Föredömlig yrkeschaufför?

Forum Övrigt Off Topic Föredömlig yrkeschaufför?

  • Detta ämne har 36 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2011-10-28 21:41 av .
Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34214
    Martin
    Deltagare

    Ökad förståelse är nog nyckeln. Lika viktigt är att ett dåligt beteende inte möts med ett annat dåligt beteende.
    Personligen har jag stor nytta av den lilla körerfarenhet jag har av buss och lastbil med släp när jag kör personbil.

    Åter till händelsen.
    Det jag såg härom morgonen var riktigt, riktigt dåligt. Cirka 700 meter helt fri tvåfilig väg framför och chauffören och väljer att köra i 30 km/h på 70-sträckan i vänsterfil för att därefter gasa på och köra om lastbilen med släp precis innan det blev enfiligt. När bilisterna som låg bakom såg luckan som uppstod och tänkte köra förbi lastbilen med släp, blev det ett tillbud som lyckligtvis klarades ut.

    #34224
    uffepuffe
    Deltagare

    Mange !
    En mygga biter giftigare. Av någon anledning är allt så jäkla bråtom idag ,så snabbaste vägen används. Förr gick det mesta med båt. hela vänern distribuerades med båt men det tar för lång tid.

    #34228
    Dicst
    Deltagare

    @Hotrodder wrote:

    Många gånger när jag kör personbil och haft med mig folk så har frågan ställts varför jag kör si eller så. Det handlar då kanske inte om ett felaktigt betende utan exempelvis kanske att ge plats i en korsning för jag ser det tex. är en maskintrailer som behöver plats i min fil, en halkig backe där man väntar så lastbilen har möjlighet att ta sig upp, att släppa av fast jag ligger på farthållare efter en större väg där en bil med släp skall svänga ut etc…. Det finns massor av exempel som bygger på erfarenhet eftersom jag själv kör lastbil.

    DET DÄR är nått jag efterlyser hos varenda bilist som hävdar att man innehar ett körkort!!!
    Jag är inte ”yrkeschaufför” på det sätt som definieras med tunga fordon i trafik, ej heller taxichaufför, men jag har i tjänsten lagt åååååtskilliga mil dagligen under mer än ett decenniums tid. Till det har jag på fritiden dragit land och rike runt med biltrailer i alla möjliga situationer och väglag.

    Min samlade erfarenhet av detta är att ytterst få har en minsta tanke på att man ska visa hänsyn och ge manöverutrymme, bromsmarginal och förtur till de stackare som kommer tungt lastade i trafiken!
    Jamen va f-n, om man i fullt dagsljus SER att jag kommer in i en trång situation med fullastad trailer, VARFÖR I H-VETE ska man tränga sig in framför mig i rondeller, filbyten och korsningar etc så att jag tvingas idiotbromsa med risk för ALLA kringvarande trafikanter???? 👿

    #34264
    stefan
    Deltagare

    sen om man läser den här tråden så saknar man ytterligare en form av hänsyn och det är ödmjukhet…………vem tjänar på att köra omkring och irritera sig på att andra beter sig korkat? Om man får sakta ner för att nån lusar fram eller har fel fil eller vad som helst, vad spelar det för roll i det långa loppet? Oftast handlar det om en fördröjning på sekunder men man hetsar upp sig ungefär som hela dagen är förstörd.

    #34316
    saab v4-ever
    Deltagare

    För några år sedan var jag på väg upp till Classic Car Week. Mellan Enköping och Sala är vägen på de allra flesta ställen riktigt olämplig för omkörning och naturligtvis hamnar jag bakom en karavan av säkert 10 muskelbilar typ 60-tals Charger, Mustang, Camaro mfl. Det ironiska är att de inte ligger hårt på gasen utan tvärtom ligger klart under de 70 och 90 som skyltarna säger. För säkerhets skull ligger de också tätt inpå varandra så att några luckor inte finns. Liiite onödigt och provocerande. Sedan kommer det upp en ”snabb” BMW som kör som en gud och gör en 10-bilsomkörning på några röda och som så när krockar med två mötande bilar som i absolut sista stund kastar sig ut i vägrenen/diket för att undvika krock. Denna krock hade lätt kunnat drabba 30 fordon. Även om det var ett extremfall är det ändå deprimerande att detta inte är ett undantag för denna sträcka. Som någon skrev ovan är det märkligt det som sker med människor när dom kliver in i bilen??
    //Harald

    #34475
    turbocab
    Deltagare

    I tyskland när två filer blir en så uppmanas man köra hela vägen fram, det kan vara skyltat så tom. Det svenska beteendet att man måste prompt in i kön och lämna 400 meter tom väg till vänster är lite fånigt. Det kan få till följd att kön blir mkt längre, att in och utfarter blockeras onödigt etc. Jag tycker alla trafikanter borde uppmanas att gå ihop till en fil längst fram vid hindret och inte ha nån djävla tävling i Jantelagen varje gång och sura ner sig för att någon drar förbi och kör ”tyskt”. Det minskar ju olycksrisken också då det inte blir 400 meter tom väg för någon i en BMW att blåsa förbi i 120 knyck längs stillastående trafik. Problematiken finns varje djäkla morgon på lederna in till Gråteborg men i takt med att den samlade stressen ökar så är det fler och fler som fyller upp filerna och i praktiken sker ihop-gåendet nu längst fram på många vägar. Men konflikter uppstår varje morgon, överallt. Det är stressen som kväver oss i trafiken, kort och gott.

    My point of view…. 😛

    #29441
    cabmange
    Deltagare

    Ak till England och kann en trevlig atmosfar, forstar inte hur de kan vara sa omtanksamma i trafiken, de ar ett gott foredome.

    //MH

Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng