Fjäder till oljepump
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-09-15 12:35 av rikard.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 7, 2006 at 22:53 #97359
Jag köpte hårdare oljetrycksreduceringsfjäder av Ström för ca ett och ett halvt år sedan, kostade en hundring.
Ströms Trimservice
Viksängen
TROLLHÄTTAN
Telefon: 0520-19746Visst har du verkstadshandboken? Finns bild och beskrivning där. Fjädern sitter inuti oljepumpen, tror inte du har några problem att byta den.
augusti 30, 2006 at 10:46 #97361I følge Saabs sport og rallykatalog fra tidlig 70-tall framgår det at styvare fjäder gir høgre slitasje på mekanismen. Det foreskrives kontroll av de aktuella delar med et visst intervall. Vurder om du behöver detta til din gatebil ? Om du vill ha det, kan du köpa et nytt kit hos mej; kula, fjäder m.m.
Okej, jag har bara haft möjlighet att ringa på fredag eftermiddagar, och då har han iallafall inte svarat.
Tigerhonda: hur mycket ska du ha för ditt kit?
Om jag behöver vet inte jag, men vad jag har förstått här på forumet så bör man ha det om man trimmar motorn.
Vad innebär den extra kontrollen av motorn om man har fjädern?/Rikard
augusti 30, 2006 at 18:54 #97364Lite historia från trimanvisningarna V4 november 1971
OLJEPUMP
Fjädern för reduceringsventilen byts mot kraftigare nr 1014. Kolven åtgärdas enligt följande:a) Kolvens insida poleras för att reducera slitaget på fjädern.
b) Den yttre skarpa kanten mot kapseln bryts eller rundas av.
Trots poleringen av kolvens insida utsätts fjädern för slitage och bör bytas vid varje motorrenovering eller efter 15000 – 20000 km tävlingsmässig körning.
OBS! Fjädern för reduceringsventilen tillverkas sedan en tid tillbaka i ett högvärdigare material än förut. Från och med den 1 maj 1971 levereras endast detta utförande. Äldre fjädrar bör bytas i samband med motorrenovering. Oljetrycket vid varm motor med rallyfjäder ligger på 6 – 6,5 kp/cm2. När maxoljetrycket sjunker under ca 4 kp/cm2 bör orsaken till detta undersökas.
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
FacebookHar fortfarande inte fått tag på Ström…
Ni som har bytt, är det bara fjädern som ska bytas eller man bör byta fler delar?
Det går kanske att få tag på en fjäder från nån som säljer fjädrar? Är det isåfall någon som har uppgifterna på fjädern? Trådtjocklek, diameter, längd m.m.
Fjädern ingår inte i Saab Sportsats väl? För då har jag den kanske redan.
/Rikard
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.