Fjäder till oljepump

Forum / Övrigt / SSR / Fjäder till oljepump

Forum / Övrigt / SSR / Fjäder till oljepump

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 7, 2006 at 17:54 #14637

      Jah håller på att trimma min V4 motor till 1850cc och har fattat det som att jag behöver en annan fjäder till oljapumpen. Stämmer det?

      Vad är det jag ska ha för fjäder och vart får jag tag på en sådan?
      Är den lätt att byta?

      /Rikard

        augusti 7, 2006 at 18:38 #97358

        Ja, jag skulle höja oljetrycket lite.
        Vad man hittar annan fjäder är en bra fråga, kolla med Ström.

          augusti 7, 2006 at 22:53 #97359

          Jag köpte hårdare oljetrycksreduceringsfjäder av Ström för ca ett och ett halvt år sedan, kostade en hundring.

          Ströms Trimservice
          Viksängen
          TROLLHÄTTAN
          Telefon: 0520-19746

          Visst har du verkstadshandboken? Finns bild och beskrivning där. Fjädern sitter inuti oljepumpen, tror inte du har några problem att byta den.

            augusti 29, 2006 at 17:05 #97360

            Har försökt ringa till Ström några gånger nu, men det är ingen som svarar.

            Nån som vet när han har öppet och svarar i telefon?

            /Rikard

              augusti 30, 2006 at 10:46 #97361

              I følge Saabs sport og rallykatalog fra tidlig 70-tall framgår det at styvare fjäder gir høgre slitasje på mekanismen. Det foreskrives kontroll av de aktuella delar med et visst intervall. Vurder om du behöver detta til din gatebil ? Om du vill ha det, kan du köpa et nytt kit hos mej; kula, fjäder m.m.

                augusti 30, 2006 at 12:36 #97362

                Jag ringde Ström idag halv tre så nog verkar det öppet.

                  augusti 30, 2006 at 16:20 #97363

                  Okej, jag har bara haft möjlighet att ringa på fredag eftermiddagar, och då har han iallafall inte svarat.

                  Tigerhonda: hur mycket ska du ha för ditt kit?

                  Om jag behöver vet inte jag, men vad jag har förstått här på forumet så bör man ha det om man trimmar motorn.
                  Vad innebär den extra kontrollen av motorn om man har fjädern?

                  /Rikard

                    augusti 30, 2006 at 18:54 #97364

                    Lite historia från trimanvisningarna V4 november 1971


                    OLJEPUMP
                    Fjädern för reduceringsventilen byts mot kraftigare nr 1014. Kolven åtgärdas enligt följande:

                    a) Kolvens insida poleras för att reducera slitaget på fjädern.

                    b) Den yttre skarpa kanten mot kapseln bryts eller rundas av.

                    Trots poleringen av kolvens insida utsätts fjädern för slitage och bör bytas vid varje motorrenovering eller efter 15000 – 20000 km tävlingsmässig körning.

                    OBS! Fjädern för reduceringsventilen tillverkas sedan en tid tillbaka i ett högvärdigare material än förut. Från och med den 1 maj 1971 levereras endast detta utförande. Äldre fjädrar bör bytas i samband med motorrenovering. Oljetrycket vid varm motor med rallyfjäder ligger på 6 – 6,5 kp/cm2. När maxoljetrycket sjunker under ca 4 kp/cm2 bör orsaken till detta undersökas.

                    /B


                    Bengt Åkesson
                    bengt@akesson-motorsport.se
                    Facebook

                      september 1, 2006 at 19:52 #97365

                      Rikard, du har mail.

                        september 15, 2006 at 12:35 #97366

                        Har fortfarande inte fått tag på Ström…

                        Ni som har bytt, är det bara fjädern som ska bytas eller man bör byta fler delar?

                        Det går kanske att få tag på en fjäder från nån som säljer fjädrar? Är det isåfall någon som har uppgifterna på fjädern? Trådtjocklek, diameter, längd m.m.

                        Fjädern ingår inte i Saab Sportsats väl? För då har jag den kanske redan.

                        /Rikard

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.