Frågor om bygge av 1700 motor???

Forum / Övrigt / SSR / Frågor om bygge av 1700 motor???

Forum / Övrigt / SSR / Frågor om bygge av 1700 motor???

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 15, 2004 at 11:57 #82663

      Den stora skillnaden på 1700-motorn jämfört med 1500 är ”Vridmomentet” En 1700-motor, med Solextvåportaren men i övrigt orginal, orkar mycket bättre när det går tungt. Det är en helt annan styrka på låga varv. I branta backar (fartgräns 50km/h)där man måste ner på 3:an med 1500- motorn där drar 1700-motorn hur lätt som helst på 4:an. Billingehusbacken kan rekomenderas. Åkte som passagerare där i VW1200 på 70-talet, då var det knappt att vi kom upp på 2:ans växel.

      Sabbe

        november 15, 2004 at 12:18 #82664

        Om man har så svag motor att man inte kommer upp för backar är det bäst att köra med handbromsen i så man inte rullar bakåt

          november 15, 2004 at 13:44 #82665

          Jo det kan ja tänka mig att man får bättre vrid i motorn, men blir det någon vidare effektökning? (Högkomps 1700 med tvåportare)?

            november 15, 2004 at 15:58 #82666

            det blir effektökning så det räcker. Mao om du trimmar mer, typ borrar cylindrar mm. så måste du uppgradera bromsar, stötdämpare etc om inte bilen ska bli en trafikfara.
            Gör du 1700-konverteringen, samt öppnar upp utblåsen lite och monterar ett sjysst avgassystem så kommer du säkert upp i 80 hk. I alla fall märker man skillnad
            Sen när man ändå är och river i motorn tycker jag man ska inspektera att allt är sjysst och byta samtliga lager. En ford-vev kan du säkert få tag i rätt billigt men var beredd på att en slipning med nya lager går på minst 2000 spänn.
            /Rasse

          Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.