ford 2,0 v4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 ford 2,0 v4

Detta ämne innehåller 12 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-11 21:51.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15382

    v4knas
    Deltagare

    Hej undrar om någon känner till något om fords 2,0 l v4 om dessa passar på saabens låda direkt eller om man behöver adapter platta . har själv en 95:a-76 mvh jonte

    #101704

    urban
    Deltagare

    De tysk tillverkade motorerna passar direkt de engelska passar ej.

    #101706

    Simon
    Deltagare

    Är det lätt att få tag på en tysktillverkad motor då?

    Simon

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #101720

    gammsaaben
    Deltagare

    Som jag minns det är 2.0L-motorn tyngre än V6:an som passar direkt på V4-lådan. Nåt att tänka på i så fall.

    Hm, finns det ens tysktillverkade 2.0L V4-motorer? Är inte alla Essex och engelsktillverkade?

    #101721

    stefan
    Deltagare

    de tyska två liters är V6or allihop om jag inte är ute och cyklar.

    #101723

    hotrodder
    Deltagare
    Stefan wrote:
    de tyska två liters är V6or allihop om jag inte är ute och cyklar.

    Tror oxå det, har haft gänget med Transiter både med V-4´or å sexor. 2,0liters V-4´an ser helt annorlunda ut än den som sitter i Saabarna. Den bygger på ett annat block är högre och har inte ens unsen av en likhet mot den Tyska diton. Längre tillbaka så var det en allmän missuppfattning att det blev ”såå bra och det bara var att montera ner en tvåliters V-4´a i Saabarna. Fler än en fick jag visa hur 2,0l maskinen verkligen såg ut men likt förbaskat hävdade en del den bara var att flytta över.

    Största V-4´an som passar rakt ner i en Saab är den som sitter i Ford 17M (tillverkades fram till -72) Då blir det bra.. haft och gjort det motorbytet flera gånger.

    Överkurs: Alla Fords V-sexor passar mot Saabens låda (2,0 2,3 2,6 2,8) däremot INTE 3,0 som fanns i bla. Granada. Den maskin har ett eget block men passar däremot då mot bla. amerikanska Fords ”lilla” c-4 automat.

    #101725

    stefan
    Deltagare

    som en fotnot så hör 2.0 och 3.0 motorn till samma engelska Essex familj.

    #101731

    stefan2
    Deltagare

    Inga delar alls i dessa felaktiga V4:or som kan användas (Lösa foder eller så?)

    #101734

    stefan
    Deltagare

    näe de är olika precis som om du skulle jämföra en Ford motor med en Toyota…….

    #101762

    stefan2
    Deltagare

    Ok har bara sett en på bild och vid en snabb blick så är dom ju snarlika 🙂
    Men då vet jag ju!

    #101841

    pettersson
    Deltagare

    I boken ”Bilarna de första 40åren” sidan 96-97 går det att läsa att v4:an ursprungligen konstruerades i USA och testades i ett 20-tal SAAB 96. Hur är det med de raka 2,0 fyror som sitter i bland annat sierra och scorpio, passar dom mot v4.ans växellåda?

    #101845

    john asplund
    Deltagare

    Visst var det projektet Cardinal som sedemera blev tyska Taunus 12M som V4an konstruerades för eller är jag helt ute och cyklar?

    #101847

    pettersson
    Deltagare

    Cardinal var ett Amerikansk projekt som övergavs till förmån för Cortina och Taunus enligt boken. För övrigt finns några intressanta 2-takts v4:or på sidan 96

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng