Fjädrar å dämpare på 99:an

Forum Övrigt SSR Fjädrar å dämpare på 99:an

Detta ämne innehåller 11 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-03-31 22:30.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12428

    dodgeboy
    Deltagare

    Hejsan

    Jag har ett litet problem som jag hoppas nån därute kan hjälpa mig med.
    Det är så att jag har en 99-71 som jag tänkte fixa lite bättre väghållning på och skulle handla en sats med sänkfjädrar, men enligt min lokala handlares listor så finns det bara från 73-.
    Vad är det som skiljer 71:ans från 73:ans? Kan det passa ändå tro?

    Tänkte också köpa gasdämpare men orginal är det bara olja fram men det går att få tag på sachs gasdämpare folkrace eller rallycross. Nån som vet om det är jättestor skillnad på dom i hårdhet? Rallycross kanske blir för hårt för vanlig gatkörning…?

    Tacksam för svar.

    #85860

    chriss
    Deltagare

    Ingen aning om vad som skiljer tyvärr men har du tittat på http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_stotdampare.shtml

    http://www.speedparts.se eller så kanske du kan hitta ”coilovers” stötdämpare med fjädern inbyggd…

    #85861

    mikael_h
    Deltagare

    Den nedre fjäderskålen fram är pivotlagrad 73- och fjäderlängden därmed aningen kortare, men det går säkert bra att använda sänkningssatsen på en 71 ändå.

    Mvh Mikael H.

    #85862

    dodgeboy
    Deltagare

    Åkej..pivotlager? Ska kika lite på min bil å försöka lista ut vad du menar.

    #85863

    mikael_h
    Deltagare
    #85864

    anonymous
    Deltagare

    Har gjort ett liknande ingrepp på min 99 -71 och det krävs en del modifieringar innan det går. Du måste byta den övre länkarmen till en med pivotlager (motor måste tas ur för att byta länkarmen) och sedan måste du kapa lite i genomslagsgummit. Du måste dra ihop den nya fjädern maximalt för att få in den och när du sänker ner bilen är den något högre än den var innan!!!! Övre fjäderfästet är nämligen ”lägre” än på de nyare modellerna, sorry. Mycket jobb till ingen nytta! Tyvärr går det inte att kapa sänkningsfjädrarna heller för då blir de så korta att de kan trilla ur om bilen fjädrar ut. Lösningen är att kapa fjädrar från en 900 turbo lämpligt mycket, dock så kräver även det att du gör alla tidigare beskrivna modifieringar med länkarmarna.
    KYB gör gasdämpare till saab 99, de har t.o.m olika varianter och du kan köpa dem hos MECA. Om de är otrevliga så åk till Mekonomen och be dem beställa dem av forna Perssons OBS VIKTIGT!!!!!
    En folkracedämpare är dyr och alltför hård för normal användning.

    #85865

    dodgeboy
    Deltagare

    Åkej…Tack så jättemycket! nu fattar jag precis hur det ligger till. Man lär sig nåt nytt varje dag
    Får se om jag orkar byta länkarm å så…

    #85866

    dodgeboy
    Deltagare

    Javisst ja…skulle fråga om nån vet vad som skiljer stötdämparna åt fr.o.m 78 bak på 99:an?? Att dom blev lika som 900:an har jag luskat ut…men har ingen sån att jämföra med

    #85867

    hans s.
    Deltagare

    Oups, där hadde jag tur att jag bara börjat plocka isär och inte beställt delar än!
    Efter att ha kollat bilder och gämfört med mina två -71or har jag bara kunnat se skillnader i utförandet av genomslagsgummit, tidiga verkar ha ett svetsat ”Torn” där gummit är fastskruvat medan nyare verkar ha ett ”torn” som hålls fast av fjädern med fastvulkat gummi. Jag har inte kunnat uppfatta någon skillnad i höjd där fjädern ligger ann. Jag kollade tom en saab 90 på en parkeringsplats i morse och kunde inte se någon skillnad utifrån mot min minnesbild av 71orna.
    Nu blir det att åka till skroten och mäta om det inte är någon här som kan mäta höjden mellan nedre kanten för drivaxelhålet och övre yttre (och ev övre innre) annliggningsytan för fjädern på en 99 med privotlagrad fjäder. Hittar någon nån annan bra referens att mäta från så är det OK.
    Tur att man läser sådant här och kan lära av andras problem!

    #85868

    anders dahl
    Deltagare

    Menar du skillnaden mellan årsmodellerna 69-78 jämfört med 79-84 så har den tidigare versionen pinne uppe och nere medan den senare har pinne uppe och ring nere.

    #85869

    anonymous
    Deltagare

    Jag kan ha fel angående höjden på övre fjäderfästet men min bil blev ej lägre med sänkningsfjädrarna fram. Bifogar en bild på vilken skillnad det var på höjderna.
    Från vänster: sänkningsfjäder, kapad 900 turbofjäder, 900 turbofjäder och längst till höger fjäder från 99 -71.

    #85870

    fuling
    Deltagare

    Hmm jag blir knäpp varje gång jag hör uttrycket sänkfjädrar, får en så där äcklig blingbling frossa.
    Kapmaskinen är den billigaste lösingen om bara det är sänkning man är ute efter.

    Skall man därimot ha väghålling så gäller det att hitta lagom hårda fjädrar, allså med rätt fjäderkonst. I normalfall ser bilfjäderleverantöer ut som fågelhoklar när man frågar efter fjäderkonstanten
    Hur många vet vad deras fjädar har för fjäderkonstant?
    En std bil är avfjädrad till ca 1Hz egenfrikvens, en gatsport bil ca 1,5Hz.
    Ca 2-2,5Hz är ca lagom för en lekbil där konforten är av underordnad betydelse.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng