Fel på saaben igen.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Fel på saaben igen.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Fel på saaben igen.

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 11, 2014 at 10:15 #197483

      @escobar wrote:

      Äntligen går bilen på sina alla cylindrar igen!
      Fick ihop den igår, då jag införskaffat mig en ny spridare. Dock gick den helt plötsligt som en påse nötter igen. Slog mig i pannan och grät en skvätt, höll bokstavligen på att bli knäckt. Sen gick ljuset upp för mig, då tanken slog mig, att nu borde jag ju ha ett bättre tryck via btr:en, kanske filtret som har gett upp! Så for iväg till biltema och införskaffade mig ett nytt bränslefilter, och vips gick bilen som en klocka :drugged
      Har fortfarande lite problem med tomgången, om man släpper av gasen på en gång, så vill han dö. Men det är en helt annan femma.
      Märkte förövrigt att den nya installationen av ic:n gjorde ketchupeffekten betydligt större än jag trott, så nästa projekt blir att bygga batteriböj, så man kan avlasta avgaserna lite snabbare.
      Någon som vet hur bra turbon är på 900s original? Inget glapp i den som sitter på, men det känns som den är lite efter i tiden kanske?

      Må väl! :smile

      Bra jobbat, grattis!
      Tomgångsregleringen på Lucas är väl sådär, även när allt fungerar som det ska (inbillar jag att det gör hos mig i vart fall). Eftersom den bara regleras under 10 km/h (typ) och med helt stängt spjäll kan den få spel tex om du drar iväg direkt efter start innan den hunnit stabilisera sig, med varm motor. Om du etanolkonverterat blir förutsättningarna lite annorlunda för regleringen också eftersom motorn blir lite “starkare” med samma mängd luft in.

        februari 11, 2014 at 10:57 #197484

        Jo nog har tomgången kul ibland! Annars tycker jag att Lucas fungerar minst lika bra som Bosch, även tomgången; fast de här j


        röda spridarna är ett kapitel för sig. I alla fall efter etanolkonvertering, när all skiten lossnar över allt och sätter sig i spridarna; FAST man bytt bränslefilter flera ggr. Har monterat ett Renault filter precis före fuelrailen på min bil; får se om det blir bättre ordning på spridarna.

        Det är inte lätt att vara spridare när det är kallt och husse kör etanol året om!

        Ska montera bredbandslambda och hålla ordentlig koll; för allt går åt skogen så fort man slänger i LITE annorlunda spridare och tror och tycker att allt är fantastiskt!

        Har nu justerbar btr och det ökar ju möjligheterna att anpassa…

        Tills man kommer på Bp och de mäter!

        Ha ha, men skam den som ger sig!

        Mvh Johannes

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          februari 11, 2014 at 14:13 #197485

          Ja, jag tänkte byta filter en gång till inom kort. Förresten så börjar jag fundera om pumpen inte börjar gå åt pipsvängen också. Låter som den arbetar järnet, när man vrider på tändningen.
          Vad använder ni er av för btr egentligen? Måste man lägga 2 tusen kronor, eller finns det något alternativ mitt emellan “dyrt” och Kina?
          Förresten, idag, efter lite felsökning så hörde jag ett surrande som lät från motorn. Trodde det var vattenpumpen som höll på att skära. Men det visade sig vara urtrampningslagret istället som håller på att ge upp.
          Denna bil, denna bil…

            februari 11, 2014 at 20:15 #197490

            http://biltema.se/sv/Sok/?query=br%C3%A4nsletrycksregulator

            399 riksdaler, men glöm inte att packa om nipplarna; skiten som sitter håller inte utan det börjar dofta gott nästan direkt…

            Annars funkar den helt ok.

            Mvh Johannes

            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

              februari 11, 2014 at 21:55 #197493

              Bränslepumpens tjut är ytterligare ett resulat av etanolen. Min pump började så just när jag bytte. Men pumpa verkar den göra. Om den skulle ge upp, är det denna som gäller?
              http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/branslesystem/branslepump/branslepump/511803_7591803.html

                februari 11, 2014 at 22:54 #197494

                @morsole wrote:

                http://biltema.se/sv/Sok/?query=br%C3%A4nsletrycksregulator

                399 riksdaler, men glöm inte att packa om nipplarna; skiten som sitter håller inte utan det börjar dofta gott nästan direkt…

                Annars funkar den helt ok.

                Mvh Johannes

                Jaså, nya o-ringar då eller?
                Hur är mätaren? Hittade billiga glycerinfyllda mätare, som man annars hade kunnat montera på en t-koppling.
                Får hugga mig en sådan på stört i vart fall! 🙂

                  februari 11, 2014 at 22:58 #197495

                  @svartvit wrote:

                  Bränslepumpens tjut är ytterligare ett resulat av etanolen. Min pump började så just när jag bytte. Men pumpa verkar den göra. Om den skulle ge upp, är det denna som gäller?
                  http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/branslesystem/branslepump/branslepump/511803_7591803.html

                  Speedparts till att vara luddiga som vanligt :tssk Vill minnas att man gick över till vertikala pumpar redan -88. Innan dess var det bosch, och senare då Walbro. Skumt. Någon annan får nog fylla istället :smile

                    februari 12, 2014 at 08:42 #197496

                    Specialaren har vanlig boschpump, men i alla fall 89 16v har wallbro, även om själva arrangemanget ser annorlunda ut än -90 och senare då fästringen blir större och en annan tätning vid pumpinfästningen.

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      februari 14, 2014 at 19:10 #197518

                      Då var det dags igen….
                      Tvättade motorrummet, var såklart nog med att försöka skydda lmm, filter och liknande. Trots allt började bilen gå illa igen. Tappade sitt ladd och studsade mer eller mindre på högre varven.
                      Körde någon mil med den, då jag antog att det kommit vatten i insug eller fördelare, eller liknande. Ingen framgång på detta, så körde en ordentlig koll på motorn idag och fann att slangen till intercoolern hade hoppat loss, så turbon lär ju skenladdat något djävulskt, och jag har bara fortsatt att pressa den stackaren 😳
                      Skruvade loss röret, så jag kunde känna impellern, och fann ett visst glapp både radielt och axielt. Svårt att uppskatta hur mycket, men visst en millimeter var det nog gått och väl tyvärr. Lustigt nog så ryker den inte någonting, men det kanske inte behövs? Vad ska man tro? Bilen gick lika illa igen, efter att jag monterat slangen åter. Är turbon kass trots allt kanske?
                      Ber om ursäkt i förebyggande syfte, om man börjar bli tjatig med alla frågor…

                        februari 21, 2014 at 08:43 #197566

                        Inga framsteg? Bilen ska ju inte gå illa för att turbon är slut, så det är nog något annat. Kanske bränslepumpen som lämnat in nu då? Har du grejat nåt mer med bränsletrycket eller är det original 3 bar? Även om det kan verka relaterat till motortvätten (om det vore därför är du ju inte den första) är ju slumpen en faktor.

                          februari 23, 2014 at 01:20 #197573

                          Skruvade loss turbon, för att kolla impeller, samt att få kunna mäta glappet utan oljetryck. Monterade tillbaka, då allt såg ut att vara i vettigt skick (trots glapp).
                          Startade bilen, och allt var som vanligt igen. Va*an, rent ut sagt… Jäkla bil till att bete sig märkligt. I vart fall är tomgångsproblemet fortfarande aktuellt. Samt att bilen är helt omöjlig att starta då den är varm.
                          Har köpt en Ställbar btr, men har inte monterat denna ännu. Misstänker att startproblemet ligger i att bilen går lite för snålt för att kunna starta när den är varm. Spridarna är ju Höohmiga, och systemet är väl byggt så vitt jag förstått det som, för lågohmiga (kanske lirar detta sämre, respektive bättre olika på vissa 900s, även om metoden är beprövad med bra resultat.) Kanske kan det då hjälpa att peta upp bränsletrycket 10%, risken är väl dock att den går för fett vid belastning.
                          I annat fall, så känner jag Chipmats, och han kanske kan optimera ett chip som ger lite bättre tryck vid varmstart.

                            februari 24, 2014 at 15:14 #197578

                            Ok. Då kanske det var något som torkade upp efter tvätten ändå.
                            Ang. startproblem, har du försökt att lura boxen med en annan temperatursignal? Första är ju att dra ur pluggen och om det fungerar löda på ett motstånd med switch i serie. Ökat bränsletryck kan nog hjälpa, men frågan är om 10% gör någon större skillnad. För fet blandning ska nog inte vara något problem eftersom Lambdastyrningen ska ta det.
                            Och angående tomgången, är det att den dör vid rödlysen, typ? Första testet av tomgångsmotorn är ju om den ger “startgas”. Lucas öppnar flödet när motorn stängs och skruvar tillbaka när motorn startat. Har du det beteendet kan du utesluta tomgångsmotorn. Det andra är om den reglerar till slut, dvs om den kommer upp i 8-900 varv om du står still ett litet tag. Ja gör den det fungerar den i princip, men kanske inte i praktiken. Då är det nog mer att bilen inte går riktigt rent. Den här regleringen är väldigt känslig. Jag hade tex stora problem innan jag upptäckte att avgaskammen satts en kugg fel. Bilen gick oki övrigt, med bara lätta misständningar på tomgång. Kom ihåg att den bara ska reglera under 7 km/h och med helt stängt gasspjäll.

                            Ett etanolchip anpassat till röda spridare vore ju minst sagt fint om mats kunde ordna, så slapp man alla fulfixar.

                              februari 27, 2014 at 02:55 #197591

                              Måste nästan vara så, skumt ändå, med tanke på att jag gav den många ärliga mil att få gå till sig på. Direkt efter att jag återmonterat turbon, så snurrade den igång som vanligt. Vissa problem bara ska få vara självreparerande.
                              Vad gäller startproblemen, så är ju det ju onekligen det värsta problemet på bilen. Fick avbrott på väg in i en trefilig rondell häromdagen, gode gud vilken mardröm…
                              Som du säger, så går det ju alltid att lura tempgivaren, eller montera separat tank, som man kan slå på vid start. Finns många alternativ, men helst vill jag ju såklart få den att starta på egen maskin.
                              Angående kammarna, så nästan hoppas jag att den ena kammen ligger fel, då hade problemen varit över känns det som.
                              Hur stor är risken att kedjan sitter en kugg fel på veven istället? Känns inte så troligt förvisso, då borde man ju haft fel på hela registret, vilket jag inte har. Sitter kedjan fel någonstans, så lär det ju vara på ena av kammarna.

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.