Frihjul / Icke frihjul V4?

Forum Övrigt Allmänt Frihjul / Icke frihjul V4?

  • Detta ämne har 15 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-05 15:43 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18343

    Är lite nyfiken på hur ni kör era V4:or. Med eller utan frihjul? Varför?
    Kör ni trimmat eller std? En liten enkät i all enkelhet 🙂

    Jag bortser från rena rallybilar med diffbroms etc.

    #124725
    jocke e
    Deltagare

    Jag kör med frihjul och tycker det är underbart att inte behöva frikoppla i tid och otid. Både upp- och nedväxlingarna sköts med vänsterfoten vilandes på golvmattan

    Den rådande eco-drivingtrenden förespråkar dock motorbroms men jag tycker det är nog så utmanande att bedöma ”rullmån” fram till korsningar o. dyl. med frihjul.

    #124728
    roger
    Deltagare
    Jocke E wrote:
    Jag kör med frihjul och tycker det är underbart att inte behöva frikoppla i tid och otid. Både upp- och nedväxlingarna sköts med vänsterfoten vilandes på golvmattan

    Den rådande eco-drivingtrenden förespråkar dock motorbroms men jag tycker det är nog så utmanande att bedöma ”rullmån” fram till korsningar o. dyl. med frihjul.

    Eco-driving bygger ju på moderna motorer med insprutning som slår av bränsletillförseln vid motorbroms, så funkar det inte med en gammal motor. Jag tror din metod funkar bättre med en gammal motor.

    #124732
    2takt_nicke
    Deltagare

    Du har helt rätt Roger!, Nya motorer känner av om gas-spjället är stängt (ingen gas) och om motorn varvtal över tomgång uppe så stryper motorn bränsle tillförslen….

    #124737
    pelleturbo
    Deltagare

    När jag kör v4 (nu såld)kör jag alltid med frihjul,det om något är väl ekonomisk körning,du släpper gasen och rullar!Sen slipper man ju en massa frikopplande!!

    #124741
    valmet
    Deltagare

    Kör med frihjul, skulle kännas som man saknade något annars.

    Gert Ingemar

    #124745
    Per-Erik
    Deltagare
    Gert Ingemar wrote:
    Kör med frihjul, skulle kännas som man saknade något annars.

    Gert Ingemar

    Samma här, av samma anledning – har, vid något tillfälle, efter mekning glömt att aktivera frihjulet igen med följd att man nära på klipper näsan i ratten när man släpper gasen o ska lägga i tvåan :s

    #124748
    stjartmotor
    Deltagare

    Alltid frihjul! Det är ju världens bästa uppfinning. Och eftersom V4:an är den enda bilen jag har just nu och den körs flitigt så blir det väldigt jobbigt när man väl ska köra normala bilar som inte har frihjul. Det har blivit några frustrerade ryck i växelspaken som vägrar gå ur om man säger så…
    En annan nackdel är att man sitter och irriterar sig på alla bilar framför som inte har vett att utnyttja rull i nerförsbackar o dyl utan ligger och proppar med motorbroms när man själv har perfekt avvägt rull fram till nästa korsning eller vad det nu kan vara.

    För övrigt så har ju Audi A2 1.2 TDi frihjul också. Visserligen elektroniskt men ändå värt en eloge.

    //Johan

    96 V4 -69

    #124822
    lelle f
    Deltagare

    Kör med frihjul och lite trimmat , funkar kanon .
    Hade en yngre arbetskollega i bilen som fick stora ögon när jag växlade utan koppling , hur gör du det där sa han ….

    Gäller bara att man ligger på rätt varv sa jag , hoppas han inte provar på sin nya v—o . 😀 😀

    #124828
    lsoderlund
    Deltagare
    Lelle F wrote:
    Gäller bara att man ligger på rätt varv sa jag , hoppas han inte provar på sin nya v—o . 😀 😀

    Hahaha, Helt rätt!

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #124844
    Bengt Åkesson
    Deltagare
    #124874
    saabsport
    Deltagare

    Alltid,alltid frihjul!Det är så kul att köra!

    förresten,undrar om Bob Dylan körde Saab?
    För han har ju en skiva som heter ”the Freewheelin’ Bob Dylan”.. :duck:

    Niko

    #124938
    Martin Sigge
    Deltagare

    Att det skulle vara mer ekonomiskt att motorbromsa med en modern motor som stänger bränsletillförseln helt tror jag inte stämmer alla gånger. Om motorn har bromsat bilen mer än man skulle önska, t.ex. i en mindre brant nedförsbackebacke, då måste man ju ge gas för att hålla farten uppe. Vem säger att det inte går åt mer bränsle för att hålla farten uppe i det läget, än vad motorn drar på tomgång medan bilen frihjular?

    I ett läge där man ligger och bromsar bilen medan den frihjular är det förstås bättre att bromsa med motorn medan den har bränsletillföreln avstängd

    Kan tänkas att det (med en modern bil) i genomsnitt lönar sig att aldrig frihjula jämfört med att alltid göra det. Det som lönar sig mest är såklart att alltid stänga av motorn när man frihjular(om den inte drar extra vid återstart förstås.

    Är det förresten någon som känner till vad motorer drar på tomgång. Per timme får man väl tänka.

    Kommentarer omkring detta, någon?

    Cheers!/Martin

    #124939
    Simon
    Deltagare
    Martin Sigge wrote:
    Är det förresten någon som känner till vad motorer drar på tomgång. Per timme får man väl tänka.

    Kommentarer omkring detta, någon?

    Cheers!/Martin

    Nu pratar vi modern bil, men jag har för mig att en VW Passat av senaste modell med 2.0 liters motorn drar runt 3 liter i timmen på tomgång om jag kommer ihåg rätt sifror från färddatorn. Är inte hundra % säker dock….

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #125002
    Martin Sigge
    Deltagare
    Herrsiba wrote:
    Nu pratar vi modern bil, men jag har för mig att en VW Passat av senaste modell med 2.0 liters motorn drar runt 3 liter i timmen på tomgång om jag kommer ihåg rätt sifror från färddatorn. Är inte hundra % säker dock….

    Hmm… det låter rimligt, det skulle motsvara att man kör 30 km/h med en bil som då drar 1 l/mil. (Om, jag nu inte räknar fel som vanligt)

    Det kostar i så fall ca 40 kr i timmen att låta motorn stå och gå, typ 67 öre i minuten.
    Låter inte som någon stor besparing att hålla på och stänga av motorn i nedförsluten alltså….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng