Föredömlig yrkeschaufför?

Forum Övrigt Off Topic Föredömlig yrkeschaufför?

Detta ämne innehåller 36 svar, har 16 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-28 21:41.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34091

    @aero16v wrote:

    Jo, men någon måste ju ”bjuda in” till blixtlåsprincipen vilket dom som kör i vänsterfilen gör. Det är enligt min mening idioti att alla ska lägga sig i en lång kö i högerfältet. Om man söker vidare på internet så har bla polisen och MHRF gått ut och förespråkat att blixtlåsprincipen ska tillämpas precis innan filerna går ihop till en.

    Även trafikskolorna lär ut detta!

    Jag menar inte att lastbilschauffören gjorde rätt eller att det är något fel med blixtlåsprincipen.

    Jag menar bara att om man har en flaskhals så är det ju den som flödet får rätta sig efter oavsett hur många filer det finns.

    Exempel: Tänk att du har en tratt där hålets diameter är 1 cm och ett rör med en diameter på 1 cm, du häller vatten i båda. Rinner vattnet fortare genom tratten?

    #34106

    Dicst
    Deltagare

    http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=927169&target=_blank

    Kör med fullastad bil och nära överlastad biltrailer 180 mil genom Polen, så får ni perspektiv på tillvaron.

    #34112

    rally
    Deltagare

    Fast i Polen är de snälla & släpper in en när man kommer. Körde du 180mil när du var där så måste du ha varit runt på en massa konstiga ställen????? :ROLF :CH :ROLF Normalt är det C:a 70mil tvärsigenom Polen så är man i Tjeckien.

    Hur som helst så förstår jag Martins irritation! Har själv varit med om detta när jag passerade Norrköping i somras. över 1km innan hindret så ligger en långtradare mitt vägen & sicksackar lätt så att ingen kommer förbi. Framför honom är det en lucka till framförvarande bil på C:a 2-300meter.
    Har själv CE körkort samt de flesta utbildningar man kan gå inom detta ämne samt en sambo som har varit trafiklärare & en sak är säker det är att om en Polis skulle observera detta så får lastbilschauffören körkortet indraget!

    Aero 16V har helt rätt.

    Själv släpper jag alltid in enligt blixtlås principen men det är många som inte gör det utav någon anledning & därför har vi orimligt långa köer på på många ställen.

    En liten observation är att det verkar extra svårt att släppa in någon ju dyrare bil man har, För Taxichaufförer (Obs ej menat mot Anders Dahl), Eller ej har svensk härkomst. Detta är observerat under mina C:a 8000mil om året sedan snart 25år tillbaka.
    Hoppas nu inte att någon tog illa upp.

    /Fredrik

    #34113

    Dicst
    Deltagare

    @rally wrote:

    Körde du 180mil när du var där så måste du ha varit runt på en massa konstiga ställen????? :ROLF :CH :ROLF Normalt är det C:a 70mil tvärsigenom Polen så är man i Tjeckien.

    Ja, men jag har varit där flera gånger. Dessutom tog jag en extra lång rutt på vägen hem bara för att Lars Mårtensson skulle få punga ut med mera bensinpengar på hemvägen! :ROLF :CE

    [OBS! Skämt]

    #34114

    rally
    Deltagare

    Helt rätt gjort!!!!! :AP :AP

    #34132

    roger
    Deltagare

    @hasselgren wrote:

    Medans vi ändå är inne på irriterande beeende i trafiken, om det är tre körfält, varför måste man ligga i mittenfilen om det är tomt i högerfilen? Kan man då inte gå in till höger för att undvika att det köar upp bakifrån?

    Det är bötesstraff på det du beskriver. 3 filigt så ska du ligga längst till höger.
    /Roger

    #34148

    uffepuffe
    Deltagare

    :ID :IWS :ID om man varje dag står i kö med lastbil och ser söndagsbiliterna som inte vet hur man får en bratrafikrytm blir man frustrerad. Om alla ligger i sin fil tills stoppet kommer och använder varannanbilprincipen skulle allt vara lungt.Men så börjar man gå in när det närmar sig ,och då kommer 40 nya bilar som går in .Sen kommer 20 bilar till som går in då måste ju 10 till fram för det finns ju en lucka igen,så frågar ni varför lastbilar beter sig som dom gör ! ÖPPNA ÖGONEN OCH STARTA HJÄRNAN.

