommer på.

    #197450
    escobar
    Deltagare

    @k50eskil wrote:

    Det enda jag kan komma på just nu är att när jag monterade min 9000 ic i min 900s så låg tryckröret från turbon till ic:n väldigt nära fördelarlocket och när man stängde motorhuven så tryckte det ena ”gångjärnet” till tryckröret så att det låg och tryckte på fördelarlocket och då kunde tändkablar lossna från locket och då gick inte bilen på alla cylindrar, det är ett långskott men det är det enda jag kommer på.

    Du är inte helt ute och seglar, men då huven är av för stunden så är det inte det. Däremot så ligger tändkabeln från spolen lite upptryckt av ena tryckröret, men det borde ju påverka alla cylindrar och inte bara två. Har förvisso micklat och slitit i kabeln då bilen varit igång, utan resultat såklart.
    Helt jäkla tokigt att den bara lägger av på två cylindrar, bara sådär när den har varit avstängd, måste ha missat nåt. Kan jag ha råkat sätta den i limpmode eller liknande?

    #197451
    k50eskil
    Deltagare

    Har du dubbelkollat att alla tändkablarna sitter på rätt plats på locket? Det har hänt mig en gång när jag bytte tändkablar att jag satte dom fel och bilen fick knuffas ut från Biltemas parkering vid stängningsdags av 2 väktare eftersom den inte startade 😳

    Kolla att tändkabeln från spolen verkligen sitter i, ibland ser det ut som att den sitter i men i själva verket är det bara damskyddet som sitter rätt och själva kabeln kan ha glidit ur. Men det borde ju som du sa påverka alla cylindrar.

    Den borde gå på alla cylindrar även om den ligger i limp home, men det är alltid en bra idé att kolla om den har sparat några felkoder. Felkoderna kan man läsa ut med hjälp av denna guiden: http://saab.doda.se/Dokumentation/Lucas/lucas-cu14-troubleshooting-guide.pdf
    Scrolla ner till sidan 4 för att hitta instruktioner om hur man får fram felkoderna.

    Jag är dock inte helt säker på att denna guiden gäller för din bil då jag gissar att din har lucas cu14.1 eftersom det är en 91:a?
    Det funkade på min men det är en 90:a med lucas cu14.

    Det kanske finns någon annan här på forumet som kan bekräfta att denna guide även gäller för lucas cu14.1?

    Citerat från guiden: ”1. Connect yellow/white wire from 3-pin connector to ground
    – Use a wire with switch”

    3-pin kontakten hittar du vid höger framskärm, på min sitter den i springan mellan luftintaget för kupén och höger framskärm dra en sladd från kontakten med gul/vit kabel till en strömbrytare till jord och följ sedan instruktionerna :smile

    #197452
    escobar
    Deltagare

    Det är så man skäms. Visst fan var det tändspolen som glappade… Ryckte och slet i den, och vips så hoppade en cylinder till igång. Den första cylindern är dock fortfarande död, så förmodar att jag får byta spole.

    #197455
    escobar
    Deltagare

    Under belastning så går bilen på alla cylindrar men på tomgång/låga varv går den inte på första. Teorier?
    Känns som jag vänt och vridit på varenda pinal på denna bilen snart 😯

    #197456
    k50eskil
    Deltagare

    Spolen verkar ju misstänkt eftersom det händer grejjer när man sliter i den, men konstigt att det inte påverkar alla cylindrar. Prova att byta till en annan spole om du har en 🙂

    Kan tändstiften till dom döda cylindrarna ha blivit dränkta? Är dom blöta? Prova att flytta runt tändstiften igen eller testa med helt nya. Mät resistansen på tändkablarna och kolla att det är ungefär lika mycket resistans på alla, är det någon tändkabel som avviker kan den vara dålig.

    #197466
    escobar
    Deltagare

    Efter mycket härjande fram och tillbaka. Med bytt tändspole, o.s.v så gick bilen riktigt en stund. Tills dess den började bli varm, då tappade den igen på första cylindern. Flyttade då runt spridarna, och visst var det ena spridaren som var kass. Fattar ingenting. Börjar fundera om något i bilen äter upp mina delar. Finns det någon som helst möjlighet att någon slags elkomponent skulle kunna slakta en individuell spridare successivt? Spridaren fungerar ju alltså vid belastning eller när den är riktigt kall, då motorn går på lite högre varv.
    Spridarna ska ha fungerat innan dem monterades.
    Värt att poängtera är att spridarna är ett par 431:or ”röda”.

    #197467
    svartvit
    Deltagare

    Fråga: Har du lyckats ställa tändningen som du hade problem med i en annan tråd?

    #197470
    escobar
    Deltagare

    @svartvit wrote:

    Fråga: Har du lyckats ställa tändningen som du hade problem med i en annan tråd?

    Nej, det har jag faktiskt inte. Jag misstänkte att tändningen redan var inställd, eftersom den en gång i tiden varit trimmad. Men att den bara gick på tre cylindrar, och att det var detta som var problemet med den lustiga tomgången.
    Har haft en väldans massa otur med bilen. Tror detta är tredje spridaren som packar ihop, samt att det även varit andra trasiga delar som spökat i bilen.
    Hämtar en ny 431:a idag på skroten, återkommer när den är installerad.
    Tackar för er input och hjälp. Det är väldigt roligt med folk som verkligen vill hjälpa till! :drugged

    #197472
    escobar
    Deltagare

    Äntligen går bilen på sina alla cylindrar igen!
    Fick ihop den igår, då jag införskaffat mig en ny spridare. Dock gick den helt plötsligt som en påse nötter igen. Slog mig i pannan och grät en skvätt, höll bokstavligen på att bli knäckt. Sen gick ljuset upp för mig, då tanken slog mig, att nu borde jag ju ha ett bättre tryck via btr:en, kanske filtret som har gett upp! Så for iväg till biltema och införskaffade mig ett nytt bränslefilter, och vips gick bilen som en klocka :drugged
    Har fortfarande lite problem med tomgången, om man släpper av gasen på en gång, så vill han dö. Men det är en helt annan femma.
    Märkte förövrigt att den nya installationen av ic:n gjorde ketchupeffekten betydligt större än jag trott, så nästa projekt blir att bygga batteriböj, så man kan avlasta avgaserna lite snabbare.
    Någon som vet hur bra turbon är på 900s original? Inget glapp i den som sitter på, men det känns som den är lite efter i tiden kanske?

    Må väl! :smile

    #197473
    joh900
    Deltagare

    Mitsubishi TE05 som sitter på 900 S och 900 turbo 1990 – 1993 är liten men bra, tål stryk rätt bra men det är ingen ide och ladda en massa pga liten kompressor/avgashus. Laddar mycket tidigare än Garrett TB03 som sitter på alla turbo 16 innan 1990. Med en TE05 kan du ha fullt ladd vid ca 2200-2300rpm nånting, TB03 ligger snarare kring 2800-3000.

    #197428
    turbolamko
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Mitsubishi TE05 som sitter på 900 S och 900 turbo 1990 – 1993 är liten men bra, tål stryk rätt bra men det är ingen ide och ladda en massa pga liten kompressor/avgashus. Laddar mycket tidigare än Garrett TB03 som sitter på alla turbo 16 innan 1990. Med en TE05 kan du ha fullt ladd vid ca 2200-2300rpm nånting, TB03 ligger snarare kring 2800-3000.

    Så det förklarar varför även min T16 1991(USA specad, Garrett turbo) inte får laddtryck förrän 2800-3000 r/min. Trodde det blev annorlunda då OG900 fick dubbelradig APC 1986 men man lär ju sig nytt med tiden! :mrgreen:

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #197474
    escobar
    Deltagare

    Har googlat mig lite rikare nu. Känns som det är en förvånansvärt stabil snurra ändå. Läste om två stycken som sades köra med 250hk i sina 9000. Väl värt att nämna, var även att dessa turbos användes som trimagg! Lite häftigt tycker jag 🙂
    Jag har en gammal Td04 turbo liggandes, som kommer från min gamla 9-5 Aero. Möjligt att den får assistera i framtiden om nuvarande turbo, mot förmodan skulle säga upp sig.

    #197475
    escobar
    Deltagare

    Förresten, läste i någons projekttråd att vederbörande hade liknande symptom som mig. Detta hade sedermera lösts av att montera en 3.3 bars btr. Jag hade en ställbar kina-btr innan, men den gav jag upp.
    Någon som vet om Saab själva har en btr på 3.3 som funkar plug ’n’ play typ, eller behövs det moddas?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.