Frågor om bygge av 1700 motor???

Forum / Övrigt / SSR / Frågor om bygge av 1700 motor???

Forum / Övrigt / SSR / Frågor om bygge av 1700 motor???

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 13, 2004 at 14:01 #11803

      Har lite tankar om en starkare motor till V4:an så jag undrar lite över 1700 motorn.

      Det var väl så att det var lägre kompression i den för att effekten skulle vara den samma?
      Går det att montera en 1700 vev i en 1500 motor rakt av? Då borde man ju få både större slag och högre kompression med en liten effektökning som följd?

      Eller är det så att man måste byta kolvar så att de inte slår i topparna?
      Eller om man istället utgår från en 1700 motor vad var det som gjordes för att sänka kompet, kan man få upp kompet på något enkelt sätt?

        november 13, 2004 at 14:17 #82649

        Kolvar och vevaxel är det som skiljer en 1500 och 1700.

        Varför sänka kompet????
        Std 1700 ligger på 75hk om jag mins rätt, så den ökingen från 1500 är försumbar.

        Ta och sök i forumet, finns massor redan skrivet om 1700, trim, effekt, kolvar mm

          november 14, 2004 at 09:48 #82650

          Jag kanske var lite otydlig, jag vill inte sänka kompet snarare höja det i en stadard 1700 maskin då jag hade för mig att det sänktes när man samtidigt ökade slaget.

          Men om man vill konvertera en en 1500 till 1700 måste man alltså byta kolvar också!
          Då är det kanske lättare att leta upp en standard 1700?!

            november 14, 2004 at 12:12 #82651

            Vad jag kommer ihåg så är kolvarna detsamma men vevstakarna skiljer sig åt.

            Per/Haninge

              november 14, 2004 at 13:11 #82652

              Nu får vi reda ut det här. :rolleyes:

              En 1700 vevaxel har större slaglängd. Med original 1500 kolvar så skulle ju kolven slå i toppen i sitt övre läge. Alltså skaffar man kolvar där hålet för kolvbulten är förskjutet “uppåt” motsvarande avstånd som den ökade slaglängden. Då utnyttjar man den ökade slaglängden men kolven tar inte i toppen.

              Solklart eller….. :tumme:

              /B


              Bengt Åkesson
              bengt@akesson-motorsport.se
              Facebook

                november 14, 2004 at 13:57 #82653

                Sen kan tilläggas att det finns både högkomp-kolvar och lågkomp-kolvar till 1700 (även 1500). De senare är inget att satsa på eftersom de användes på den amerikanska marknaden och ger i princip lika mkt effekt som en standard 1500. Högkomp ska det alltså vara om det ska finnas någon vits med det.

                /Jacke

                  november 14, 2004 at 14:05 #82654

                  Komphöjeden på en 1500 kolv är 45,5mm Komphöjeden på en 1700 kolv är 40,5mm(40,3)
                  Detta gäller så kallad hög komp:s motorer.

                  Vevstakarna är LIKA långa i en 1500 och 1700
                  De har även samma borr som std.
                  Kolven vänder ca 1,2-1,5mm under topplocksplanet på en 1700 för att få samma kompretionsförhållande som 1500an.

                  slaglängden är
                  1500=56,8mm
                  1700=66,8mm

                    november 14, 2004 at 16:38 #82655

                    Ups, där ser man vad som händer när man minns fel och har veckans (läs årets ) tankevurpa!!!!
                    Det är en himla tur, annars skulle man väl somna in totalt
                    Det är trots allt 8 år sedan jag byggde min maskin (klen ursäkt va ?)
                    Ber ödmjukast om ursäkt

                    Per/Haninge

                      november 14, 2004 at 19:24 #82656

                      Om du tar en utflykt till trollhättan ska jag visa upp lite trimdelar och standard 1700

                        november 14, 2004 at 20:11 #82657

                        Där kom det :tumme: !!! Det var det där med kolvarna (hög/lågkomps) som jag var ute efter !!!

                        Men om jag nu skulle skaffa en 1700 att skruva på tvåportsinsuget på istället så vill jag ju inte ha lågkompskolvar! Finns det något sätt att kolla det utan att lyfta på topparna :confused: ( hade ju i och för sig ändå tänkt holka ur dem, men ändå).

                        Tack för inbjudan Uffe, det vore mycket trevligt.
                        Jag studerar i Mölnlycke och bor på skolan där så jag får väl tajma in det någon helg då jag ska hem, ska facktiskt hem den här helgen…

                          november 14, 2004 at 21:03 #82658

                          I närheten av motornr skall beteckning följande finnas.

                          EY 1500ccm hög komp
                          EX 1500ccm låg komp
                          MY 1700ccm hög komp
                          MX 1700ccm låg komp

                          [image]http://www.akesson-motorsport.se/tech/TN_nummer.jpg[/image]
                          Klicka på bilden för förstoring

                          Mina skumma halvsekelsögon har svårt att se detta speciellt i en Sonett III med “brevinkast”.

                          /B


                          Bengt Åkesson
                          bengt@akesson-motorsport.se
                          Facebook

                            november 14, 2004 at 22:50 #82659

                            Va bra! då ska jag gå och titta på närmsta tilltänkta motor.

                                november 15, 2004 at 09:28 #82661

                                Hm, ja det fanns ju endel att läsa där, men på alla motorer finns alltså inte den beteckningen?

                                  november 15, 2004 at 11:47 #82662

                                  man skiljer mellan kompressionsförhållande och verklig kompression.

                                  Slagvolym + kompressionsvolymen


                                  =komp.förhållandet
                                  kompressionsvolym

                                  detta stämmer med förutsättning att ventiler är stängda under hela kompressionsfasen, vilket de inte är. Man håller inloppsventilen öppen så länge som möjligt för att få in en maximal volym luft- och bränsleblandning. Genom att hålla ventilen öppen efter NDP utnyttjar man den inströmmande bränsleblandningens rörelseenergi. Den verkliga kompr. är alltså beroende av kamaxelns profil samt ventilspel.
                                  Sen kan kolven aldrig gå för nära toppen pga att det behövs en viss spalt för att det ska bli virvelbildning i förbränningsrummet. utan denna virvelbildning skulle våra kära snurror bara komma upp i ca. 1000 v/m.
                                  Exakt hur stor den här spalten bör vara har jag inte koll på, nån som vet?

                                  /Rasmus

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.