Förlänga hävarmar till handbroms

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Förlänga hävarmar till handbroms

Detta ämne innehåller 15 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-22 11:05.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14847

    stefan w
    Deltagare

    Hej!
    Har någon provat med att förlänga hävarmarna till handbromsen på V4 eller annan bil med samma konstruktion. Fotbromsen är helt ok men handbromsen är svag. Vajrarna är oljade och går lätt.
    Min tanke är att flytta ut hålet genom att snyggskarva på 10-15 mm eller om någon har bättre förslag. Det borde bli lite bättre kraft då om inte niten i leden ger upp förståss.
    Det jag gjort hittills är att kompensera slitaget genom att bygga på med svets och slipa hävarmarna där bromsbackarna ligger an och nu lutar hävarmarna svagt bakåt om man tänker sig en linje 90 grader rakt ut från bromsskölden. Niten är urborrad och bytt så glappet är minimalt nu.

    Bromsbackarna är bytta och körda så pass långt att de bör ha slitit in sig, det jag märkte vid bytet var att fjädrarna var väl starka och det bör ju också försämra läget i viss mån.

    Kom gärna med synpunkter även på andra knep som kanske är bättre.

    mvh
    Stefan W

    #98528

    gammsaaben
    Deltagare

    Det är inte helt enkelt så att dina trummor är slitna? Visst har du också justerat in handbromsen ordentligt både med fyrkantsbulten vid trumman och vajerjusteringen vid spaken?

    Om du inte har sett det så säljer klubben rostrfria hävarmar vilket borde eliminera att det kärvar där för all framtid.

    #98529

    stefan w
    Deltagare

    Jodå, visst är de slitna men inte värre än att de går att använda. Justering är gjord så att handbromsen börjar ta på 3-4e hacket och bromsbacksjusteringen är också ok. Mellan besiktningarna brukar jag släppa lite på vajerjusteringen för att få mer rörelse i vajrar och hävarmar när jag använder handbromsen, jag har märkt att allt klarar sig mycket bättre från att kärva fast då. Så länge inte spaken bottnar så gör det nog inte så mycket, jag brukar kolla det ibland. Det är inte riktigt rumsrent kanske att göra så men jag har inte märkt nån nackdel än.

    Jag har också sett klubbens rostfria hävarmar och skall skaffa sådana till min -64a såsmåningom.

    Sen är det Biltemabackar också

    #98530

    torzan
    Deltagare

    Skaffa nya hävarmar eller bygg på lite material genom att svetsa där de ligger an mot bromsbelägget, de är förmodligen nerslitna.

    #98531

    stefan w
    Deltagare

    Det jag gjort hittills är att kompensera slitaget genom att bygga på med svets och slipa hävarmarna där bromsbackarna ligger an och nu lutar hävarmarna svagt bakåt om man tänker sig en linje 90 grader rakt ut från bromsskölden. Niten är urborrad och bytt så glappet är minimalt nu.

    Det är gjort, men nu kom jag på en sak som jag inte tänkt på.

    Det finns en möjlighet att vajern går lätt när man har den lös i båda ändar och drar den fram o tillbaks. När man sen fäst den och det blir motstånd så kan den kanske kärva mot höljet eller att det ligger lös rost från vajern i höljet som bromsar vajern när den spänns mot höjlet. Hmmm..
    Bäst att börja med att byta vajrar kanske.

    #98532

    roger akerblad
    Deltagare

    Handbroms som är rätt justerad låser väl hjulen i alla lägen. Men det kräver att man kompenserar slitaget på länkaget och justerar i rätt ordning släpp virarna justera backarna så att armarna står så lånt bakåt som möjligt ca30 grader justera sdan virarna.Har inte justera min handbroms på ca 2000 mil ock den låser hjulen lätt på asfal i 90km

    #98533

    stefan w
    Deltagare

    En annan skum grej är att handbromsen tar bra baklänges men inte framlänges.

    #98534

    bhoijer
    Deltagare

    Kan det möjligen vara så att backarna har monterats fel(om det är olika längd på backarna)jag har för mig att jag lyckades med det på någon bil och då vart det precis så,att bromsen funkade bra bakåt men inte framåt värt att kolla kanske?

    #98535

    stefan w
    Deltagare

    Jadu, undra hur många gånger man glatt sig åt hur bra något har gått och hur duktig man varit, bara för att en stund senare finna sig brutalt nertagen och tillintetgjord när sanningens tunga klubba slagit till.
    Inget är omöjligt, och jag vet att jag vänt dem olika, men jag tror att man skall göra så.
    Nu var det ju det där med den tunga sanningsklubban så jag får be er komma med synpunkter på det.
    Om man kör framåt o bromsar så får man viss självverkan på bakre backen genom rotationen, därför TROR jag att man vänder dem olika för att utjämna lite men det kan ju också vara fel.

    #98536

    stefan
    Deltagare

    Nä självverkan fungerar inte på det viset, har man backar med ett kortare band så ska det sitta framåt pga självverkan som uppstår på den främre backen.
    Backarna till V4an som säljs är väl fyra likadana så de borde rimligtvis inte gå att montera fel? Det borde bli lika hur man än vrider dem?

    #98537

    enor
    Deltagare

    Det är i och för sig 4 likadana backar, men de ska monteras åt olika håll… den ena upp, den andra ner, så att säga; i respektive trumma. Det ”stora hålet” ska vara i den änden av handbromsarmen som har en led, det ”lilla hålet” skall sitta runt ”utstickaren”.

    #98538

    stefan
    Deltagare

    jo det förstår jag men tanken var bara att eftersom de är likadana så kan man inte sätta dem fel. Vore det två backar med längre friktionsmaterial och två med kortare så kan man ju få dem fel, det var bara så jag menade.

    #98539

    stefan w
    Deltagare

    Hmmm…själva beläggen är inte centrerade på backen utan är förskjutna i längsled om man kan kalla det så, varför det?

    #98540

    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Jag har nu fått mina broms justeringsbackar i rostfritt och de är 1,5mm längre per back, så totalt ger det 3mm mer att justera.
    Och tillsammans med de rostfria hävarmarna så får du en bra handbroms så länge trummorna orkar med.
    Man ska ha i åtanke att det är trummorna och hävarmarna som igentligen brukar vara slut.

    Micke I

    #98541

    stefan
    Deltagare

    sen ska man ju också komma ihåg att det inte går att kompensera stort trumslitage med endast justering. Backar som säljs idag ligger många ggr på för snål radie. De är slipade efter diametern på en ny trumma och justerar man bara ut så kommer bromsbacken att ligga an på en del. Ska man göra det riktigt så får man limma om backar och slipa dom till aktuell radie på den slitna trumman.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng