Förgasarpackning?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Förgasarpackning?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Förgasarpackning?
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2004-11-18 12:12 av sabbe.
-
FörfattareInlägg
-
Håller på att montera en Solex dubbelport på en V4. Av längden på pinnbultarna på insugningsröret att döma skall det vara en extra tjock packning under förgasaren eller under “vacuumplattan”. Har kollat i verkstadshandboken klubben säljer på CD, men inte hittat något om packningarna under förgasaren, tjocklek eller på vilken nivå den tjockaste skall ligga. Har inte kollat om det går att få tag på färdig packning. Om inte, är det någon som vet vilket material som skall användas i packningen och var man kan få tag på det? :confused:
november 9, 2004 at 23:13 #78187Packningen ska inte sitta under vacum-plattan utan ovanför. Har hört vissa som tillverkat dessa packnignar/mellanlägg själv från ett stycke trä 😮
Nylon, poly-allt-vad-det-nu-heter (plast-material) funkar säkert bra. Anledningen att man ska ha packningen är att det blir jämnare flöde till alla cylindrar ju mer förgasaren kommer upp, sen får man tänka på att luftfiltret ska få plats också. Dessa firmor kan kanske hjälpa:MISAB International AB http://www.misab.se
Smidesg. 7
417 07 GÖTEBORG 031-57 05 00Förgasar-Teknik Norrköping
Tåby, 614 92 SÖDERKÖPING 0125-440 30Ronwill Speedshop HB – Gotland
Tel. 0498-24 39 00/Rasmus
Eftersom Sunke och jag diskuterade frågan drog jag mig till minnes att jag sett en sådan här kloss i mina samlingar. Jag letade och si! jag fann den här.
[image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/forgasarkloss.jpg[/image]
Men höjden är 32 mm så den är kanske gjord för en weber.Materialet är obekant för mig men jag känner igen den lite feta ytan från kamdrevet på V4:n och då dyker ordet “bakelit” upp. Men då tänker jag på gamla telefoner och bakelit för mig är sprött och föga lämpligt i motorer. Kan detta stämma?
Ronwill nås även på http://w1.874.telia.com/~u87410235/ronwill.html
Där ser jag att man saluför något som kallas “fotpackning”. Kan det vara något?Mats!
Det är en mkt bra grej du har som användes i Std B & i lilla Gr A när det begav sig. Den användes utav 2 orsaker.
1. Slippa problem med ånglås
2. Eftersom packning var fritt så användes dessa också för att få längre insugningsrör & på så sett få något bättre vridmoment./Fredrik
Har nu fräst till en tio millimeter tjock distansplatta av vävbackelit. Det är så mycket som längden på pinnbultarna som håller förgasaren medger.
Nu en fråga apropå Rasmus Blomqvists inlägg.
Varför skall distansen sitta över vakuumplattan och inte under densamma?
Om man inte, som man ser ut att ha gjort i 90-hässtarssatsen, fräser ur vakuumplattan så att det blir ett enda stort hål ner i insuget, utan låter den vara obearbetad. Har någon en uppfattning om vad det kan innebära för motoreffekten i slutändan?Moderna motorer har ofta variabla insugningsrörslängder. Det är pulsationerna i den insugna bränsleluftblandningen som ändrar fyllnadsgraden på olika motorvarv. Långa insug mellan spjället och ventilerna ger bra fyllnad på låga varv och högre vridmoment. På höga varv skall insuget vara kort för högre effekt. Dina 10 mm har ingen större betydelse. På en modern motor kan det skilja med än 200 mm.
Sabbe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.