fyrbultsnav. fungerar det?

Forum / Övrigt / SSR / fyrbultsnav. fungerar det?

Forum / Övrigt / SSR / fyrbultsnav. fungerar det?

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 11, 2008 at 21:19 #119239

      Det är inte så jädra svårt. Dock vet jag inte hur man räknar 110% exakt. Man gör alltid vissa förenklingar.
      Om du kan mäta inre och yttre diameter på navet som anligger mot fälgen,
      och yttre och inre diameter på anläggningsytan för det “inre” navet, så kan jag räkna ut
      vad jag får för moment innan det börjar dra på bultarna.
      Ta gärna med exakt diameter på hålen också.
      Är det så att det glider så klipper man ju bultarna direkt.

      Kanske fuling eller någon annan kan säga vad man har för max bromsmoment på framhjulen.
      Då vet man ju vad man har att relatera svaret till iaf.

        mars 11, 2008 at 21:40 #119241

        Sunda förnuftet säger ju att det där ledigt kommer att fungera utan att hålla på att räkna och dribbla. Jag menar ju att det är åtta st skruvar som håller en drivfläns som ligger emot på en skaplig yta. Kan man dessutom få till nån krymppassning så finns det ju inte en möjlighet att det ska släppa. Nu vet jag inte om det går eftersom det på bilderna ser ut att gå att lägga ihop delarna utan problem ?

        Som ren jämförelse så finns det ganska många 70 talsbilar som har bromsskivan skruvat i navet med endast fyra st skruvar………….

          mars 11, 2008 at 22:23 #119242

          Stefan har nog rätt.
          Men jag försöker bara göra ett överslag så man inte gör något för klent.
          Är bara 4st hjulskruvarna riält överdimensionerade så håller även de 8st M8orna.

            mars 12, 2008 at 07:18 #119248
            Truls wrote:
            Det är inte så jädra svårt. Dock vet jag inte hur man räknar 110% exakt. Man gör alltid vissa förenklingar.
            Om du kan mäta inre och yttre diameter på navet som anligger mot fälgen,
            och yttre och inre diameter på anläggningsytan för det “inre” navet, så kan jag räkna ut
            vad jag får för moment innan det börjar dra på bultarna.
            Ta gärna med exakt diameter på hålen också.
            Är det så att det glider så klipper man ju bultarna direkt.

            Kanske fuling eller någon annan kan säga vad man har för max bromsmoment på framhjulen.
            Då vet man ju vad man har att relatera svaret till iaf.

            ytan för fälgen är: 90mm inner- och 150mm ytterdiameter bultcirkel på 114.3mm
            ytan på navet är 90 ytter- och 49 för inner bultcirkel på 70mm

            ska mäta hålen för bulten på skolan när jag är där. jag borrade med 8ans borr. så det borde ligga kring 8mm möjligtvis en tiondel över.

            Stefan wrote:
            Sunda förnuftet säger ju att det där ledigt kommer att fungera utan att hålla på att räkna och dribbla. Jag menar ju att det är åtta st skruvar som håller en drivfläns som ligger emot på en skaplig yta. Kan man dessutom få till nån krymppassning så finns det ju inte en möjlighet att det ska släppa. Nu vet jag inte om det går eftersom det på bilderna ser ut att gå att lägga ihop delarna utan problem ?

            Som ren jämförelse så finns det ganska många 70 talsbilar som har bromsskivan skruvat i navet med endast fyra st skruvar………….

            det är en presspassning. navet är alltså någon hundradel större än håller i ytterringen. på bilden är det två olika en ihop och en som inte är det. pressar ihop dom med hydralpress eller vad det heter.

            fuling wrote:
            Stefan har nog rätt.
            Men jag försöker bara göra ett överslag så man inte gör något för klent.
            Är bara 4st hjulskruvarna riält överdimensionerade så håller även de 8st M8orna.

            jag kommer att använda mig av m14 som hjulbult. tänkte ha pinskruv också. för då kan man ju utnyttja hela gängen.

            jag ska svarva till ett nytt originalnav för splinsen är slitna på det ena jag har nu. är det nödvändigt? är slitna splines dåligt? tänkte när jag gör dessa fyrbultare så vill jag ju göra det ordentligt.

          Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.