Finns ens en bländarskiva?

Forum Modellspecifika forum OG900 Finns ens en bländarskiva?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-03-09 23:53.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #390458

    cx-t2
    Deltagare

    Hej!

    Som jag skrev i mitt krängningshämmarinlägg så har jag köpt en rätt plockad 2,1 -92. Den här har tändlägesgrejerna vid remskivan kvar och jag går ju i tankar att Trionic5-konvertera min T16 motor.

    Nu har jag googlat i 1,5 timma och det går bara runt.

    Om man skall göra konverteringen, är tändlägesgrejerna vid remskivan ens användbara? I vissa inlägg påstås det och i andra inte.

    Kan man, eller kan man inte, använda den där bländarskivan från -93 9000 turbo till det här? Finns ens någon bländarskiva (från Saab eller eftermarknad) till remskivan som fixar det här?

    Har ju sett i en tråd att svänghjulet frästs för tändläge. Verkar besvärligt. Vilka vägar finns?

    /Mattias

    #390459

    M.Broberg
    Deltagare

    Bländarskivan på 2.1 är inte samma som T5.5

    Vevaxelgivare på 2.1 är inte samma som T5,5

    HAR FÖR MIG att det går att fixa dit en T5.5 bländarskiva men att vevaxelgivaren är så stor att det inte går att få dit utan större modifikation.

    #390460

    cx-t2
    Deltagare

    Ok, då kan man lägga ner det då. Där besparade du mig mycket jobb till ingen nytta. Tack!

    Jahapp, så hur löser man då tändlägesgivareproblemet smidigast?

    /Mattias

    #390463

    M.Broberg
    Deltagare

    Jahapp, så hur löser man då tändlägesgivareproblemet smidigast?
    /Mattias

    skickar svänghjulet till en kille som fräser om det.

    det är rätt jävla smidigt, tar ingen extra plats och behöver inte justeras.

    #390482

    cx-t2
    Deltagare

    Ok, då är det alltså så.

    Kan du tänka dig att förmedla kontakten? Vi kan ju i så fall köra det över PM.

    /Mattias

    #390484

    minge
    Deltagare

    Hej. Om du kör T5.2 kan du använda 2.1 vevaxelgivare med T5.2 bländarskiva.

    #390680

    saabaero
    Deltagare

    Hej. Om du kör T5.2 kan du använda 2.1 vevaxelgivare med T5.2 bländarskiva.

    Precis så kan man göra.
    Man får dock ha i åtanke att T5.2 kabelhärva skiljer lite från T5.5 dock inte större skillnader än att det går att bygga om.
    En sak till, det finns inga original program för 2,0 motor till T5.2
    Se även upp med oljepumpshuset. Alla hus har inte skruvhålen för givaren borrade/gängade (gissar att T16 motorn saknar hålen). Själv tycker jag det känns lite scarry att borra i oljepumpshuset.

    Man kan sannolikt även modda bländarskivan i en vanlig fördelare till ”T5.2 style” och få det att fungera men det verkar bökigt när det finns färdiga delar 🙂

    För T5.5 bländarskiva finns det 2 välbeprövade lösningar.
    1. Fräsa svänghjulet
    2. Montera bländarskiva på remskivan och bygga fäste för givaren

    #391195

    minge
    Deltagare

    Motorvolymen är inget som ställer till det för Trionic, är ju inte optimalt men är heller inget problem då Trionic är väldigt adaptivt.

    Fördelen med T5.2 är ju att alla komponenter bara är att skruva dit utan modifieringar.

    Hålen för vevaxelgivaren finns även på senare t16 (91-93 iallafall)

    #391982

    cx-t2
    Deltagare

    Tack för er värdefulla input!

    För mig är det viktigt med ett någorlunda originalutseende. Att någon som öppnar huven med motorkunskaper, men inte av just Saab, tycker att det ser ganska original ut.

    Med den inställningen – väljer man 5.2 eller 5.5?

    /Mattias

    #391985

    M.Broberg
    Deltagare

    5,5 är bättre på alla punkter egentligen.

    vet ingen annan anledning till 5.2 än att det går att få dit med hyffsat originaldelar.

    sen att Trionic skulle anpassa sig mellan 2.3 och 2.0 är fel. Det är adaptivt men inte magiskt. Ju mer den måste adaptera desto mindre kan den korrigera vid spikning/temperaturökning osv.

    har PMat dig kontaktuppgifter ang svänghjulsfräsning.

    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av .
    #392037

    saabaero
    Deltagare

    Har hittills inte träffat någon som reagerat på den röda tändkassetten och ifrågasatt det och naturligtvis inte heller triggerhjulet och givaren på remskivan.
    Inte ens min ”favoritbesiktare” som kan mycket Saab har reagerat på detta. Däremot upptäckte han min 4vxl kokillåda och att jag har spak med stålkula 😀

    Det som folk brukar reagera på som ”inte original” är snarare färgglada silikonslangar, bamseturbos, bling-bling dump och lindade downpipes.

    #392341

    cx-t2
    Deltagare

    Ja, precis. Du beskrev nog ganska exakt vad jag inte vill ha där på slutet, saabaero.

    Jamen ok. Jag får fräsa svänghjulet. Det är ju faktiskt det mest diskreta också. Skall ju ha fatt i ett 5.5 system nu också…..

    Måste bli klar med utskrotningen av 2.1:an nu först. Sedan skall hjulupphängningen på mitt bygge. Därefter är det läge att skicka iväg svänghjul.

    Jag har en plan ✈

    /Mattias

    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng