fyrbultsnav. fungerar det?

Forum Övrigt SSR fyrbultsnav. fungerar det?

  • Detta ämne har 18 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2008-03-12 07:18 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17550
    penken
    Deltagare

    Hejsan mitt namn är Per Holma och jag kommer från umeå.

    jag är 18 strax 19år. jag går en linje på dragonskolan här i umeå som heter ”umeå teknikprogram” inriktningen jag går inriktar sig på CNC. jag fick då för mig att som projekt arbete tillverka ett par fyrbults(114,3×4) nav. det här har jag hunnit tillverka jag är inte riktigt klar med dom men nästan.

    om ni undrar varför jag kör på bultar som håller fast originalnavet i ytterskivan så va det för att jag inte har så stor lust att svetsa gjutjärn. bultarna som håller fast är 8st m8 med en hålcirkel med en diameter på 70mm. jag kommer att använda mig av bultar av 12.9 kvalitet.

    anledningen till att jag lägger upp den här tråden är att jag vill höra era synpunkter. mina kunskaper inom hållfasthetslära kanske inte är dom bästa så ni kanske vet bättre. tror ni att detta kommer att hålla? finns det nåt ni anser att jag kan behöva ändra? typ borra upp hålen och gänga m10?

    hålen för skivan ska dock borras upp och gängas om till m10.

    jag skulle igentligen velat tillverka allt i ett stycke men jag hade inte tillgång till att göra splinesen.




    // Per Holma

    #118882
    truls herland
    Deltagare

    Det var ju ett genialt sätt att göra om naven till fyrbult!

    Jag antar att du också ska svarva styrningen till fälgen på det inre navet?

    Rent spontant tror att jag att det vill hålla.
    Det är ju inte bultarna som tar upp kraftena i förbandet, utan friktionskraften mellan ytorna. Tänk bara på hur bromskivan sittar fastskruvad. Iofs lite större yta men bultarna där är ju 4st av mindre dimension och på sporten 6st.

    Med loctite och momentdragna bultar så är det nog inga problem anser jag.

    Kanske någon annan har fler synspunkter.

    mvh
    Truls

    #118883
    penken
    Deltagare

    tackar.

    exakt. jag kommer att göra styrningen för fälgen på det inre navet. har dock inte så mycket att styra på. men jag tänkte göra så att styrningen får bli som en kona/fas. för det är så att ronalfälgen som ska på har en fas på typ 4mm in till centrumhålet. men jag har bara 3mm kant att styra på. så jag tänkte göra en fas på 3mm som styr emot fasen på fälgen. gäller bara att få rätt mått. men med rätt mått så borde det fungera fint.

    jag kan iförsig svarva ned skivan lite för att få stärre kant att styra på. men då får jag mindre gäng för hjulbultarna.

    nån som vet vad fälgarna 114,3/4 ronalfälgarna har för centrumhål? har för mig att jag mätte det till 71mm? stämmer det. har inte bra grejer att mäta med hemma. så är det nån som vet?

    #118884
    truls herland
    Deltagare

    Vet ej vad ronalerna har för diameter på styrningen.

    Ett alternativ til att slippa på behöva svarva fas kunde varit att sätta dit en ring med presspassning som fälgen sedan styr emot. Höjden från anläggningsplanet till fälgen till anläggningsplanet för centrummuttern borde väl vara högt nog för att kunde få dit en ring med bra grep? Bara ett förslag dock.

    mvh

    Truls

    #118886
    penken
    Deltagare

    va det typ såhär du tänkte?

    #118887
    stefan
    Deltagare

    kraften som behövs för att skjuva av 8 st M8 torde handla om enorma krafter så det är nog lugnt så länge de är korrekt momentdragna.

    #118888
    truls herland
    Deltagare

    Ja, precis så tänkte jag.

    Med en lagom trång presspassning så skulle det nog fungera som fullgod styrning.

    mvh

    Truls

    #118910
    Lollo
    Deltagare

    Hur kommer du göra med trummorna bak??

    #118942
    micke l
    Deltagare

    Gör ringen tillräckligt lite så den behöver värmas för att gå på, sedan lär det vara ok.

    #118954
    truls herland
    Deltagare

    Nu är jag ingen expert på hållf, men
    jag tror man ska akta sig för att ha för stort press på ringen
    så att man inte krymper inre hålet så att splinesförbandet blir trångare.
    Det är nog bättre att sätta dit den med lagom presspassning alternativt använda loctite.

    mvh
    Truls

    #118976
    penken
    Deltagare

    jag lär nog köra på presspassning bara någon hundradel. då behövs det ju ändå nåt ton för å smälla dit det.

    #119029
    herrhansson
    Deltagare

    Jag skulle räkna ut vilket moment som de fyra hjulbultarna klarar av att överföra. Detta med hänsyn tagen till bultcirkelns diameter, bultmaterialets sträckgräns och bultens minsta tvärsnitsarea. Sen skulle jag beräkna huruvida de åtta M8 bultarna klarar av att överföra samma moment utifrån deras bultcirkel osv. Genom att utgå ifrån hjulbultarna kan man tillgodoräkna sig de säkerhetsfaktorer som biltillverkaren ursprungligen använt. För övrigt är det viktigt att bultarna kommer rakt och att de styr bra i både navet och konverteringsringen. Se till att inte ha gängor i snittytan, alltså använd skruv med gängfri längd tillräckligt lång för att gå in typ 5mm i navet, på detta sätt ökas tvärsnittsarean i snittytan.
    För att kunna räkna på friktionen måste du beräkna inspänningskraften i bultförbandet samt ha koll friktionskoefficienten. Inspänningskraften ger tillsammans med anligningsarean yttrycket och yttrycket är direkt relaterat till friktionskraften. Detta gör att ytfinheten spelar in, men dina ytor såg ju fina ut.
    Jag tycker du skall börja med bultarna och i första hand lita på dem, om du inte kommer hela vägen fram kan du ju kolla hur mycket bidrag du får ifrån friktionskraften. Att bromsskivan klarar sig med endast de små bultarna har att göra med den stora diamtern på bultcirkeln samt att anliggningsytan är väldigt liten (endast små klakcar vid varje skruv) vilket ger ett högt yttryck.

    #119033
    herrhansson
    Deltagare

    Styrningen för fälgen är just bara en styrning, allt moment överförs av skruvförbandet. styrningen behöver inte vara speciellt stark. På t.ex. Volvo 360 finns ingen styrning alls i bak. Jag har spacers på min V4 utan styrning och de funkar hur bra som helst (mina alu-fälgar sitter på pinnbultar med tajt passningn mot bulthålen så dom centrerar bra på det viset). Tänk på att man ibland lägger i en plastring för att centrera fälgen då styrningen inte har diameter stor nog för hålet i fälgen.
    Den enda hållfasthetsuppgift styrnigen, kan tänkas, ha är att ta upp radiella krafter och dessa kommer aldrig bli så stora att bultarna går av. Här gör stötdämparna och fjädrarna att decelerationen av rörelsen görs över en stor sträcka, alltså liten kraft.

    #119065
    fuling
    Deltagare

    Hela grejen med ett skruvförband är att det skall sitta på friktion, mao får man tjuvstänningar i skruvarna är förbandet under dimensionerat.

    Men gör som HerrHansson säger, kolla vad hjulbultarna ger för moment(hjulet)
    Friktinen kan antas till ca ca 0,15-0,2.
    Men frikonen borde inte skilja så mycket mellan fälj och nav och nav och nav.
    Så det blir bara ett förhållande där M8 skruvrana bör ha ett högre relatift momnet

    Sen centrumstyring.
    Jag tycker man skall kontstuera med centrumstyring, tom ganska tajt sådan.
    Sen om den behövs eller ej kan nog tålas att diskutera.
    Jag har hört och sätt fäljar som lossat utan cetrumstyring.
    Har även från säkra källor hört samma sak.
    Mot detta har jag själv åkt utan centrumstyring och det funkat.
    Mao GÖR centrumstyring om det går så underviker man kanske ett problem.

    EDIT:
    Förspänngen på en M12 8.8 är ca 40KN (tänkt hjulbult, orkar inte kolla tumgängas förstänning, M12 tuger som överlag)
    M8 8.8 är 17KN

    M8 ligger på mindre radie så det känns inte rätt

    #119223
    penken
    Deltagare

    ojojoj. nu vart det mycket med räkna på moment å friktion.
    det är det att jag vet inte riktigt hur man ska räkna ut just det där? hur man räknar vilket moment man ska dra åt bulten med? hur räknar man på bultcirkel och belastningar på så sätt? känns oerhört komplicerat? hjälp gärna.

    kan någon förklara hur man räknar ut.
    materialet i bultarna jag ska använda är 12.9 alltså brottgräns vid 1200N och den sträcker sig vid 90% av det alltså 108N

    det som känns som det mest påfrestande momentet är inbromsning men då överförs kraften från skivan till yttredelen av navet och sedan till hjulet. där borde ju inte påfrestningen bli så stor på just m8 bultarna. dom blir ju bara belastade vid gaspådrag?
    den yttre delen av navet sitter även med en press passning på några hundradelar mott det inre så där har man ju en hel del friktion också.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng