Förstärkningsbrygga ramlager V4

Forum Övrigt SSR Förstärkningsbrygga ramlager V4

  • Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-27 06:59 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17243
    stefan w
    Deltagare

    Eftersom det rekomenderas att ramlageröverfallen är monterade vid borrning så inser jag att det finns risk för oönskad flex i blocket vid högt effektuttag/varv??

    1. Brukar bryggan vara tillverkad av ett massivt stycke?
    2. Vad ska man tänka på vid tillverkningen, det är t.e.x. ingen hit om den hjälper veven att fånga en massa olja att vispa runt?
    3. Behövs denna alls, den finns ju inte beskriven i grp 2 trimanvisningen??

    Jag skulle vara tacksam för nån ritning eller skiss på denna brygga så jag kan få en bättre uppfattning.

    mvh
    Stefan

    #116305
    roger
    Deltagare

    Det brukar väl vara stressplatta man vill ha nr man ska borra, för att simulera sträckningar i metallen som topplockens bultar gör, är det inte det du menar?

    1: Ja. Den jag har är 30mm tjock.

    2: Snarare tvärtom, som en kvalplåt under veven. Avrinningshål under varje vevsläng släpper ju bort oljan.

    3: Den förhindrar att vevaxeln flexar lika lätt vi högt varv.

    #116311
    sabbe
    Deltagare

    Om man inte har ramlageröverfallen dragna på blocket vid borrning för man orunda cylinderlopp när man senare monterar vevaxeln med dragna överfall. Det finns renoveringsfirmor som inte tar detta på allvar. Min första borrade motor, utan dragna överfall, nöp totalt på en kolv efter 30 kms körning.
    Kan inte tänka mig att min fullgas/toppfartstest hade med detta att göra!!!

    Dessa ramlagerbryggor som förstärker V4-motorn i vevhuset är det nog ingen som lämnar ut ritnig på gratis. De har kostat mycket möda och pengar. De är vanliga till 2-liters stålvevar där urfräsningen för vevslängarna är större, jag har sett några men har inga foton.

    Sabbe

    #116312
    stefan
    Deltagare

    vid normalt moderat trimning så ser jag ingen vits med en brygga under överfallen. Det ska nog till väldeliga effekter innan man kan påvisa någon nytta. V4an är så kort och kompakt så jag tror inte det är nåt man bara måste ha.
    Sen så är inte alla förstärkningar av godo, blir en sak starkare så är det nästa sak som blir svagare. På 60 70 talet när hundkojorna trimmades som värst så var det absolut ingen fördel med en dylik förstärkning eftersom det bara var trelagrade axlar och med en gördel på plats så tilläts inte vevaxeln flexa ”som den ville” och den gick då av. Med ännu högre effekt och stålaxlar så är det naturligtvis en annan sak.

    #116314
    fuling
    Deltagare

    En sådan här tex???

    #116315
    stefan w
    Deltagare

    Tack Johan! Det var precis en sån jag tänkte på. Har du starkare bult också?

    Det där med oljan och veven, det blåser säkert rejält runt veven vid högre varv och man kan nog förlora hästkrafter på att inte få bort oljan ifrån den, sen blir det varmt också men jag kan inte riktigt sätta mig in i vad en brygga gör eller inte gör när det gäller det.

    Intressant det där med att blocket kan bli för starkt också så att veven brister istället, har jag inte tänkt på.
    Det var monterade ramlageröverfall jag menade när jag nämnde borrning, däremot visste jag inte att man behövde stressplatta på V4an, jag trodde blocket var stabilare i topplanet än den verkar vara runt ramlagerlägena?

    edit//En bild säger mer än tusen ord. Jag var inte ute efter en konstruktionsritning utan jag ville få en hum om konstruktionen, en ritning kan jag nog göra själv annars så kommer en annons under ”köpes” 🙂
    Vad jag kan fatta så måste man också planfräsa anliggningsytorna för bultskallarna på ramlageröverfallen så att samtliga hamnar lika i höjd?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng