Föredömlig yrkeschaufför?

Forum Övrigt Off Topic Föredömlig yrkeschaufför?

Detta ämne innehåller 36 svar, har 16 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-28 21:41.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5128

    Martin
    Deltagare

    I morse körde jag på E4 motorvägen söderut på väg mot Stockholm. Pga av avstängning av ett körfält längre fram var det långa köer.

    Drygt 700meter innan det blir ett körfält ligger jag i högerfilen två bilar bakom en lastbil med släp.
    I vänsterfilen och i höjd med förarhytten på lastbilen ligger en DHL-lastbil. Hastigheten är max 30 km/h och bakom lastbilen i vänsterfil är det kö.

    Framför dessa två lastbilar är det helt fritt flera hundra meter innan två filer går ihop till en fil. Av någon anledning väljer alltså föraren av DHL-bilen att agera stoppkloss i vänsterfilen och hindrar tex helt och hållet vävningsprincipen. I samband med att det blir ett körfält ökade DHL-bilen hastigheten och kör förbi lastbilen med släp. Så det var knappast fel på DHL-bilen.

    Dåligt av en så kallad yrkeschaufför…

    #34069

    Karl Ask
    Moderator

    Åhh sådant blir man så fruktansvärt irriterad på.

    Precis som lastbilar gör på E20 mot Göteborg vi Jerikobacken. I den värsta rusningstrafiken skall en lastbil köra om den andra i 50 på motorvägen… Totalstopp blir det.

    #34070

    hotrodder
    Deltagare

    Jag som jobbat som yrkeschaufför i många år har faktiskt full förståelse för detta betende som har blivit mer och mer och mer vanligt de senaste åren vid tex. vägarbeten mm. där 2 filer går ihop till en. Det hela handlar egentligen om en liten klick bilister som inte vill eller tänker inträtta sig i en kö och vänta som alla andra utan tränger sig före och genom att hålla vänsterfil fram till bägge filerna går ihop tränga sig in före alla andra. Vi som sitter fast i trafikskiten hela dagarna och ser hur många privatbilisters riskerar sitt och andras liv endast för att vinna en bilängd eller två använder då ofta det enda svar på tal vi har och det är storleken på bilen. Jag kan oxå ibland vara en riktigt ond jävel, det erkänner jag. Men så många gånger jag önskat att en del fått suttit med i hytten bara ett par dagar för att verkligen få se hur det kan vara.

    #34072

    Martin
    Deltagare

    Jag har både CE och DE behörighet på lappen och har sett trafiklivet från andra platser än bakom ratten på en personbil. Och det är helt klart en nyttig erfarenhet att se hur personbilsbilister kan bete sig.

    Men att yrkeschaufförer beter sig som egenutnämnda poliser gynnar inte trafiksäkerheten.

    Idealet är att man tillämpar vävning i en situation som denna. Inte att en enskild lastbilschaufför agerar stoppkloss en kilometer innan fälten går ihop

    #34076

    jolin
    Deltagare

    Det finns ett mellanting som jag har lite mer förståelse för – tradarchaufförer som i god tid byter körfält ”till hälften”, alltså kör precis mitt på vägbanan, för att slippa problemet att inte bli insläppt längre fram (vilket leder till att tradaren kanske måste stanna p g a bilister som tränger sig, och då blir det väldigt dåligt flyt på alltsammans).

    Men beteendet du beskriver har jag svårt att se att det ger någon vinst.

    Jolin utan CE men med DE

    #34080

    Jonathan
    Deltagare

    Förstår inte heller beteendet och det är mkt irriterande. Vad vinner man på det förutom att köerna blir längre och täpper till på/avfarter som är innan körfälten går ihop?
    Varför inte köra i två fält tills det går ihop eller finns det en oskriven regel som dessa låtsastrafikpoliser lever efter att si eller så många hundra meter innan körfälten går ihop skall man lägga sig i höger körfält.

    Köper inte att man gör så för att man kanske inte blir insläppt senare. Tror mer på att det är det svenska ”du skall inte komma här o tränga dig” som lyser igenom.

    Medans vi ändå är inne på irriterande beeende i trafiken, om det är tre körfält, varför måste man ligga i mittenfilen om det är tomt i högerfilen? Kan man då inte gå in till höger för att undvika att det köar upp bakifrån?

    #31274

    aero16v
    Deltagare

    När två filer går ihop till en så ska man använda sig av blixtlåsprincipen (varannan bil).
    Kan inte förstå att det bland kan vara en kö på flera hundra meter i högerfilen, medans vänsterfilen är tom vid tex vägarbeten. Det är därför det blir just köer!
    Så länge det finns två filer så ska man naturligtvis nyttja dom.

    #31131

    @aero16v wrote:

    Kan inte förstå att det bland kan vara en kö på flera hundra meter i högerfilen, medans vänsterfilen är tom vid tex vägarbeten. Det är därför det blir just köer!
    Så länge det finns två filer så ska man naturligtvis nyttja dom.

    Ingen kommer ju förbi hindret fortare bara för att man köar i två filer om det ändå går ihop i en fil längre fram. Den enda skillnaden blir ju att det bli två kortare köer med lika många bilar. Förmodligen går det dessutom långsammare för folk att komma förbi eftersom filerna ska vävas ihop innan hindret.

    #31132

    aero16v
    Deltagare

    Ja, då behöver man ju inte ha flerfiliga vägar då :ROLF

    #31133

    @aero16v wrote:

    Ja, då behöver man ju inte ha flerfiliga vägar då :ROLF

    Men vägen är väl inte flerfilig vid tillfället om en fil är blockerad? :ID

    #34082

    aero16v
    Deltagare
    #34084

    aero16v
    Deltagare
    #34085

    aero16v
    Deltagare

    @fredrik Magnusson wrote:

    @aero16v wrote:

    Ja, då behöver man ju inte ha flerfiliga vägar då :ROLF

    Men vägen är väl inte flerfilig vid tillfället om en fil är blockerad? :ID

    Nu får du väl ge dig haha. Så länge det ÄR tvåfiligt så är ett hett tips att nyttja dessa filer!

    #34086

    hotrodder
    Deltagare

    @aero16v wrote:

    http://whatsupsthlm.se/pezster/blixtlasprincipen-svart-for-vissa/3119/

    Joe.. det där verkar ju vara en riktigt slug bilist. Skulle alla bete sig efter hans normer så skulle vi nog f_n ha fullständig anarki i trafiken.

    Sen så går det inte fortare bara för att man fyller upp alla filerna innan det blir enfiligt, möjligtvis för den som kör vänsterfil ända fram. jag håller med om blixlåsprincipen till 100% men det är när dom som bara tränger sig in längst fram som det skapas irritation och en del lastbilar stänger. Jag tycker inte heller om ”privatpoliser” men bilister i allmänhet saknar allt för ofta fantasi och smidighet.

    #34088

    aero16v
    Deltagare

    Jo, men någon måste ju ”bjuda in” till blixtlåsprincipen vilket dom som kör i vänsterfilen gör. Det är enligt min mening idioti att alla ska lägga sig i en lång kö i högerfältet. Om man söker vidare på internet så har bla polisen och MHRF gått ut och förespråkat att blixtlåsprincipen ska tillämpas precis innan filerna går ihop till en.

    Även trafikskolorna lär ut detta!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng