Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Från vanliga till ABS bromsar?
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2018-06-08 11:52 av .
- FörfattareInlägg
- 4 juni, 2018 kl. 13:59 #445100
SAAB älskare.
DeltagareHej
Jag håller på att samla delar till min SAAB 900 Turbo 16V från 1988 inför en totalrenovering. Min bil har all elektronisk utrusning som centrallås, el-fönsterhissar, el-speglar, farthållare, taklucka. Men den saknar AC och ABS bromsar.
Den här frågan lyder om det går att montera in ABS systemet från en senare 900 OG på en 1988 års bil? Är det någon idé att lägga energi på att leta efter ett en bil med ABS system? Jag tänker ABS lampa i instrumentpanelen, el-stammen i bilen, säkringshållaren… hur mycket av allt finns klart och fördraget i en 1988 års modell (jag har en sen 88:a)? Är det någon som vet eller gjort något liknande som kan dela av sina erfarenheter?
Jag har varit i kontakt med Transportstyrelsen som säger ja till att byta till ABS bromsar så länge man pratat med Besiktning och gjort alla förberedelser inför en ny registreringsbesiktning.
6 juni, 2018 kl. 20:49 #445144saabaero
DeltagareDet är knappast något alls förberett.
Har funderat på samma sak och konstaterat att man får byta ”allt”
Förutom det uppenbara med ABS-prylarna så är det även annat pedalställ, spindlar fram, drivknutar, bromsrör bak och bakaxel.
Elen tror jag är relativt enkel då ABS likt många andra system på dessa bilar är ett fristående system som är väldigt lite integrerat i bilen.
ABS-lampa skulle man kunna placera på annat ställe om det spökar till sig men det kanske funkar att ta instrumentet från en tidig ABS-bil med gamla layouten på mätarna.
F.n vet om det inte är enklare/bättre att ta systemet från en ng900 istället ? Det blir såklart mer pyssel men ett system som är mer driftsäkert och effektivare med sitt 4-kretssystem7 juni, 2018 kl. 22:14 #445184turbocab
DeltagareJag hade absolut inte gjort den installationen, att sätta in ABS i en og900. Det var skitbra grejor när det var nytt, men nu börjar ABS bli mer och mer problematisk. Delar är svårt, nån ”Huvudcylinder” packnings-sats finns inte till ABS. Den stora svarta tryck-ackumulatorn börjar bli allt mer av ett problem och många ABS är ”Dassiga” idag och håller inte trycket så länge. Lägg därtill ett gäng givare som måste installeras och allt därtill. I mina ögon lägger du massa jobb för att få ett komplicerat system som blir allt mer svår-underhållet. Det positiva? Du får bättre kontroll när du vinterkör? 🙂
Jag har gjort tvärtom – jag har ett komplett kit gamla systemet liggande för min Monte Carlo cab. När ABS börjar bli surt på den så åker skiten ut och jag sätter in ett vanligt system istället för att slippa strulet. Det är inte långt borta.Vi kan byta system kanske? 🙂
Om du verkligen vill göra detta så hade jag köpt en donator med fräsch fungerade ABS och satt in. Det är nog enda sättet att garantera funktion och få alla delar. Men en fräsch donator med bra ABS växer ju inte på träd heller för rimliga pengar.
8 juni, 2018 kl. 08:14 #445191SAAB älskare.
DeltagareHåller med dig Turbocab om att delar inte växer på träd längre, tanken var att ta allt från en fungerande donator bil förstås så man får med alla delar från början. Jag är så klart medveten om hur mycket delar som ska bytas. Men efter era två inlägg så har jag börjat fundera om det är värt det och kommit fram till att det inte är det. Jag får lägga energin på att sätt in bara AC helt enkelt och skippa ABS:n. Tack för era inlägg 😉
8 juni, 2018 kl. 09:46 #445193Lsoderlund
DeltagareHade också skippat ABS så långt det går. I en modern bil så biter det på bra, men äldre bilar så uppskattar jag nog att inte ha det. Dels av att det blir problem när något slutar att fungera. Sen tycker jag att det är ganska gott bett i bromsarna på og900 (i alla fall systemet efter 1987-1988). Är skivor och ok slitna så så skulle blir de som dag och natt när du byter ut dessa. Lägg där till bra belägg och bra däck så stannar du riktigt bra. Du ska trycka på rätt rejält för att låsa upp systemet.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
8 juni, 2018 kl. 11:52 #445202saabaero
DeltagareHade man hittat något sätt att återladda ackumulatorerna hade det varit enklare att hålla systemen vid liv. Men det finns ju även lite andra delar som behöver servas med tiden.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.