Flödande Solex 32/32

Forum Övrigt Allmänt Flödande Solex 32/32

• Detta ämne har 12 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-28 13:21 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    xpniklas
    Deltagare

Hej

Min Solex 32/32 ”kokar” över när motorn är varmkörd och man stannar motorn. Den har varit seg att få igång vid varm motor och då den skall igång strax efter ett stopp.

Jag tog bort luftrenaren då motorn var varm och då såg jag att det ”kokade” bränsle ur både emulsionsrör och munstycken på primär venturit.

Någon som vet vad detta kan bero på och har några tips för åtgärd?

MVH XP-Niklas

urban
    Deltagare

Kanske måste vara en värmeisolerande bricka mellan förgasare och insug för att inte värmen skall sprida sig upp i förgasaren.

lars-erik
    Deltagare

Har för mig att man brukar ha ett isolerande mellanlägg av material som ej leder värme bra mellan förgasaren och insugningsröret.

matthias r
    Deltagare

Tror mer på en igensatt eller defekt nålventil. Små smutspartiklar som kommit in i den kan göra att den fastnar i öppet läge.

xpniklas
    Deltagare

Orginal plattan som värmeisolerar sitter där.

Skall kolla nålventilen när jag bestyckar om för den moderna soppan.

MVH Niklas

lars-erik
    Deltagare

Ja då tror jag på Matthias förslag eller att flottörnivån är för hög.

fuling
    Deltagare

Detta är en klassiker, finns en enkel lösing.
    Bara man läser på rätt ställe.

fredrik
    Deltagare

Ja jag gav upp & bytte till en ny Weber 32/36DGV! Det blev en ny bil direkt!!

Det kan vara Mkt svårt att få fart på solexen när den väl har börjat jävlas!

/Fredrik

lennwac
    Deltagare

Har samma problem som trådstartaren. Har nyinköpt V4 -77 med tvåport och automatchoke som flödar över när den blir varm. Massor med bensin flödar ner i insuget! Enormt svårstartad när detta inträffar. Har använt sökfunktionen och sökt i gamla trådar men hittar inte ”Detta är en klassiker, finns en enkel lösing.” som någon i tråden föreslog. Har någon ett tips på vart man kan hitta infon? Tack på förhand.

xpniklas
    Deltagare

hej Fuling

Bevisligen så har flera haft detta problem.

Du kanske kan berätta var vi kan hitta denna info, om du nu inte har ätit för mycket musselsoppa på sistonde 🙂 eller är det bara en västkust speciallitet 😉

MVH XP-Niklas

stefan w
    Deltagare

Jag har haft samma trubbel. Såg t.o.m. att det kokade i bränslefiltret mellan pump och förgasare. Sen jag bytt bränslepumpen till en äldre av den delbara skruvade typen från en -70 så är problemet borta.

fuling
    Deltagare

xpniklas:
    Du gör vad du vill med din fakta infromation och jag gör lika med min.
    Att musslor är en västkusts spesialitet VET jag redan 😉

xpniklas
    Deltagare

Hej Alla

Lyfte på locket på min förgasare ett antal gånger igår kväll för att försöka utröna felet då den blivit mycket jobbig att köra då förgasaren flödar över på tomgång hela tiden.

Hittade till slut att den vita plastflärpen som är intryckt i flottören hade flyttat på sig framåt från flottörlagringen.

Detta gjorde att flotören hakade upp sig på flottörhuset eller huvudmunstycket, svårt att saga vad.

Efter att ha ändrat läge på plastflärpen 2mm framåt i färdriktingen så fungerar förgasaren perfekt igen 🙂

Någon som har liknande erfarenhet?

Någon som vet var denna plastflärp har för funktion?

MVH XP-Niklas

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng