- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2004-11-15 15:58 av .
- FörfattareInlägg
- 15 november, 2004 kl. 11:57 #82663
sabbe
DeltagareDen stora skillnaden på 1700-motorn jämfört med 1500 är ”Vridmomentet” En 1700-motor, med Solextvåportaren men i övrigt orginal, orkar mycket bättre när det går tungt. Det är en helt annan styrka på låga varv. I branta backar (fartgräns 50km/h)där man måste ner på 3:an med 1500- motorn där drar 1700-motorn hur lätt som helst på 4:an. Billingehusbacken kan rekomenderas. Åkte som passagerare där i VW1200 på 70-talet, då var det knappt att vi kom upp på 2:ans växel.
Sabbe
15 november, 2004 kl. 12:18 #82664rasmus blomqvist
DeltagareOm man har så svag motor att man inte kommer upp för backar är det bäst att köra med handbromsen i så man inte rullar bakåt
15 november, 2004 kl. 13:44 #82665jens alexandersson
DeltagareJo det kan ja tänka mig att man får bättre vrid i motorn, men blir det någon vidare effektökning? (Högkomps 1700 med tvåportare)?
15 november, 2004 kl. 15:58 #82666rasmus blomqvist
Deltagaredet blir effektökning så det räcker. Mao om du trimmar mer, typ borrar cylindrar mm. så måste du uppgradera bromsar, stötdämpare etc om inte bilen ska bli en trafikfara.
Gör du 1700-konverteringen, samt öppnar upp utblåsen lite och monterar ett sjysst avgassystem så kommer du säkert upp i 80 hk. I alla fall märker man skillnad
Sen när man ändå är och river i motorn tycker jag man ska inspektera att allt är sjysst och byta samtliga lager. En ford-vev kan du säkert få tag i rätt billigt men var beredd på att en slipning med nya lager går på minst 2000 spänn.
/Rasse - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.