- Detta ämne har 12 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-28 13:21 av .
- FörfattareInlägg
- 7 augusti, 2009 kl. 10:49 #20568
xpniklas
DeltagareHej
Min Solex 32/32 ”kokar” över när motorn är varmkörd och man stannar motorn. Den har varit seg att få igång vid varm motor och då den skall igång strax efter ett stopp.
Jag tog bort luftrenaren då motorn var varm och då såg jag att det ”kokade” bränsle ur både emulsionsrör och munstycken på primär venturit.
Någon som vet vad detta kan bero på och har några tips för åtgärd?
MVH XP-Niklas
7 augusti, 2009 kl. 11:34 #143714urban
DeltagareKanske måste vara en värmeisolerande bricka mellan förgasare och insug för att inte värmen skall sprida sig upp i förgasaren.
7 augusti, 2009 kl. 11:36 #143715lars-erik
DeltagareHar för mig att man brukar ha ett isolerande mellanlägg av material som ej leder värme bra mellan förgasaren och insugningsröret.
7 augusti, 2009 kl. 22:43 #143738matthias r
DeltagareTror mer på en igensatt eller defekt nålventil. Små smutspartiklar som kommit in i den kan göra att den fastnar i öppet läge.
9 augusti, 2009 kl. 17:33 #143789xpniklas
DeltagareOrginal plattan som värmeisolerar sitter där.
Skall kolla nålventilen när jag bestyckar om för den moderna soppan.
MVH Niklas
9 augusti, 2009 kl. 19:07 #143791lars-erik
DeltagareJa då tror jag på Matthias förslag eller att flottörnivån är för hög.
9 augusti, 2009 kl. 23:16 #143798fuling
DeltagareDetta är en klassiker, finns en enkel lösing.
Bara man läser på rätt ställe.10 augusti, 2009 kl. 06:00 #143799fredrik
DeltagareJa jag gav upp & bytte till en ny Weber 32/36DGV! Det blev en ny bil direkt!!
Det kan vara Mkt svårt att få fart på solexen när den väl har börjat jävlas!
/Fredrik
10 augusti, 2009 kl. 11:16 #143806lennwac
DeltagareHar samma problem som trådstartaren. Har nyinköpt V4 -77 med tvåport och automatchoke som flödar över när den blir varm. Massor med bensin flödar ner i insuget! Enormt svårstartad när detta inträffar. Har använt sökfunktionen och sökt i gamla trådar men hittar inte ”Detta är en klassiker, finns en enkel lösing.” som någon i tråden föreslog. Har någon ett tips på vart man kan hitta infon? Tack på förhand.
13 augusti, 2009 kl. 12:43 #143935xpniklas
Deltagarehej Fuling
Bevisligen så har flera haft detta problem.
Du kanske kan berätta var vi kan hitta denna info, om du nu inte har ätit för mycket musselsoppa på sistonde 🙂 eller är det bara en västkust speciallitet 😉
MVH XP-Niklas
13 augusti, 2009 kl. 14:48 #143945stefan w
DeltagareJag har haft samma trubbel. Såg t.o.m. att det kokade i bränslefiltret mellan pump och förgasare. Sen jag bytt bränslepumpen till en äldre av den delbara skruvade typen från en -70 så är problemet borta.
13 augusti, 2009 kl. 15:47 #143953fuling
Deltagarexpniklas:
Du gör vad du vill med din fakta infromation och jag gör lika med min.
Att musslor är en västkusts spesialitet VET jag redan 😉28 december, 2009 kl. 13:21 #150294xpniklas
DeltagareHej Alla
Lyfte på locket på min förgasare ett antal gånger igår kväll för att försöka utröna felet då den blivit mycket jobbig att köra då förgasaren flödar över på tomgång hela tiden.
Hittade till slut att den vita plastflärpen som är intryckt i flottören hade flyttat på sig framåt från flottörlagringen.
Detta gjorde att flotören hakade upp sig på flottörhuset eller huvudmunstycket, svårt att saga vad.
Efter att ha ändrat läge på plastflärpen 2mm framåt i färdriktingen så fungerar förgasaren perfekt igen 🙂
Någon som har liknande erfarenhet?
Någon som vet var denna plastflärp har för funktion?
MVH XP-Niklas
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.