Första Saaben! 900i -92

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Första Saaben! 900i -92

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Första Saaben! 900i -92

• Författare

Då blev man plötsligt Saabägare. Har inte haft något större intresse för bilar innan egentligen utan har bara sett det som något som krävs för att ta sig från punkt A till B typ. Vart dock trött på min Opel Corsa nyligen och bestämde mig för att sälja den och tanken var egentligen att köpa en liten transportbil typ Caddy eller liknande.

På någon vänster så slutade det istället med att jag åkte och hämtade en Saab 900 av samma årsmodell som jag själv i Forshaga och är redan helt såld på den här bilen. Överlag tycker jag att den är i helt okej skick men det finns såklart att göra och jag har tänkt göra så mycket det bara går själv, kan man inte får man lära sig helt enkelt!

Tanken är definitivt inte att det ska bli någon bil värdig utsällning men jag vill få den så fin som möjligt inom rimliga gränser vad gäller budget och den ska köras året runt.

Lite grävande i svärfars ladugård strax efter hemkomst bringade diverse smådelar såsom nya finare vevhandtag till vindrutan, ett soljalusi som jag bett en bekant 3d printa nya fästen till och en uppsättning TRX fälgar vilka jag sen vart informerad inte passar min bil vilket ju var lika bra med tanke på att jag sen även fick se vad däcken kostar. XD

Kommer uppdatera här lite eftersom och är tacksam för all feedback med tanke på att jag är väldigt nybörjare på detta.

/ Alexander

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
        september 25, 2023 at 17:56 #510829

Välkommen till Saabklubben och till forumet. Hoppas att du kommer att trivas här på forumet. Vi ser fram emot att läsa mer om din 900. Saab 900 är trevliga bilar. Ett tips om du tänker använda bilen året runt är att se över rostskyddet på känsliga ställen som exempelvis nedre länkarmsinfästningarna fram. Fukt och smuts samlas gärna i ”tornen” . Lycka till med din bil. Mvh Bengt

Anonym
          september 26, 2023 at 14:49 #510845

Då blev man plötsligt Saabägare. Har inte haft något större intresse för bilar innan egentligen utan har bara sett det som något som krävs för att ta sig från punkt A till B typ. Vart dock trött på min Opel Corsa nyligen och bestämde mig för att sälja den och tanken var egentligen att köpa en liten transportbil typ Caddy eller liknande.

På någon vänster så slutade det istället med att jag åkte och hämtade en Saab 900 av samma årsmodell som jag själv i Forshaga och är redan helt såld på den här bilen. Överlag tycker jag att den är i helt okej skick men det finns såklart att göra och jag har tänkt göra så mycket det bara går själv, kan man inte får man lära sig helt enkelt!

Tanken är definitivt inte att det ska bli någon bil värdig utsällning men jag vill få den så fin som möjligt inom rimliga gränser vad gäller budget och den ska köras året runt.

Lite grävande i svärfars ladugård strax efter hemkomst bringade diverse smådelar såsom nya finare vevhandtag till vindrutan, ett soljalusi som jag bett en bekant 3d printa nya fästen till och en uppsättning TRX fälgar vilka jag sen vart informerad inte passar min bil vilket ju var lika bra med tanke på att jag sen även fick se vad däcken kostar. XD

Kommer uppdatera här lite eftersom och är tacksam för all feedback med tanke på att jag är väldigt nybörjare på detta.

/ Alexander

😎 Grattis med pärlan OG 900 med 2.1 spisen (B212) är –

endast att hitta bland de sista årsmodellerna 1991-93 👍

september 27, 2023 at 18:35 #510907

Test

september 27, 2023 at 18:46 #510919

Okej tredje gången jag skriver det här inlägget, nu ger jag upp att försöka infoga bilder.

Bytte innertak, blev skitbra, orkar inte skriva den långa beskrivningen igen….

Anonym
                september 30, 2023 at 19:16 #511068

Go känsla den där med nytt innetak som ihop med ”doften” från klister –

kan ge en lite lätt ”touch” av nybilskänska några veckor framåt 😎👍

Innertak på en OG 900 idag, ja det är nog snart mera –

regel än undantag 😏

Nu har du som tur är –

en av de modellerna som är de lättare att byta på 👍

Men, när man står där i valet att det skall kläs om –

skall man behålla org – eller skall man vara litre mera ”vågad”…..

Det svaret hänger nog mera på vad det mera exakt är för en OG 900 man har –

för min del Aug 2019 var det inte så svårt.

Min den gången 1989 OG 900, som 2 drs hörde den inte till den ”tyngre ligan” med sin 900i med B201 (sugis)

Så det fick bli nytt innertak i modell svart, och även här –

vet jag mina gränser, så jobbet är gjord av proffs ”sadelmakare” 😊

Därtill hör så mycket extra jobb, iallafall om –

man vill det skall se snyggt ut och inte ha massa vita handtag etc etc 🤔

Utöver det, har jag alltid varit typen som gillar att –

göra min OG 900 extra ”personlig” 😏

Hoppas inte du tappar suget på din OG 900 –

gör du, så skriv hellere ett inlägg för mycket än 1 för lite…….

Du kommer helt säkert att få fin suport här på forum om så är 🥰

.

.

.

PS:

Ett tips när du skriver inlägg…

Innan du skicker iväg det, så se till och ha ”kopierad” texten 👍

september 30, 2023 at 21:56 #511080

Riktigt snyggt med ditt svarta tak där må jag säga. Personlig touch är absolut planerat för min 900 men den senaste veckan har gått åt att renovera hus och så har jag börjat städa ur garaget så att det tillslut ska gå att få in bilen där för lite fixande. Det har varit helt överfyllt med grejer sedan vi flyttade hit för cirka 3 år sedan. Bifogar en bild på hur det såg ut när jag började.

Jag brukade alltid kopiera texten och spara lokalt innan jag postar när jag skriver långa inlägg men har inte brukat forum på väldigt länge (jävla Facebook) så den goda vanan har visst fallit ur.

september 30, 2023 at 21:58 #511082

Har planerat att klä om dörrarna på min bil också men hade då tänkt mig något i stil med det här (se bifogad bild). Tycker det blev vansinnigt snyggt i hans 900.

oktober 3, 2023 at 21:05 #511181

Jag körde ett litet tema på min förra 900a, den är ju lite gubbig så jag köpte tjockt fleece tyg.

dämpare ljudnivån lite med.

oktober 3, 2023 at 21:57 #511185

Riktigt snygg! Ger lite skotsk känsla.

oktober 3, 2023 at 23:16 #511186

passar mig som dricker kopiösa mängder te, har morgonrock när det blir kyligare och älskar allt brittiskt.

matchar faktiskt en av mina morgonrockar riktigt bra.

Anonym
                            oktober 4, 2023 at 14:40 #511192

Har planerat att klä om dörrarna på min bil också men hade då tänkt mig något i stil med det här (se bifogad bild). Tycker det blev vansinnigt snyggt i hans 900.

Ja egentligen e det bara fantasi som sätter gränserna  –

men om man ändå hade velat ”spela” lite efter den i org. ”ligan”…..

Så varför inte ihop med Mocca/Alcantara som man hittar org. på dörrsidorna i bl.a –

Saab 9000 ”Griffn” men även i den för GB/UK OG 900 Carlsson Edition 😎

https://www.grahamturner.org/900carlsson

Vet det inte är helt billigt, men dörrsidor –

kräver så pass mycket heller 😋

Men du kommer helt säkert på en egen fin lösning 👍

oktober 5, 2023 at 20:31 #511292

Inte hänt så mycket mer med bilen men garaget är äntligen tömt!

Krävdes helt enkelt bara rätt motivation för att tillslut ta tag i det.

Just det. Satt på en ny slang till vakuumtanken in till kupén så nu funkar alla fläktar igen. Den gamla hade blivit uppäten av gnagare.

oktober 7, 2023 at 19:49 #511367

Försökt mig på lite rostlagning för första gången idag. Blev helt okej ändå för att vara första gången och såpass trångt att komma åt på sina ställen tycker jag. Behöver ju inte se perfekt ut i motorrummet. Bara täckt med två lager hagmans rostprimer och tre lager hagmans grundfärg men tänker att det får räcka för tillfället iallafall.

oktober 9, 2023 at 17:48 #511394

Idag blev det till att kolla varför tankmätaren inte fungerar. Efter mycket om och men fick jag tillslut loss den och fick såklart bara upp ett lock, som tur var så satt resten fortfarande fast i fjädern så jag lyckades fiska upp det. Inte så konstigt att det inte funkade då båda sladdarna och blecket till mätpinnen var av. Lyckades löda ihop allt utan några större problem och även pula ihop allt igen så nu har jag en fungerande tankmätare woohoo!

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.