Frihjul!

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Frihjul!

Detta ämne innehåller 15 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-13 16:31.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16041

    Lollo
    Deltagare

    Ännu en gång detta uttjatade ämne men nu är problemet inte att det hoppar ur, jag får inte i det på min 61:a, vad kan detta vara?

    Bilen har ju stått med frihjulet urkopplat i ca 26år, kan det ha blivit någon erj eller något på reglaget eller vad??

    #106548

    lars2t
    Deltagare

    Du har motorbroms hela tiden? Rost eller gucka i rullarna?

    #106549

    Lollo
    Deltagare

    Japp motorbroms:-(. Hela reglaget går tungt:(
    Kan man köra med diesel ett tag vid detta problem med???

    #106550

    stefan w
    Deltagare

    Låter som det kärvar där reglagearmen går in i lådan, om jag inte har fattat allt fel förståss. Det problemet hade jag på en låda som hade reglagearm av metall istället för plast. Det gick att smörja bort med krypolja.

    #106563

    lars2t
    Deltagare

    Du kan lossa skruven som håller armen, lyfta upp armen som Stefan pratar om och putsa bort ev, rost. Pass upp på skruvar och brickor, det sitter i lådan en kula som är fjäderbelastad,den trycker mot nämnda arm för att armen inte ska röra sig för lätt. den borde inte komma upp, men var försiktig.

    #106564

    lars2t
    Deltagare

    Lådtvätt invärtes med Diesel eller fotogen kan kanske hjälpa. Hissa bilen och kör igenom växlarna eller kör den med så lite belastning som möjligt under kort stund. (Vid hissad bil kan du köra lite längre) Fyll lådan till max (upp till på fyllningshålet i lådan för att även nå kuggarna uppe i lådan. Töm ur och låt tvättvätskan rinna ur ordentligt. Fyll i ny växellådsolja. Skall du sen vara riktigt noggrann skulle jag nog byta växellådsolja efter några mil för att vara säker på att tvättvätskan inte förstör oljan.

    #166895

    Marcus Claar
    Deltagare

    (Plockar upp denna tråd…)

    Jag har problemet att det inte går att ”låsa” lådan i icke-frihjulsläge. Dvs att köra med koppling.
    När jag drar ut reglaget så blir resultatet att låsningen bara går i lite grann… Så snart jag börjar köra så rappar det till från lådan och drivningen försvinner. Låter inget vidare…

    Min temporära lösning är just nu ett spännband mellan dragreglaget och passagerarstolen… Det gör att det håller i lite bättre, men när bilen kall (nystartad) får jag vara väääldigt försiktig, och gärna ge jämn, ökande gas hela tiden. Annars rappar det över. Speciellt på tvåan.

    Jag tvättade lådan för ca 150 mil sedan, och det blev en väldig skillnad. Innan så ville drivningen hoppa ur när man körde med frihjul.

    Tilläggas kan också att efter jag har kört några kilometer så att grejorna hunnit bli varma, brukar det gå bra att skjuta in reglaget och köra med frihjul, vilket ju är målet.

    TIPS?

    Krypolja (vilken sort?)? Kan det funka att smörja grejorna när de sitter i bilen?

    Är jag körd, och måste byta grejor i lådan?

    -Marcus-

    #166900

    fuling
    Deltagare

    bilorientering:
    1. Vad för bil? (2t e V4)
    2. Vad har du för olja i lådan?

    #166901

    emul
    Moderator

    Det låter precis som min 95:a som jag inte ens hunnit testa att skölja lådan på än..

    #166904

    lars2t
    Deltagare

    Armen på lådan, den för att lägga i och ur frihjulet, är den i plast eller i stål?

    Plastarmen kan vara sliten eller sprucken, vilket gör att du inte kan låsa frihjulet ordentligt. Börja med att göra rent runt hävarmen och lossa den enligt ovan. Jag har varit med om att den har varit trasig med liknande felfunktioner som du har , är gummibussningen i plasten hel?

    Har du kollat armen, har tvättat lådan inuti, har rätt olja och oljemängd och trots detta felfunktion så är det nog dags för en växellådsrenovering…

    Är det mycket stålspån på oljepluggen?

    Har du provat att tvätta lådan inuti en gång till?

    #166949

    metanolic
    Deltagare

    skruva loss armen och putsa rent osv., gäller detta bara om man har metallarm?
    jag har plastarm.. precis som på min förra V4’a gör det absolut ingen skillnad alls hur reglaget står..
    inget frihjul på denna heller 🙁
    dessutom slirar kopplingen.. suck.. va trött man blir..

    edit: har inte gjort någon annan åtgärd än att dränka allt utvändigt med 5-56..

    #166985

    janneh
    Deltagare

    Hmm, mitt frihjul slirar om man inte är försiktig o när bilen är kall samt att växellådan låter en del. Bytte olja o det blev bättre men jag kanske skulle sköljt också?
    Jaha, det får bli vid nästa oljebyte…

    #166992

    metanolic
    Deltagare

    en dum fråga kanske men jag är ingen saabfanatiker.. vad ska lådan ha för olja?

    #166995

    rallysaaben
    Deltagare

    Till vanlig vardagskörning räcker det väl med en vanlig hypoidolja från macken, den MÅSTE dock vara av kvalitet gl-4 eller gl-5, quaker state har bra oljor också.

    #167004

    Marcus Claar
    Deltagare

    fuling:
    1. Det är en V4 från -75
    2. Efter dubbla sköljningar med fotogen för 150 mil sedan slog jag i 80W/90-olja från…Biltema.

    Lars M:
    Pluggen såg ut som en igelkott innan första sköljningen, men efter två varv var det klart bättre. Jag skulle ju kunna testa med en ny tvätt igen innan de större verktygen kommer fram.

    Armen på lådan… Vet inte om den är plast eller stål. Ska gå ut och kolla under snön. (Vad är normalt för en -75:a?)

    Jag har en annan låda liggande som gått klart färre mil. Är det läge att försöka flytta över armen från den? …med grejerna fortfarande i bilen…?

    ________________
    Saab 96 V4 -75

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng