Frågor om bygge av 1700 motor???

Forum Övrigt SSR Frågor om bygge av 1700 motor???

  • Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2004-11-15 15:58 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11803

    Har lite tankar om en starkare motor till V4:an så jag undrar lite över 1700 motorn.

    Det var väl så att det var lägre kompression i den för att effekten skulle vara den samma?
    Går det att montera en 1700 vev i en 1500 motor rakt av? Då borde man ju få både större slag och högre kompression med en liten effektökning som följd?

    Eller är det så att man måste byta kolvar så att de inte slår i topparna?
    Eller om man istället utgår från en 1700 motor vad var det som gjordes för att sänka kompet, kan man få upp kompet på något enkelt sätt?

    #82649
    fuling
    Deltagare

    Kolvar och vevaxel är det som skiljer en 1500 och 1700.

    Varför sänka kompet????
    Std 1700 ligger på 75hk om jag mins rätt, så den ökingen från 1500 är försumbar.

    Ta och sök i forumet, finns massor redan skrivet om 1700, trim, effekt, kolvar mm

    #82650

    Jag kanske var lite otydlig, jag vill inte sänka kompet snarare höja det i en stadard 1700 maskin då jag hade för mig att det sänktes när man samtidigt ökade slaget.

    Men om man vill konvertera en en 1500 till 1700 måste man alltså byta kolvar också!
    Då är det kanske lättare att leta upp en standard 1700?!

    #82651
    perhaninge
    Deltagare

    Vad jag kommer ihåg så är kolvarna detsamma men vevstakarna skiljer sig åt.

    Per/Haninge

    #82652
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Nu får vi reda ut det här. :rolleyes:

    En 1700 vevaxel har större slaglängd. Med original 1500 kolvar så skulle ju kolven slå i toppen i sitt övre läge. Alltså skaffar man kolvar där hålet för kolvbulten är förskjutet ”uppåt” motsvarande avstånd som den ökade slaglängden. Då utnyttjar man den ökade slaglängden men kolven tar inte i toppen.

    Solklart eller….. :tumme:

    /B

    #82653
    jacke
    Deltagare

    Sen kan tilläggas att det finns både högkomp-kolvar och lågkomp-kolvar till 1700 (även 1500). De senare är inget att satsa på eftersom de användes på den amerikanska marknaden och ger i princip lika mkt effekt som en standard 1500. Högkomp ska det alltså vara om det ska finnas någon vits med det.

    /Jacke

    #82654
    fuling
    Deltagare

    Komphöjeden på en 1500 kolv är 45,5mm Komphöjeden på en 1700 kolv är 40,5mm(40,3)
    Detta gäller så kallad hög komp:s motorer.

    Vevstakarna är LIKA långa i en 1500 och 1700
    De har även samma borr som std.
    Kolven vänder ca 1,2-1,5mm under topplocksplanet på en 1700 för att få samma kompretionsförhållande som 1500an.

    slaglängden är
    1500=56,8mm
    1700=66,8mm

    #82655
    perhaninge
    Deltagare

    Ups, där ser man vad som händer när man minns fel och har veckans (läs årets ) tankevurpa!!!!
    Det är en himla tur, annars skulle man väl somna in totalt
    Det är trots allt 8 år sedan jag byggde min maskin (klen ursäkt va ?)
    Ber ödmjukast om ursäkt

    Per/Haninge

    #82656
    uffepuffe
    Deltagare

    Om du tar en utflykt till trollhättan ska jag visa upp lite trimdelar och standard 1700

    #82657

    Där kom det :tumme: !!! Det var det där med kolvarna (hög/lågkomps) som jag var ute efter !!!

    Men om jag nu skulle skaffa en 1700 att skruva på tvåportsinsuget på istället så vill jag ju inte ha lågkompskolvar! Finns det något sätt att kolla det utan att lyfta på topparna :confused: ( hade ju i och för sig ändå tänkt holka ur dem, men ändå).

    Tack för inbjudan Uffe, det vore mycket trevligt.
    Jag studerar i Mölnlycke och bor på skolan där så jag får väl tajma in det någon helg då jag ska hem, ska facktiskt hem den här helgen…

    #82658
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    I närheten av motornr skall beteckning följande finnas.

    EY 1500ccm hög komp
    EX 1500ccm låg komp
    MY 1700ccm hög komp
    MX 1700ccm låg komp

    [image]http://www.akesson-motorsport.se/tech/TN_nummer.jpg[/image]
    Klicka på bilden för förstoring

    Mina skumma halvsekelsögon har svårt att se detta speciellt i en Sonett III med ”brevinkast”.

    /B

    #82659

    Va bra! då ska jag gå och titta på närmsta tilltänkta motor.

    #82660
    fuling
    Deltagare
    #82661

    Hm, ja det fanns ju endel att läsa där, men på alla motorer finns alltså inte den beteckningen?

    #82662

    man skiljer mellan kompressionsförhållande och verklig kompression.

    Slagvolym + kompressionsvolymen


    =komp.förhållandet
    kompressionsvolym

    detta stämmer med förutsättning att ventiler är stängda under hela kompressionsfasen, vilket de inte är. Man håller inloppsventilen öppen så länge som möjligt för att få in en maximal volym luft- och bränsleblandning. Genom att hålla ventilen öppen efter NDP utnyttjar man den inströmmande bränsleblandningens rörelseenergi. Den verkliga kompr. är alltså beroende av kamaxelns profil samt ventilspel.
    Sen kan kolven aldrig gå för nära toppen pga att det behövs en viss spalt för att det ska bli virvelbildning i förbränningsrummet. utan denna virvelbildning skulle våra kära snurror bara komma upp i ca. 1000 v/m.
    Exakt hur stor den här spalten bör vara har jag inte koll på, nån som vet?

    /Rasmus

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng