Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › ford 2,0 v4
- Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2007-01-11 21:51 av .
- FörfattareInlägg
- 8 januari, 2007 kl. 20:24 #15382
v4knas
DeltagareHej undrar om någon känner till något om fords 2,0 l v4 om dessa passar på saabens låda direkt eller om man behöver adapter platta . har själv en 95:a-76 mvh jonte
8 januari, 2007 kl. 21:20 #101704urban
DeltagareDe tysk tillverkade motorerna passar direkt de engelska passar ej.
8 januari, 2007 kl. 21:32 #101706Simon
DeltagareÄr det lätt att få tag på en tysktillverkad motor då?
Simon
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92
Saab 9-5 Aero SC -059 januari, 2007 kl. 09:57 #101720gammsaaben
DeltagareSom jag minns det är 2.0L-motorn tyngre än V6:an som passar direkt på V4-lådan. Nåt att tänka på i så fall.
Hm, finns det ens tysktillverkade 2.0L V4-motorer? Är inte alla Essex och engelsktillverkade?
9 januari, 2007 kl. 10:04 #101721stefan
Deltagarede tyska två liters är V6or allihop om jag inte är ute och cyklar.
9 januari, 2007 kl. 11:07 #101723hotrodder
DeltagareStefan wrote:de tyska två liters är V6or allihop om jag inte är ute och cyklar.Tror oxå det, har haft gänget med Transiter både med V-4´or å sexor. 2,0liters V-4´an ser helt annorlunda ut än den som sitter i Saabarna. Den bygger på ett annat block är högre och har inte ens unsen av en likhet mot den Tyska diton. Längre tillbaka så var det en allmän missuppfattning att det blev ”såå bra och det bara var att montera ner en tvåliters V-4´a i Saabarna. Fler än en fick jag visa hur 2,0l maskinen verkligen såg ut men likt förbaskat hävdade en del den bara var att flytta över.
Största V-4´an som passar rakt ner i en Saab är den som sitter i Ford 17M (tillverkades fram till -72) Då blir det bra.. haft och gjort det motorbytet flera gånger.
Överkurs: Alla Fords V-sexor passar mot Saabens låda (2,0 2,3 2,6 2,8) däremot INTE 3,0 som fanns i bla. Granada. Den maskin har ett eget block men passar däremot då mot bla. amerikanska Fords ”lilla” c-4 automat.
9 januari, 2007 kl. 11:20 #101725stefan
Deltagaresom en fotnot så hör 2.0 och 3.0 motorn till samma engelska Essex familj.
9 januari, 2007 kl. 11:51 #101731stefan2
DeltagareInga delar alls i dessa felaktiga V4:or som kan användas (Lösa foder eller så?)
9 januari, 2007 kl. 14:06 #101734stefan
Deltagarenäe de är olika precis som om du skulle jämföra en Ford motor med en Toyota…….
9 januari, 2007 kl. 21:51 #101762stefan2
DeltagareOk har bara sett en på bild och vid en snabb blick så är dom ju snarlika 🙂
Men då vet jag ju!11 januari, 2007 kl. 21:21 #101841pettersson
DeltagareI boken ”Bilarna de första 40åren” sidan 96-97 går det att läsa att v4:an ursprungligen konstruerades i USA och testades i ett 20-tal SAAB 96. Hur är det med de raka 2,0 fyror som sitter i bland annat sierra och scorpio, passar dom mot v4.ans växellåda?
11 januari, 2007 kl. 21:38 #101845john asplund
DeltagareVisst var det projektet Cardinal som sedemera blev tyska Taunus 12M som V4an konstruerades för eller är jag helt ute och cyklar?
11 januari, 2007 kl. 21:51 #101847pettersson
DeltagareCardinal var ett Amerikansk projekt som övergavs till förmån för Cortina och Taunus enligt boken. För övrigt finns några intressanta 2-takts v4:or på sidan 96
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.