    #34171

    hotrodder
    Deltagare

    @uffepuffe wrote:

    :ID :IWS :ID om man varje dag står i kö med lastbil och ser söndagsbiliterna som inte vet hur man får en bratrafikrytm blir man frustrerad. Om alla ligger i sin fil tills stoppet kommer och använder varannanbilprincipen skulle allt vara lungt.Men så börjar man gå in när det närmar sig ,och då kommer 40 nya bilar som går in .Sen kommer 20 bilar till som går in då måste ju 10 till fram för det finns ju en lucka igen,så frågar ni varför lastbilar beter sig som dom gör ! ÖPPNA ÖGONEN OCH STARTA HJÄRNAN.

    Det är ju precis så det är. En stor anledning tror jag beror på att många bilister och framförallt de som är jävligt negativa till hur vi yrkesförare beter oss i trafiken är att de ser inte problemet, och då menar jag ordagrant.

    När jag sitter i min hytt dryga 2meter upp så har jag en utsikt över en bilkö och biltaken flera kilometer om vägen är rak. Dessutom kan jag många gånger ha koll på varför kön finns då jag kanske åker samma väg varje vecka, Ser blinkande blåljus långt bort, Genom kom radion, Mötande kollegor, Rix radion går ut etc.

    Personbilsföraren ser i bästa fall 5-8 bilar längre fram och förstår INTE varför en lastbil går ut och blockerar. Men jag sitter mer eller mindre på första parkett och ser, där jag ligger i kön, låt säga 900 meter från proppen. Hur bil efter bil passerar och tränger sig in längst fram och hur jag hamnar längre och längre bak i mitt tidschema som i de flesta fall redan är tajt nog.

    Många privatbilister förstår inte att tex. en kvart i en bilkö pga. en bilolycka kan rubba en hel veckas upplägg och förtjänst om jag tex. inte får lossat. Vilket innebär att jag kanske måste stå kvar till morgonen därpå då jag kanske skulle stå 40-mil bort och hämta gods som skall vidare till en destination som är bunden med en båtavgång eller dyl. Lastbilschaufförers körtid är reglerad i lag och jag kan inte bjuda på en kvart eller två, framförallt inte med dagens digitala färdskrivare där allting loggas.

    För många kommer det som en fullständig nyhet att tom. vår veckovila är reglerad i lag och om jag tex. ställt ifrån mig bilen på lördag så är det inte självklart att jag kan sätta mig upp i hytten och köra måndag morgon kl 07:00

    Vi kan disskutera arbetstider, shemaläggningar, planering och stress bakom ratten hur mycket som helst och det enda som kommer ske att vi blir mer eller mindre osams. En fjärrbli, linjebil, distrubitionsbil eller vad du vill måste rulla, det har både du och jag sett till genom dagen konsumtionssamhälle och acceptansen att inga lager hålls. Utan att bilarnas flak används som lager från grossist till konsument.

    #34174

    Jonathan
    Deltagare

    @hotrodder wrote:

    Personbilsföraren ser i bästa fall 5-8 bilar längre fram och förstår INTE varför en lastbil går ut och blockerar. Men jag sitter mer eller mindre på första parkett och ser, där jag ligger i kön, låt säga 900 meter från proppen.

    Du blockerar alltså ett körfält 900m innan två körfält går ihop till ett. Om man nu tar Gbg som ett exempel så finns det väldigt ofta avfarter/avtagsvägar relativt ofta och bilar som skall svänga av blir stående i kön eftersom kön är längre än den skulle kunna vara om 900m av vänstra filen inte blockerades. Om du har ett tight körschema och skall svänga av på en av dessa avfarter blir du ju ännu mer försenad för att ngn ligger o blockerar ett körfält.
    Kontentan är att beteendet skapar ännu längre köer.

    @hotrodder wrote:

    Hur bil efter bil passerar och tränger sig in längst fram och hur jag hamnar längre och längre bak i mitt tidschema som i de flesta fall redan är tajt nog.

    Enda orsaken till att det kan uppfattas att ngn tränger sig in är väl att de i högerfilen inte släpper in bilarna från vänster. Om det finns två parallella körfält är väl tanken att båda skall användas och gör man det kan det väl inte räknas som att man tränger sig?

    Om körschemat är tight är det väl en bra ide att lägga sig i vänsterfilen o gasa på lite 😆

    Sedan existerar även beteendet även hos privatbilister och då oftast hos äldre herrar.

    Är det så att det inte finns några avtagsvägar mellan sista bilen i kön och där det går ihop spelar det ju egentligen ingen roll om ett körfält blockas.

    #34179

    Janne Hagnell
    Moderator

    Som Hotrodder säger, fortsätter ni kommer ni bara att bli osams. Försök ha förståelse för varandra, både här och i trafiken.

    #31186

    Martin
    Deltagare

    Nu var inte avsikten att dra igång ett bråk. Men det är kanske just denna typ av eskalering som återspeglas i trafiken…

    Om Polisen och någon motororganisation driver kampanj att blixtlåsprincipen/ vävningsprincipen skall gälla fram till hindret, är risken stor att om tillräckligt många inte hörsammar budskapet, ja då det blir pannkaka av det hela. Helt enkelt för att man har olika syn på hur det skall gå till.

    Men att som denne yrkeschaufför medvetet blockera vänsterfilen och köra 40 km/h under gällande hastighetsbestämmelse en god stund innan hindret, för att därefter accelerera när det blir enfiligt, lär knappast förbättra samarbetsklimatet i trafiken.
    Och det var det jag reagerade på.

    Jag drar inte alla yrkeschaufförer över en kam, lika lite som man kan dra alla privatbilister över en kam.

    Kram!

    #34185

    cabmange
    Deltagare

    Den situation som finns i dag är inte lätt att lösa, Alla är egoister och tänker bara på sig själv, vanliga bilister kan inte en enkel sak som filkörning vid sväng.
    Man blir mörkrädd varje dag när man är ute på vägarna

    Men det finns en lösning, att köra bil borde inte vara en självklarhet, det bör vara förunnat de som har ett intresse i att köra bil. Tänk på 60-talet när det fanns uppslagsverk med mannen och hans bil. Det var tider där och mannen framförde sitt fordon korrekt:CE

    Sedan blir man förundrad över hur folk beter sig på ön, dvs. Storbritannien. Jag har lagt många bil där från norr till söder, öst till väst typ. Och är mycket förvånad hur de beter sig i trafiken. Har aldrig mött så mycket vänliga medtrafikanter, och de är inte vänliga för att jag kommer i svensk bil, jag åker högerstyrd engelsk reggad bil. De släpper fram folk dels på landsvägen som på motorvägen, vill du köra om ge bara tecken och bilen som redan ligger i omkörningsfilen bakom dig, blinkar vänligt åt dig att du får smita it framför honom. När slutade folk med detta i Sverige?

    Nä släng mobiltelefonen, du behöver inte prata i luren jämt utan du skall köra bil, och du vinner inte många sekunder på att köra som en galning vid 2-1 vägar. Och framförallt skaffa intresse för att framföra ett fordon, om det inte passar så är det buss/tåg som gäller. :WH

    //MH

    #34205

    uffepuffe
    Deltagare

    vet inte om man vågar göra ett tillägg,men lastbilen som blockerar filen sparar miljön . :ROLF Idiot säger ni nu,men istället för att hela tiden stoppa och starta hela kön så rullar den sakta .Tänk på att 60 ton inte är lätt att börja rulla

    #34207

    cabmange
    Deltagare

    @uffepuffe wrote:

    vet inte om man vågar göra ett tillägg,men lastbilen som blockerar filen sparar miljön . :ROLF Idiot säger ni nu,men istället för att hela tiden stoppa och starta hela kön så rullar den sakta .Tänk på att 60 ton inte är lätt att börja rulla

    Jag kan värre. Lastbilar SKALL inte finnas på vägarna, ställ vagnarna på tåg så får vi vägarna för oss själva. Det skall endast finnas distirbutions bilar som åker från stationerna till mottagaren och max 20 mil. Då slipper vi polacker m,m som tar arbetstillfällen från svenskarna och inte följer alla lagar direkt. :CH

    Tänk vad trivsamt det vore på vägarna då.

    Den var väl giftig?

    //MH

    #34209

    hotrodder
    Deltagare

    Tror nog att tonen i tråden skall kunna hållas på en rimlig nivå :CH
    Vad jag tycker är märkligt hos många bilister att såfort bildörren stängs så blir många en helt annan person. Problematiken som tråden handlar om skapar antingen ett rent hat eller förståelse.

    Många gånger när jag kör personbil och haft med mig folk så har frågan ställts varför jag kör si eller så. Det handlar då kanske inte om ett felaktigt betende utan exempelvis kanske att ge plats i en korsning för jag ser det tex. är en maskintrailer som behöver plats i min fil, en halkig backe där man väntar så lastbilen har möjlighet att ta sig upp, att släppa av fast jag ligger på farthållare efter en större väg där en bil med släp skall svänga ut etc…. Det finns massor av exempel som bygger på erfarenhet eftersom jag själv kör lastbil.

    Nu vill jag inte påstå jag är bättre i trafiken än alla andra utan förstå mig rätt men. Jag tror de som skriker mest över yrkeschaufförens körsätt som ibland är lagligt eller ej. Är personer som många gånger skulle behöva skaffa sig större förståelse över hur vardagen i trafiken är för en som kör tung lastbil inte bara är svart eller vit.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng