Fläktrem

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 1, 2008 at 06:39 #18186

      Nån som vet längden på fläktremmen på 2t 65-66

        juli 1, 2008 at 10:11 #123487

        den ska vara 1025 lång, alltså lika som V4 67-68 nånting

          juli 1, 2008 at 20:43 #123514

          tack för hjälpen

            januari 9, 2009 at 17:33 #133288

            vad är längden på fläktremmen till 2t -62:an? Finns det någon kompatibel fläktrem från annan årsmodell eller bilmärke att köpa?

              januari 9, 2009 at 17:56 #133291

              vet inte exaxt längd, men jag hittade en “industri” rem: Optibelt-sk SPZ 1137 LW som passar utmärkt på min 62/63:a om det kan vara till någon hjälp….

                januari 9, 2009 at 18:24 #133292
                tthåkan wrote:
                vet inte exaxt längd, men jag hittade en “industri” rem: Optibelt-sk SPZ 1137 LW som passar utmärkt på min 62/63:a om det kan vara till någon hjälp….

                Ok. låter bra. Vet du var man kan hitta den? Google hittade inget vettigt…

                  januari 9, 2009 at 18:41 #133295

                  10×1150 ska det va…

                    april 7, 2009 at 13:39 #138356

                    Lyfter tråden lite.
                    Är det skillnad på fläktremmen mellan 63 och 64 års modeller? 64 kom ju generatorfästet med de längre byglarna, vilket innebär att generatorn hamnar längre ut ifrån motorblocket. Skulle montera en fläktrem som det stod skulle passa Saab 1960-1964, men den räcker inte runt (har den senare typen av generatorfäste). Vad kör ni med för rem när ni har de längre byglarna på fästet? Fars 62a har de kortare byglarna och där passade remmen utan problem.

                      april 7, 2009 at 13:54 #138358

                      Tips; När jag söker fläkrem till en bil som inte finns i några listor eller när ingen originlarem finns som biltillbehörsfirman kan mäta på. Då sätter jag generatorn i “mittenläge” och klipper av en längre rem som jag lägger runt alla hjul. Ändarna lägger jag omlott, spänner remmen så hårt jag kan och klipper av bägge ändarna jäms med. Nu har jag en någorlunda rätt längd på remmen och kan enkelt mäta fram längden på verkstadsbänken eller i bilbutiken. Glöm inte att kolla bredden på remskivorna, remmen får INTE bottna och det kollar du stänklätt med en avklippt rem som du bara lägger i spåret och kikar framför.

                        april 7, 2009 at 16:51 #138365

                        64 har remmen ett annat artikelnr, så skiljer gör det nog, vet dock inte längden…

                          april 8, 2009 at 07:06 #138383

                          enligt katalogen finns det tre olika remmar 71 36 575, den är till de tidiga och är 9,5×1150, sen kom 78 63 129 och den är till gummiupphängd generator, längd okänd. Sen kom 73 10 535 på långnosen med vattenpump och den är 9,5×1025
                          Den som vet längden på mellanmodellen kan ju låta oss ovetandes veta.

                            april 8, 2009 at 18:28 #138415

                            9,5X1150

                              april 8, 2009 at 19:21 #138424
                              Fredrik wrote:
                              9,5X1150

                              men två olika reservdelsnummer kan ju rimligen inte ha samma längd?

                                april 9, 2009 at 07:54 #138454

                                Nummerändrat!

                                /Fredrik

                                  april 9, 2009 at 08:05 #138456
                                  Hotrodder wrote:
                                  Tips; När jag söker fläkrem till en bil som inte finns i några listor eller när ingen originlarem finns som biltillbehörsfirman kan mäta på. Då sätter jag generatorn i “mittenläge” och klipper av en längre rem som jag lägger runt alla hjul. Ändarna lägger jag omlott, spänner remmen så hårt jag kan och klipper av bägge ändarna jäms med. Nu har jag en någorlunda rätt längd på remmen och kan enkelt mäta fram längden på verkstadsbänken eller i bilbutiken. Glöm inte att kolla bredden på remskivorna, remmen får INTE bottna och det kollar du stänklätt med en avklippt rem som du bara lägger i spåret och kikar framför.

                                  Bra tips!
                                  Ett litet tillägg när man kollar om remmen bottnar måste man tänka sig för lite.
                                  Är remskivan eller remmen sliten?
                                  Har remmen och skivan samma profil?
                                  Framförallt om man tar en helt annan rem finns alltid risken att den kommer från grannens skördetröska eller nån annan mackapär med helt annan remprofil

                                  Nummerändring på en rem kan t.ex. komma av att det blivit en tandad rem

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.