Filmarkivet: Aktuellt om SAAB (1960)

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Filmarkivet: Aktuellt om SAAB (1960)

Detta ämne innehåller 21 svar, har 19 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-26 08:39.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare

exceller8
    Moderator

Såg ett klipp på TV om Filmarkivet där de visade ett klipp från tillverkningen Saab-fabriken i Trollhättan 1960, sidan är rätt överbelastad så det tar ett tag att ladda filmen, men är riktigt intressant!!! De visar även tillverkning av Draken och dåtidens datormaskiner.

http://filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=91&autostart=true

Morten S.
    Moderator

Den ligger i denne tråden også Mats.
    reklame

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

fredrikc
    Deltagare

Som innehavare av en saab 96 -60 blir man ju alldeles varm i hjärtat av att se detta 🙂

m l norrkoping
    Deltagare

Filmen från Filmarkivet.se som är ett samarbete mellan Svenska Filminstitutet och Kungliga biblioteket.

Aktuellt om SAAB (1960)
    1960 hette storsäljarna modellerna 95 och 96 och fabrikerna i Linköping och Trollhättan spottade ur sig 30 000 SAAB-bilar om året. SAAB-bilen var Sveriges stolthet och motorn i Sveriges tekniska utveckling. SARA, SAAB:s räkneautomat, och SEDA, SAAB:s elektroniska differentialanalysator, hjälpte hjärnorna i Linköping att bygga de mest toppmoderna bilar världen skådat.

En underbar film för en SAABintresserad Östgöte! Kön med omonterade 95-60:or och fabrikreportaget från Trollhättan är läckert! Missa inte dessa 17 höjdarminuter!

Magnus Lindberg
    Norrköping

john gt
    Deltagare

Notera specielt den tidiga 95 59an och den svarta 93GT man blir nästan tårögd. :cryin Håll i hatten här kommer man att kunna hitta många guldkorn i framtiden 🙂

John

rodder76
    Deltagare

Som Linköpingbo är det även skoj, eller snarare tragiskt att se vilka fantastiska byggnader som stod vid Stora Torget, men som i vanlig ordning i denna stad, har fått ge vika för ett arkitektoriskt misstag.

Övertygad om att det finns i det närmsta oändliga skatter i detta filmarkiv, och jag ser verkligen fram mot fler klipp likt detta.

Martin
    Deltagare

Fler fina Saabbilder med UK som bakgrund
    http://filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=260

Saabs nya Saab 93 samt vinterbilder som får en att undra varför inget hänt på mer än 50 år när vintern kommer
    http://filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=367

mojje
    Deltagare

det verkar som att de fortfarande tillverkade 93or när filmen spelades in som man inte ville erkänna?
    13:23 in i filmen ser man en man montera motorn i en bil och bilen framför skymtas endast lite grann men visst är det 93ans lyktor på den?

ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

cljo
    Deltagare

Kolla in slutscenen noga. I bakgrunden till höger står en tvåfärgad Saab 95 – röd och vit! Man kan få geléknän för mindre.

Claes

rosso
    Deltagare

Jag såg den också Claes. Riktigt läckert.

Mvh Johan

hans h
    Deltagare

O, så läckert. Det ser ju ut som om de tillverkar min lilla blå. 🙂

Och visst verkar det vara ett bakljus till en 93:a som skymtar förbi. Kan det vara så att de avsiktligt filmade just i skarven mellan 93 och 96? Och sedan redigerade bort 93:orna?

Startar man de första 96:orna med dragstart? När försvann i så fall dragstarten? Jag trodde att den gjorde det med 96:an?

silis
    Deltagare

Hej! Min första bil en 96 -60 hade dragstart, Farsan hade en 96 -61 den hade start i nycken. M.V.H. Anders

andersson__
    Deltagare

Vita instrument knappar satt väl bara på dom tidiga 96orna med?

hans h
    Deltagare

Min lilla blå är en 61:a med blå panel, blå signalknapp och vita knappar precis som den i filmen (minus dragstarten). Jättesnyggt! 🙂

Min bil har chassinummer 122478 ifall någon kan tyda ut när bilen tillverkades.

m l norrkoping
    Deltagare

Hej

Höjdarfilm! Antar att den är inspelad vår/sommar 1960 för 96:an premiärvisades ju i februari 1960. Samtidigt tillverkades ju 93F som syns både i lackverkstan och på bandet (12:15 och 13:22). C:a 2000 93F tillverkades under våren 1960 tills delarna tog slut.
    Kul att se bilder inifråm Norrköpingsfabriken (6:10) där senare efter helikoptertillverkningen Saabon tillverkades 1964 – 1968.
    Jag missade den tvåfärgade 95:an vid första titten – tack Claes för tipset! 95:orna på fabriksplan vid 15:30 och den 2-färgade i slutscenen – magiskt!

Magnus Lindberg
    Norrköping

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng