Fördelare for bruk med stående innsug og Weber DCNF på V4
- Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2017-12-01 20:21 av alex b.
-
FörfattareInlägg
-
Fikk for mange år siden mye god hjelp fra flere av dere da jeg skulle bruke en trimmet V4 fra en Saab i min Ford 15M RS. Stor takk for det!
Har lenge hatt et innsug for stående forgassere liggende, og to Weber DCNF, som jeg gjerne skulle hatt på motoren. Problemet er at min Ford fordeler er alt for stor, slik at det ikke er noen mulighet til å få montert forgasserene – den nærmeste forgasseren kolliderer med fordelerlokket lenge før forgasseren er på rett plass uansett hvilken vei man snur forgasseren.
Hvordan ble dette løst på Saab? En fordeler som er mye mindre i diameter enn min originale Bosch/Ford? Eller en veldig høy fordeler?Attachments:
Jag gjort: (std fördelare)
1. Platta mellan förgasare och insug. Man får kapa ur lite i plattan för att fördelarlockat skall gå dit.
2. Ta bort chockmekanisem och täckplåtar i stället.(se bilder)
3. En luftskruv kapas och låses med en mutter. (se bilder) (tyvärr syns det dåligt på bilden)- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av fuling.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av fuling.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av fuling.
Attachments:
Dessa insug gjordes för Solex eller Weber, det är inte samma hålbild för fästskruvarna till dessa förgasare.
Har det suttit Solex på insuget måste du svetsa skruvhålen och borra nya.
Weberförgasarna har chokeanordningen kvar så jag antar att dom aldrig suttit på det insuget.
Om det går för luftfilter och annat så tror jag en förlängd fördelare så du slipper kapa luftskruven är bästa lösningen.
Har haft ett sådant insug med Webrar för många år sedan, för att justera luftskruven kapade jag hål i fördelarlocket,
efter justering byttes locket till ett helt.MatsTusen takk for raske svar alle sammen! 🙂
Bilen står til lakkering i Sverige, og min trivelige mekaniker Janne skulle bytte innsug og forgassere når motoren skulle tilbake på plass, men det viste seg altså å være litt mer komplisert enn først tenkt.
Så da er det altså enten platta eller förlängd fördelare som gjelder… Det er dårligere plass under huven på min Ford enn på 96, så da må det eventuelt bli en liten scoop…Måtte le når jeg leste om din geniale løsning med luftskruven Mats! Minner meg om en 1,5 l V4 i en -66 Ford 12M TS jeg kjørte for mange år siden, der vippearmen/ventilstyringen til sylinder 4 etterhvert fikk for lite olje. Løsningen ble å borre et hull i toppdekselet og sprute inn litt ekstra olje der når det begynte å tikke høyt. Det holdt faktisk i rundt 10 minutter av gangen, så det ble kun èn rask stopp på vei til jobb, og èn på vei hjem 😀
Kom på en sak till.
Den bakre förgasarens främre hål på vänster sida måste kapas ur.
Det skruvhålet sitter inte rätt i insuget för att passa till förgasaren (52×85)
Mät på insuget hur mycket den skruven sitter fel.
Jag gissar 3,5mm.
Varför hålet sitter fel i insuget syns på bilden.Bra att veta innan man börjar göra plattor
- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av fuling.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av fuling.
Attachments:
november 23, 2017 at 22:33 #438370På min rallybil räckte det att plana/fila av plasten på fördelarlocket….
?Förlängda fördelare är dyra och sällsynta men väldigt enkel teknik.
En bra mekanisk verkstad måste kunna göra en förlängningssats, då kan du få den längd du önskar.
Med en tunn värmeisolering under förgasaren kanske du kan få upp fördelaren så högt att luftskruven inte behöver kapas,
då får du fjädern kvar och kan justera skruven enkelt.MatsMats (tumme upp)
Låsmutter/kontramutter kanske är overkill…………….
Men mutteren går dit, gör ingen skada typ.Det vikiga är att luftskruven behöver kapas om std fördelare används som jag ser det.
Fel???Kapa i fölrdelarlock eller förhöjjing, om det äns behövs på alla insug, känns mer som en smaksak.
Eller?- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av fuling.
Kanskje det altså er mulig å få den på plass med kappet lufteskrue, fjernet choke-mekanisme, litt filing her og der, men med lavere platta enn du har Johan… Det hadde i så fall kanskje spart Janne for jobben og meg for pengene med scoop.
Om ikke mutteren på luftskruven får plass så går vel det greit, hvis motoren ikke går helt som den skal så blir jo da luftskruven det første sted å sjekke.Takk for tips om den bakre förgasarens främre hål på vänster sida Johan, lurte litt på det der…
Har et godt mekanisk verksted her i nærheten faktisk, så å få laget en förlangningssats er jo helt klart en mulighet – god idè Mats.
Veldig bra med god hjelp gutter! En eller annen løsning finner man jo på etterhvert, men det er fint å slippe ”å finne opp hjulet på nytt” når det finnes folk som dere som allerede har erfaring med problemet!
If you don’t care too much about about being visually vintage with a dizzy, cut out the whole thing and convert to something more modern like Megajolt or (even more modern) Nodiz. Here’s the link to my Megajoltp project: http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topic.asp?TOPIC_ID=3795&SearchTerms=Megajolt. When you Google on ”Saab v4 Megajolt” you’ll find some extra links and pictures, also some pictures that don’t show in the linked article anymore.
Of course you need the lower part of the dizzy to keep the oilpump going, but when you saw off the top part you get enough room for the rear carb.
'75 96; very long-term project
'83 99; after 12 years of use gone to donor heaven
'94 9000 Aero; after 12 years of use about to be donor
'02 9-5 Aero; daily family driver
'96 9000 Aero; pappa's daily driver -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.