Fjäder till oljepump

Forum Övrigt SSR Fjäder till oljepump

  • Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-09-15 12:35 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14637
    rikard
    Deltagare

    Jah håller på att trimma min V4 motor till 1850cc och har fattat det som att jag behöver en annan fjäder till oljapumpen. Stämmer det?

    Vad är det jag ska ha för fjäder och vart får jag tag på en sådan?
    Är den lätt att byta?

    /Rikard

    #97358
    fuling
    Deltagare

    Ja, jag skulle höja oljetrycket lite.
    Vad man hittar annan fjäder är en bra fråga, kolla med Ström.

    #97359
    gammsaaben
    Deltagare

    Jag köpte hårdare oljetrycksreduceringsfjäder av Ström för ca ett och ett halvt år sedan, kostade en hundring.

    Ströms Trimservice
    Viksängen
    TROLLHÄTTAN
    Telefon: 0520-19746

    Visst har du verkstadshandboken? Finns bild och beskrivning där. Fjädern sitter inuti oljepumpen, tror inte du har några problem att byta den.

    #97360
    rikard
    Deltagare

    Har försökt ringa till Ström några gånger nu, men det är ingen som svarar.

    Nån som vet när han har öppet och svarar i telefon?

    /Rikard

    #97361
    tigerhonda_0
    Deltagare

    I følge Saabs sport og rallykatalog fra tidlig 70-tall framgår det at styvare fjäder gir høgre slitasje på mekanismen. Det foreskrives kontroll av de aktuella delar med et visst intervall. Vurder om du behöver detta til din gatebil ? Om du vill ha det, kan du köpa et nytt kit hos mej; kula, fjäder m.m.

    #97362
    gammsaaben
    Deltagare

    Jag ringde Ström idag halv tre så nog verkar det öppet.

    #97363
    rikard
    Deltagare

    Okej, jag har bara haft möjlighet att ringa på fredag eftermiddagar, och då har han iallafall inte svarat.

    Tigerhonda: hur mycket ska du ha för ditt kit?

    Om jag behöver vet inte jag, men vad jag har förstått här på forumet så bör man ha det om man trimmar motorn.
    Vad innebär den extra kontrollen av motorn om man har fjädern?

    /Rikard

    #97364
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Lite historia från trimanvisningarna V4 november 1971


    OLJEPUMP
    Fjädern för reduceringsventilen byts mot kraftigare nr 1014. Kolven åtgärdas enligt följande:

    a) Kolvens insida poleras för att reducera slitaget på fjädern.

    b) Den yttre skarpa kanten mot kapseln bryts eller rundas av.

    Trots poleringen av kolvens insida utsätts fjädern för slitage och bör bytas vid varje motorrenovering eller efter 15000 – 20000 km tävlingsmässig körning.

    OBS! Fjädern för reduceringsventilen tillverkas sedan en tid tillbaka i ett högvärdigare material än förut. Från och med den 1 maj 1971 levereras endast detta utförande. Äldre fjädrar bör bytas i samband med motorrenovering. Oljetrycket vid varm motor med rallyfjäder ligger på 6 – 6,5 kp/cm2. När maxoljetrycket sjunker under ca 4 kp/cm2 bör orsaken till detta undersökas.

    /B

    #97365
    tigerhonda_0
    Deltagare

    Rikard, du har mail.

    #97366
    rikard
    Deltagare

    Har fortfarande inte fått tag på Ström…

    Ni som har bytt, är det bara fjädern som ska bytas eller man bör byta fler delar?

    Det går kanske att få tag på en fjäder från nån som säljer fjädrar? Är det isåfall någon som har uppgifterna på fjädern? Trådtjocklek, diameter, längd m.m.

    Fjädern ingår inte i Saab Sportsats väl? För då har jag den kanske redan.

    /Rikard

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng