Förgasare

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Förgasare

Detta ämne innehåller 28 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-02-24 11:11.

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #443655

    Janne Hagnell
    Moderator

    System med dubbla rör under golvet och dubbla slutdämpare säljs ibland på tradera, ser trevligt ut, ger roligare ljud och bra flöde för en standardmotor. Den stora strypningen i systemet är tyvärr kvar, röret från topparna och mellanlägget är för smalt. Mats

    Så om man har portade toppar (Saabs trimanvisning) så borde man ha större rör än vanligt sportsystem?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #443656

    sonettlll
    Deltagare

    Det jag menade på tradera är standardavgassystem med ett extra rör under golvet. Dessa är för smala mot topparna. Sonettens original är dubbla hela vägen men ett mellanrör där fram, passar inte på 96or, sonettmotorn ligger mycket lägre. Simons är lätt att få tag på och ganska bra, SAABklubben tror jag har grova främre rör som går ner i orginalhålen och sedan ihop under vxlådan, det är bättre, Sweedspeed i Holland har ett liknande som också är bra. Köp gärna Simons delar från långa dämparen och bakåt, bra kvalitet, tjockväggiga rör, två dämpare ger ett mulligt fint ljud.Mats

    #443658

    sonettlll
    Deltagare

    Sorry Janne såg inte dit inlägg när jag svarade. Jag har Simons hela system på 95an och Sweedspeed främre rör på Sonetten, de har samma grovlek,
    man får inte plats med grövre mellan pinnbultarna om man ska ha mellanbrickan och flänsen kvar, rören är ca 41mm invändigt, enligt SAABs trimanvisningar skulle topparna tas upp till 44mm, men det kräver en specialpackning som SAAB sålde då, och att svarva mellanläggen koniska, så hade jag på min första
    rallymotor 1978.
    Sonettmotorn har jag filat till 40mm, samma som std avgaspackning, den ger nästan 90hk på hjulen med orginalventiler i topparna, fila mer och leta efter
    extra stora packningar känns inte nödvändigt. Mats

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #444335

    Johan Bergman
    Deltagare

    Har iallafall kommit fram till att även om den kan vara räddningsbar så kostnaden för att renovera webern kommer inte att göra så stor vinst utan jag har en väldigt fin original FoMoCo-förgasare som jag ska försöka bygga om till manuell choke. 🙂 Utan ska istället lägga kraft på att få till en elektrisk kylarfläkt som kan ge en liten bränslebesparing. Jag har redan fläkten.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #444338

    Janne Hagnell
    Moderator

    Framför allt ger fläkten kylning, som en V4:a behöver all den kan få. Själv tog jag bort lykttorkarna och monterade fläkten framför kylaren (obs att vända den åt rätt håll!).

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #444339

    Johan Bergman
    Deltagare

    Dels den kylning den behöver. Samt att om man kopplar den över termostat så går den inte när motorn är kall och därmed sparar både hästar och motorn blir varm fortare. Speciellt vintertid när man även kör med extrakylaren, även känd som värmepaket. 🙂

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #444353

    Janne Hagnell
    Moderator

    Värmepaketet ÄR ju faktiskt en extrakylare! Men så lagom kul att behöva använda i en bilkö i 30 graders värme (been there…)😬
    Vill minnas att en del tävlingsbilar hade ett reglage som ledde luften från värmepaketet ut i hjulhuset så de kunde köra med full värme när det behövdes för kylningen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #444358

    Johan Bergman
    Deltagare

    Har själv varit i den situationen. När jag köpte V4an så var kylaren allt annat än bra. 😜

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #445266

    Johan Bergman
    Deltagare

    Eftersom jag har avslutat planerna på att renovera webern och istället ca till en originalförgadare så tänkte jag kanske sälja insuget. Men osäker på vad man kan få för det.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    Bilagor:
    #445272

    Janne Hagnell
    Moderator

    Kolla Tradera. Brukar ligga insug där.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #455631

    Johan Bergman
    Deltagare

    Bumpar tråden lite då jag återigen är i insprutningstankar till bilen. Och väljer mellan att borra in spridarna från en jettronik (vet inte än vilken av de olika) eller leta reda på någon form av Monojetronik som kan passa V4-motorn. Kikar bland anant på Edelbrookförgasare med spridare istället för flotörhus. Men tror tyvärr att de är lite för stora för min lilla V4-motor. 🙂

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #455659

    sonettlll
    Deltagare

    Googla retroject 38-38 så hittar du något som passar på 2-portinsuget. Mats

    #455701

    Johan Bergman
    Deltagare

    Den har jag sett. Sedan håller vi (jag och far) på att fundera över om det även skulle gå att sätta in ett system från en golf också och borra in spridarna i insuget. 🙂

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #456162

    Johan Bergman
    Deltagare

    Den har jag sett. Sedan håller vi (jag och far) på att fundera över om det även skulle gå att sätta in ett system från en golf också och borra in spridarna i insuget. 🙂

    De hade en passande ”förgasare” men de hade inte elektroniken som behövdes runt det för att det ska passa på en V4.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng